Те, що країна-агресор - Росія почала головувати в Раді Безпеки Організації Об'єднаних Націй, вкотре порушило питання про необхідність реорганізації цієї організації. Ну не може головувати у Раді Безпеки держава, яка не дотримується основних принципів ООН – непорушність кордонів та суверенітет країн.
Так, колишній держсекретар США Майк Помпео під час візиту до Києва 3 квітня заявив, що членство Росії та Китаю в Раді Безпеки ООН – це "пережиток минулого".
- ООН мала сенс, коли її було створено, але ми бачили, як Радою ООН з прав людини керували іранці. Ми бачили, як венесуельці відповідали за права людини в ООН разом з іранцями, які ставилися до жінок як власності, і керували Радою з прав людини ООН. Ми бачимо це знову і знову. Сьогодні ООН не заперечуватиме факт, що Комуністична партія Китаю тримає мільйон мусульман у концентраційних таборах у західній частині країни. Організація фундаментально зламана, – сказав Помпео.
- Це вже пережиток часу, що Комуністична партія Китаю та Росія займають два місця в Раді Безпеки ООН і є країнами, які не мають наміру дотримуватися міжнародного права. Навряд чи вони підкоряться. Я вважаю, це глузування з того, що було. Тому що на місію ООН, коли вона створювалася, покладалися дуже благородні ідеї, які містяться у Статуті ООН. Втім, зараз ми можемо побачити, що ця установа зламана. Але я маю теорію, як рухатися вперед, – додав Помпео.
Тому низка світових лідерів виступають за реформування Ради Безпеки ООН. Навіть такий авторитарний політик, як президент Туреччини Реджеп Ердоган, виступає за це.
- Світопорядок, коли долю людства вирішують лише 5 країн, недієздатний. Повне реформування Ради Безпеки ООН вкрай необхідне, – зазначив Ердоган.
Україна має свій кейс пропозицій щодо реформування цієї організації. Президент Володимир Зеленський наголошує на необхідності реформування Ради Безпеки ООН, де почала головувати Росія.
- Важко уявити щось таке, що більше доводить повне банкрутство таких інституцій. Немає такої форми терору, який ще не було б здійснено Росією. І не буде такої причини, яка зупинить реформу глобальних інституцій, зокрема Радбезу ООН. Реформу, яка, очевидно, назріла – щоб держава-терорист та будь-яка інша держава, яка хоче бути терористом, не могла зруйнувати світ, – сказав український президент.
Тому Україна ініціювала процес, спрямований на виключення Росії із Ради Безпеки ООН.
Київ порушує питання про те, що насправді Росія не є правонаступницею Радянського Союзу і незаконно посіла його місце в Раді Безпеки ООН після розпаду Союзу. Жодної юридичної процедури голосування щодо її прийняття до Ради Безпеки не було. За таким принципом спадкоємицею СРСР у цій організації може бути кожна з 15 колишніх республік СРСР.
- Росія мала довести своє право перебувати як постійний член Ради Безпеки ООН, адже йдеться про фундаментальне право вето, – сказав радник голови ОП Михайло Подоляк. Він пояснив, що 1991 року, після розпаду Радянського Союзу, усі країни, зокрема Україна, займалися своїми справами.
- А Росія тим часом тихенько щось напрацювала чи корумпувала когось із секретаріату ООН, щоб їй формально передали повноваження СРСР як постійного члена Ради Безпеки, – припустив Подоляк.
І зараз потрібно відмотати історію назад і поставити певні юридичні питання тим людям, які на той час очолювали секретаріат ООН:
Виключення Росії з Ради Безпеки, на думку Києва, допоможе зробити ООН "набагато більш дієвим інститутом".
США формально погоджуються з цим, але водночас заявляють, що зараз немає можливостей для реформування Радбезу ООН. Прес-секретар Білого дому Карін Жан-П'єр заявила, що поки що немає міжнародно-правового шляху, щоб вигнати Росію з Ради Безпеки Організації Об'єднаних Націй. У США вважають, що Росія й надалі використовуватиме своє місце в ООН для поширення дезінформації та спроб виправдати свої дії в Україні. Зокрема, військові злочини, скоєні російськими солдатами. "Країні, яка грубо порушує Статут ООН і вторгається до свого сусіда, не місце в Раді Безпеки ООН", - зазначила Жан-П'єр.
Володимир Фесенко, політолог:
- Якщо опиратись на Статут ООН, зараз не можна вигнати Росію із Ради Безпеки ООН – Москва та Пекін накладуть вето на це голосування. Росія ніколи не дасть згоди на своє виключення. Це замкнуте коло. Але з погляду поточної політичної ситуації – якщо Україна переможе Росію або розпочнеться глибока політична криза в самій Росії, то вікно можливостей для її виключення із Ради Безпеки ООН з'явиться. Це дозволить змінити статус Росії у ООН. Або якщо розпочнеться гостре протистояння між Західним світом та Росією і Китаєм. Тоді ООН у своєму колишньому вигляді втратить свій сенс і значення. І виникне потреба формування якоїсь нової організації для забезпечення міжнародного правопорядку.
Відповідно до Статуту Організації Об'єднаних Націй, Рада Безпеки несе головну відповідальність за підтримку міжнародного миру та безпеки. Він може бути скликаний будь-коли при виникненні загрози миру. Статут зобов'язує всі держави-члени виконувати рішення Ради.
Рада Безпеки уповноважена «розслідувати будь-яку суперечку чи будь-яку ситуацію, яка може призвести до міжнародних тертям чи викликати суперечку, для визначення того, чи не може продовження цієї суперечки чи ситуації загрожувати підтримці міжнародного миру та безпеки».
Він «визначає існування будь-якої загрози миру, будь-якого порушення миру чи акту агресії та робить рекомендації або вирішує, які заходи слід вжити для підтримки чи відновлення міжнародного миру та безпеки».
Рада має право застосовувати примусові заходи до держав, які порушують міжнародний мир та безпеку, у тому числі пов'язані із застосуванням збройної сили.
На практиці діяльність Радбезу з підтримки миру та безпеки полягає у визначенні тих чи інших санкцій проти держав-порушників; запровадження миротворчих формувань у зони конфлікту; організації постконфліктного врегулювання, включаючи запровадження міжнародної адміністрації у зоні конфлікту.
До складу Ради входять 15 держав-членів - 5 постійних та 10 непостійних, які обираються Генеральною Асамблеєю ООН на дворічний термін по 5 щороку. 5 постійних членів – Китай, Росія (до 1991 року – СРСР), Великобританія, США та Франція мають право «вето», тобто можуть заблокувати будь-яке рішення всього Радбезу ООН. Росія та Китай регулярно його використовують, наприклад, щодо війни в Україні. Росія – країна-агресор, яка напала на Україну, блокує всі рішення Ради безпеки, які засуджують цю агресію, а тим більше закликають до відповіді за військові злочини в Україні.