Іспанська компанія Inditex, відоміша своїми торговими брендами Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius та Oysho, відновила свою діяльність в Україні, перервану військовим вторгненням Росії. 24 лютого 2022 року компанія Inditex закрила всі свої магазини з міркувань безпеки, а вже 3 квітня 2024 року магазини, починаючи з Києва, в Україні знову відкриваються. Більше того, відкриття викликало такий ажіотаж, що за кілька хвилин у черзі вишикувалися десятки людей. Надвечір полиці тієї ж Zara практично спорожніли.
Повернення в Україну «Сари», «Бершки» та інших «Страдіваріусів» - це не тільки про повернення звичного укладу та «острівка стабільності». Сама історія компанії Inditex цікава, а шлях її розвитку вже давно увійшов до підручників маркетології та менеджменту.
Іспанський 13-річний підліток Амансіо Ортега, син залізничника, працював посильним у магазині сорочок. За вікном панували життєрадісні 60-ті, навколо було яскраво, строкато і весело – і звичайно ж, хлопець, який надивився на моду у всіх її проявах, потихеньку і сам почав шити. Спочатку домашні халатики на своїй старій швейній машинці. Руки Амансіо росли з потрібного місця, а в голові були тисячі ескізів. Спочатку він шив сам, потім організував невелику фабрику, а потім в іспанському місті Ла-Корунья Ортега відкрив свою першу крамничку з продажу одягу.
Спочатку магазинчик називався Zorba на честь улюбленого фільму Ортеги "Грек Зорба". Але виявилося, що за два квартали від магазину розташувався бар з такою самою назвою. Та й продюсери фільму висловили незадоволення через використання їхнього товарного знаку. Ортега поворушив мізками, подивився на друкарську форму, в якій мали бути відлиті літери для його нового магазину, і з літер, що були, склав слово Zara – ім'я «Сара» по-іспанськи. І пішло-поїхало.
Магазин працював спритно, покупці ломилися туди натовпом. Ще б пак, адже тут продавалися недорогі копії дизайнерського одягу, а на дворі були вже ще більш наповнені життям, стилем та безшабашною молодістю 70-ті. Усі хотіли одягатися красиво, модно та не викладаючи за яскраву сукню останні песо.
Свою ставку Ортега зробив не лише на копії дизайнерського вбрання та власні задуми – він поставив на швидкість. Зазвичай від початкового дизайну до надходження предметів одягу у продаж проходило близько пів року. Через це дизайнери випускали 2-3 колекції на рік, з яких значна частина могла залишитися нерозпроданою – смаки публіки дуже мінливі. Ортега вирішив процес прискорити і в 1984-му запросив до компанії фахівця з інформаційних технологій Хосе Маріо Кастеллано разом з його комп'ютерами та програмами.
Далі почалося те, що у підручниках з маркетингу називається «революція у промисловості». Комп'ютери малювали і рахували, штат дизайнерів компанії розрісся від одного до 200 до кінця століття - а час від розробки дизайну до надходження одягу в продаж скоротився з пів року до 10-15 днів. Так, копіювали відомі бренди – але й творили своє. Зберігали класичні тенденції – і прислухалися до думки покупців, навіть навчали продавців у магазинах з'ясовувати побажання клієнтів. Комусь не подобаються блискавки на щиколотках? Геть блискавки! Хтось хоче мереживний комір? Завітайте до секції одягу з мереживними комірами на всьому – від сукні до куртки. Нові моделі розробляються моментально і так само блискавично передаються на фабрики для перетворення ескізів на одяг.
Славу одяг від Zara придбав завдяки невисокій вартості і асортименту, що регулярно оновлюється. Фото: quickbooks.intuit.com
Вже через рік компанія Ортеги була перетворена на Industria de Diseño Textil SA (підприємство текстильного дизайну) – скорочено Inditex. "Індітекс" вийшов за межі Іспанії, де, до речі, було відкрито 80 магазинів під маркою Zara. Темпи відкриття нових торгових точок прискорювалися, підприємство запустило нові бренди: Kiddy's Class (дитячий одяг), Pull & Bear (одяг для міста), Massimo Dutti, Bershka та Stradivarius (молодіжний одяг). 2001 року з'явилися магазини нижньої білизни Oysho, а 2003 року - мережа товарів для дому Zara's Home, 2008-го було засновано мережу магазинів аксесуарів Uterque.
Коли в 2010 роках світ занурився в інтернет-торгівлю, всі магазини Inditex швидко адаптувалися до нових віянь, і вже до 2018-го майже 12% виручки давала саме торгівля через інтернет.
Що на сьогодні? Inditex займає третє місце у світовому рейтингу компаній, що спеціалізуються на одязі та взутті, після Christian Dior та Nike. Компанія практично не витрачає гроші на рекламу, віддаючи не більше 0,3% від виручки, тоді як той же Nike «відстьобує» щороку понад 10%.
Inditex має власні заводи в Іспанії, на них виробляється близько 40% пробних партій нових дизайнів. Решта виробництва розташована в Португалії, Марокко, Туреччині та країнах Азії. У компанії колишнього посланця з магазину сорочок понад 7 тисяч фабрик по всьому світу, 7490 магазинів у 96 країнах, а в 156 країнах продукція компанії доступна онлайн. Сам Амансіо Ортега в червні 2012 року був визнаний найбагатшою людиною в Європі зі статками понад 39,5 млрд доларів США, за версією агентства Bloomberg. У 2015 і 2016 роках, за даними Forbes, став найбагатшою людиною планети, випередивши навіть Білла Гейтса. І зараз він як мінімум у першій двадцятці всесвітніх багатіїв. Від управління компанією Inditex він уже відійшов (88 років все-таки!), передавши владу своїй дочці Марі Ортеге Перес.
Магазини гіганта світової індустрії моди відкрилися в Україні 3 квітня. Вже працюють бутики у Києві – у ТРЦ Lavina Mall, River Mall, Gulliver, Dream та Respublika Park, готується відкриття у Львові – у ТРЦ Forum Lviv та King Cross Leopolis, у Черкасах – ТРЦ Lubava та Вінниці – ТРЦ SkyPark.
Переговори щодо повернення іспанських брендів Міністерство закордонних справ України вело з літа минулого року.
- МЗС веде системну роботу з усіма провідними міжнародними брендами, які залишили український ринок через початок повномасштабної війни РФ, для відновлення їхньої роботи в Україні... Повернення великих міжнародних компаній на український ринок створює нові робочі місця для українців, надає їм доступ до якісних товарів та послуг, підтримує економіку України під час війни та поглиблює її інтеграцію у світову економіку, зміцнює довіру міжнародного бізнесу та інвесторів до нашої держави та її перемоги, - зазначили у відомстві на початку березня.