Мобілізація автомобілів для військових потреб - така норма поруч з іншими є у новому законі про мобілізацію, що набуває чинності 18 травня. Як вона буде діяти і хто під неї підпадатиме - в питання та відповідях сайту Коротко про.
Ні. Це військово-транспортниий обов’язок, який передбачений як старим законом про мобілізацію та мобілізаційну підготовку, так і законом про правовий режим воєнного стану.
Положення про військово-транспортний обов'язок було затверджене Кабінетом міністрів у 2000 році, останні зміни до нього вносилися у квітні 2023. Закон, що набуває чинності 18 травня, лише уточнює і конкретизує певні норми військово-транспортного обов’язку.
Військово-транспортний обов’язок запроваджено з метою задоволення потреб Збройних Сил України та інших військових формувань.
У мирний час він передбачає проведення заходів, пов’язаних з військовим обліком транспортних засобів і техніки та завчасним забезпеченням їх готовності до роботи в умовах воєнного стану.
В особливий період – безоплатну передачу підприємствами, установами, громадянами транспортних засобів та іншої техніки, що може бути використана військовими або для будівництва фортифікаційних споруд.
При цьому власник транспорту не втрачає на нього своїх прав. Передача тимчасова – на час дії воєнного стану. Військовим забороняється переганяти транспортний засіб в інший регіон (наприклад, з Харківської у Дніпропетровську область) і здавати його в довгострокову оренду.
Будь-яку, якщо вона буде корисною в умовах воєнного стану. Легкові автомобілі, плавзасоби, залізничні платформи, сільськогосподарську, завантажувальну, будівельну техніку закон об’єднує одним поняття “транспортні засоби”.
Тимчасово вилучати ТЗ у власників мають право ТЦК та СП, СБУ, розвідувальні органи, але не хаотично. Вилучення відбувається виключно на підставі рішень місцевих державних органів влади. Під час дії воєнного стану це військово-цивільні адміністрації.
У законі йдеться про те, що вилучення транспортних засобів відбуватиметься на підставі складання актів приймання-передачі, які містять відомості про власника, технічний стан ТЗ, залишкову вартість та дані, які дозволяють машину ідентифікувати.
Втім, в інтерв’ю "Телеграфу" член комітету РВ з питань національної безпеки та оборони Олександр Федієнко відмітив, що ще має бути постанова Кабінету міністрів, яка визначатиме, “що це буде робити суд і лише на добровільній основі”.
- Можливо, це його особисте припущення, бо зміст військово-транспортного обов’язку не передбачає участі суду, адже можливість вилучення поширюється не тільки на фізичних, а й на юридичних осіб усіх форм власності, - зазначає юрист Ігор Зорін.
Марки та моделі в законодавчих актах не вказані, але логічно, що для фронту потрібні машини з високою прохідністю.
- Як правило, це мінівени, джипи, габаритні автомобілі, - каже адвокат юридичної компанії “Вовк та партнери” Юрій Байда.
Закон містить таку норму: “Не підлягає передачі Збройним Силам України, іншим військовим формуванням транспортний засіб, який належить на праві власності громадянину, у разі відсутності у нього права власності на інші транспортні засоби”.
Тобто - ні.
Закон не розрізняє види транспортних засобів. Йдеться про один чи два. Отже, де-юре можуть, але ж очевидно, що призначення ТЗ різні, і об’єднує їх тільки спосіб, у який власник заробляє на життя.
- Тому зараз дати певну відповідь ніхто не може. Треба почекати підзаконного акту Кабінету міністрів, де мають бути роз’яснення, кажуть у компанії “Вовк та партнери”.
Сам закон починає діяти 18 травня, проте перехідні положення передбачають, що протягом восьми місяців МВС має подати до ТЦК та СП відомості про зареєстровані транспортні засоби, які можуть бути призначені для доукомплектування ЗСУ та інших військових формувань в особливий період. Таке ж завдання щодо водного транспорту поставлене перед Мінінфраструктури та Державною службою судноплавства.
Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживачів має надати до терцентрів комплектування відомості про зареєстровані трактори, самохідні шасі, сільськогосподарські, дорожньо-будівельні машини, сільськогосподарську техніку, які можуть знадобитися ЗСУ.
Ні. Законом передбачені ліміти - гранично допустимі обсяги безоплатного вилучення транспортних засобів і техніки. Підприємство передає їх на підставі часткового наряду. Це мобілізаційне завдання, в якому вказаний порядок, пункти та строки передачі. Підписують частковий наряд і скріплюють його печатками голова місцевої держадміністрації та керівник терцентру комплектування.
Протягом 30 календарних днів з моменту оголошення демобілізації.
Положення про військово-транспортний обов’язок передбачає, що власники ТЗ мають звернутися з заявою про його повернення до ТЦК та СП, яке здійснювало мобілізацію. Командири військових частин, де перебувала техніка, повинні забезпечити її заправку та доставку або оцінку обсягу шкоди, якщо така була заподіяна.
Повернення відбувається на основі складання акту, до якого додається експертний висновок про оцінку майна.
Так, право на компенсацію передбачене як для юридичних, так і приватних осіб. Згідно з Положенням про військово-транспортний обов’язок компенсація здійснюється за рахунок державного бюджету протягом п’яти наступних бюджетних періодів після оголошення демобілізації. Тобто протягом 5 років.
- Заяву на компенсацію також належить подавати до ТЦК та СП, доклавши акт приймання-передачі, акт про повернення чи висновок про виплати майнової шкоди за знищений транспортний засіб або знищену техніку, - каже юрист Ігор Зорін. – Затримки виплат пов’язані з тим, що Міноборони має закласти кошти на компенсації в бюджет.
Під час війни ніщо не виключається, але відступ від правил з боку військових буде розцінюватися як порушення закону. До Державного бюро розслідувань треба подавати заяву про кримінальний злочин. В ДБР уже відзвітували, що до суду передано справу щодо посадовця Центрального об’єднаного районного терцентру комплектування Запоріжжя.
У березні 2022 року воєнком, який відповідав за мобілізацію транспорту, з озброєним супроводом прийшов на автостоянку і без жодних підстав вилучив звідти чотири вантажівки та мікроавтобус, від яких у охорони були ключі. За перевищення службових повноважень посадовцю загрожує до 12 років неволі.