Завантажити ще

Як складають політичні рейтинги та коли їм не варто довіряти - пояснює соціолог Антон Грушецький

Як складають політичні рейтинги та коли їм не варто довіряти - пояснює соціолог Антон Грушецький
Фото: pexels.com

Після того як Володимир Зеленський та Дональд Трамп обмінялися різкими заявами (Трамп заявив, що у Зеленського всього 4% довіри в Україні, а Зеленський відповів, що ми поміряємо рейтинг не лише Трампу, а й іншим світовим лідерам), в українців відродилася цікавість до рейтингів. Ось на тлі скандалу в Овальному кабінеті, згідно з новим рейтингом від КМІС, рейтинг Зеленського піднявся до 68%. І в разі перемир’я може початися підготовка до виборів і кандидати будуть тими рейтингами мірятися.

Рейтинги складаються за результатами соцопитувань, на тих же підставах визначаються народні настрої та узагальнюється громадська думка. Як соціологи її виводять, як шукають респондентів і які можуть бути маніпуляції - Коротко про розповів заступник директора Київського міжнародного інституту соціології Антон Грушецький.

Від корупції і до реформ та можливих поступок

- Антоне, соцопитування проводяться за різними темами. Хто і як їх визначає?

Антон Грушецький. Фото: facebook.com/anton.grushetskyi

Антон Грушецький. Фото: facebook.com/anton.grushetskyi

- В Україні працюють декілька авторитетних приватних дослідницьких компаній, які можуть проводити опитування як з власної ініціативи, так і на замовлення. Наприклад, наш КМІС протягом року проводить не менше чотирьох власних опитувань, коли ми самі формуємо теми. Також проводимо десятки опитувань на замовлення клієнтів. Здебільшого це університети, наукові установи в Європі, міжнародні організації, які цікавляться певними аспектами життя в Україні: від боротьби з корупцією, суспільно-політичних настроїв до реформи охорони здоров’я або стану справ у енергетиці.

Зараз деякі університети на Заході цікавляться питаннями готовності до певних поступок для закінчення війни і які комбінації українці вважають більш сприйнятними для перемовин. На замовлення одного з університетів ми проводили таке опитування ще у 2022 році: як пережити досвід воєнних дій і чи підвищує він готовність до поступок. Це було вузькоспеціалізоване дослідження зі своє специфікою. Бо одна ситуація, коли люди пережили умовно легкі для них обстріли, інша - якщо мешкали у прифронтовій зоні.

Є певні індикатори, якими ми кожен рік або майже кожен рік "міряємо" суспільство – це геополітичні настрої, ставлення до Росії, готовність до поступок, довіра до президента або різних інституцій в Україні. А є точкові опитування, які виникають ситуативно. Наприклад, ставлення до призупинення фінансування від USAID. Це трапилося, було актуально запитати - ми і запитали. Виявилося, що найбільше респондентів - 47% - вважають, що матиме місце деякий негативний вплив, але разом із цим визнають, що це певне справедливе покарання для тих, хто проїдав гроші чи займався непотрібними справами.

- Якщо тема йде від замовника, він же формулює і запитання?

- Замовник не може сам формулювати запитання до респондентів. А якщо сформулює, то компанія, яка дорожить своїм реноме, буде робити методологічну перевірку: чи коректно поставлені питання, чи не підштовхують вони респондента до певної відповіді, чи не містять маніпуляції.

- А які можуть маніпуляції?

- Наприклад, щодо порядку запитань. Припустимо, основна тема дослідження – це корупція. Людям задають багато запитань про корупцію, а потім запитують: за кого будете голосувати? В рейтингу це погіршить ситуацію щодо ставлення до чинної влади. Або спочатку ставиться запитання з ухилом на те, яка у нас погана опозиція або грантоїди-активісти – так можна збити на кілька відсотків підтримку опозиції.

Важливий не обсяг, а правильна вибірка

- Скільки людей беруть участь у опитуваннях? Мільйони українців дізнаються із рейтингів, що вони думають, як до когось ставляться, хоча жодного разу їх про це не запитували.

- Це найбільш складний момент сприйняття результатів соцопитувань громадськістю. Є варіант проводити суцільне опитування, але цікавитися думкою 30 мільйонів українців – це просто нереально. Тому науковці ще багато десятиліть тому визначилися, що треба використовувати досвід і досягнення статистики. А вона показувала, якщо правильно обирати людей, то навіть невеликі вибірки можуть давати репрезентативні результати. Ви можете опитати тисячу або дві тисячі громадян і матимете точніші результати, ніж би опитали 10 тисяч. Справа не в обсягах, а в тому, як відібрали. Чи дійсно випадковим чином, чи представлені порівну чоловіки і жінки або мешканці різних регіонів.

Ілюстративна історія була у 1936 році під час виборчої кампанії у США. Це така точка, яка зафіксувала успіх вибіркових опитувань. Популярний журнал «Рідерз дайджест» опитав кілька мільйонів людей – за номерами телефонів, розсилали запитання власникам машин. І була компанія, яка опитала одну тисячу американців. Так от прогнози цієї тисячі виявилися більш правильними, бо у них професійно була побудована вибірка.

Навіть якщо ми в рік будемо проводити 50 опитувань, які охоплюватимуть по дві тисячі людей, імовірність, що саме ви потрапите до вибірки, дуже невелика.

- А є якість обмеження щодо професій? Колись говорили, що журналісти не повинні брати участь в складанні рейтингів. Як щодо військових?

- Опитуються громадяни України. Якщо військові потрапляють у вибірку і згодні говорити, ми проводимо з ними інтерв’ю. Загалом це 1,5-2 відсотки респондентів. Їх менше, ніж мало би бути, бо люди виконують бойові завдання, їм не до розмов. Так само журналісти також є громадянами України, вони мають право висловлювати свою думку.

Обмеження можуть вводитися тільки у вузькоцільових опитуваннях. В основному це маркетингові дослідження, де замовники бояться, що дадуть слово їх конкурентам, і тому ставлять певні обмеження на професії. Журналісти можуть виключатися з числа респондентів з міркувань запобігти витоку інформації. Хоча ймовірність, що вони попадуть в вибірку, дуже низька.

У суспільно-політичних опитуваннях професійних обмежень немає.

Результати опитування про ставлення до призупинення фінансування від USAID. Інфографіка КМІС

Результати опитування про ставлення до призупинення фінансування від USAID. Інфографіка КМІС

На перехресті в Горішніх Плавнях

- А чи присутній віковий ценз?

- Типова вибірка – це 18 років і старше. В онлайн-опитуваннях може ставитися вік "18 - 60 років", бо старші люди менше користуються інтернетом. У суспільно-політичних опитуваннях верхня межа не встановлюється.

Серед молоді до 18 років можуть проводитися опитування соціальної спрямованості. Наприклад, яку професію вважають престижною випускники шкіл. З дітьми віком до 15 років соціологи не працюють, бо ще є складнощі з формуванням особистості.

- Припустимо, йдеться про рейтинг довіри судам. Самі судді теж можуть висловитися?

- Так, суддя також може висловити свою думку як громадянин України. Але знову ж поява судді у вибірці малоймовірна, бо суддів на кількість населення не так вже й багато. Хоча така ідея була – провести опитування серед суддів і тих, хто брав участь у судових процесах, але суди її не підтримали.

- У який спосіб робиться вибірка?

- Зараз є два найбільш популярні методи. Перший – це телефонні опитування за випадково згенерованими номерами мобільних операторів. Тобто ми не знаємо, до кого телефонуємо – чоловіка чи жінки, мешканця якого регіону.

Другий варіант – це особисті інтерв’ю. Тут вибираються точки роботи опитувача. Наприклад, у Києві 10 точок, у Львові – 5 точок і 3 села в Полтавській області. Інтерв’юери їдуть, заходять до домогосподарств. Або вулична версія. Відбирається адреса, наприклад, у Горішніх Плавнях, там стають інтерв’юери. Всім, хто проходить через цю точку, пропонують взяти участь в опитуванні.

- І ми справді так отримуємо картину суспільної думки?

- Якщо вибірка правильно реалізована, то так. Ви можете опитати 50 тисяч підписників телеграм-каналу на кшталт «Труха» і отримати спотворені результати, хоча це буде 50 тисяч осіб. І опитати 500 – 600 людей на вулиці та побачити реальну картину.

Зовнішні мігранти виключаються

- Війна вигнала з дому мільйони українців. Чи враховується в рейтингах їх думка?

- Внутрішньо переміщені особи, безумовно, потрапляють у вибірку. У телефонних опитуваннях вони становлять 10-12%. Зовнішні мігранти, на жаль, виключені з вибірки, і це одна з найбільших проблем. З ними можуть проводити окремі опитування, але доволі рідко, бо організаційно і фінансово це дуже складно. Ще одна проблема з біженцями за кордоном полягає в тому, що частина з них стали складовими вже більше іншого суспільства, ніж нашого.

- За підсумками соцопитування завжди вказується похибка у кілька відсотків. Що це означає?

- Похибка пов’язана з тим, що ми опитуємо не все населення України, а лише його частину. Тобто виведена цифра є усередненою - для орієнтування. Якщо ми виводимо результат, що Володимиру Зеленському довіряють 57%, а похибка становить плюс-мінус 4%, це означає, що рівень довіри президентові знаходиться в межах від 53% до 61%.

Так виглядає рейтинг довіри до Володимира Зеленського станом на лютий 2025 року. Інфографіка КМІС

Так виглядає рейтинг довіри до Володимира Зеленського станом на лютий 2025 року. Інфографіка КМІС

Все, крім персональних даних

- Сьогодні маємо багато шахраїв. Люди можуть боятися відповідати на запитання незнайомцеві по телефону, коли йдеться про опитування.

- Відрізнити соціолога від шахрая дуже просто. Соціологи не запитують і не записують жодної персональної інформації. Хіба що це буде рекрутинг у фокус-групи для подальшого дослідження, але такі пропозиції - рідкість.

Повторюю, соціологи не цікавляться паспортними даними, адресою, а тим паче номером банківської карти. Вони будуть цікавитися вашим віком, статтю, характером зайнятості. Можливо, запитають про заробіток, якщо опитування торкатиметься матеріального становища. Все, крім персональної інформації.

- Ви казали про можливі маніпуляції. Можуть дзвонити, скажемо так, політичні шахраї?

- Не виключено. Такі будуть запитувати, наприклад, про ставлення до «кривавого режиму диктатора». Або про ставлення до «нашого мужнього президента, який так багато зробив для держави». Тобто коли запитання не є нейтральними, а підштовхують до того, що ви маєте обрати якусь політичну сторону.

- Після виборчих кампаній люди відмічали, що результати соцопитувань щодо того чи іншого кандидата не співпадають з результатами голосування.

- Тут є певна плутанина, і треба розрізняти опитування про рівень довіри та електоральні рейтинги, коли конкретно запитують, за кого ви будете голосувати. Це різні речі. Бо можна довіряти якомусь політику чи громадському діячу і не голосувати за нього. А можна не довіряти, але голосувати з певних прагматичних міркувань.