1 квiтня
Завантажити ще

Від Adidas до IKEA: які бренди мають намір повернутися до Росії. І чи збираються

Від Adidas до IKEA: які бренди мають намір повернутися до Росії. І чи збираються
Фото: pexels.com

Чутки про повернення до Росії великих зарубіжних компаній – про що в РФ говорять уже кілька днів – виявилися сильно перебільшеними. Коротко про - про те, як росіяни хочуть казку видати за правду, але не виходить.

«Арістон» начебто… але ні

Поки що жодна з великих іноземних компаній, що залишили Росію після лютого 2022 року, не зробила офіційної публічної заяви про твердий намір повернутися. Поодинокий випадок з компанією Ariston (Італія) – виробником опалювальної та водонагрівальної техніки – важко назвати показовим, хоч як не намагалися  в четвер, 27 березня, російські ЗМІ розтрубити переможне «Вони повертаються!».

Виконавчий директор Ariston Паоло Мерлоні заявив, що «відновить роботу з російською «дочкою» Ariston Thermo Rus, повністю "дотримуючись санкцій", після того як Володимир Путін скасував указ про передачу її активів АТ «Газпром побутові системи».

Указ був підписаний у квітні минулого року і призвів до такого скандалу, що МЗС Італії викликало посла Росії Парамонова і вимагало від нього роз'яснень щодо цієї «націоналізації». Парамонов заявив, що Італія «сама винна, тому що пожертвувала реальними національними інтересами задля участі у безперспективних та небезпечних антиросійських геополітичних авантюрах».

І раптом італійці, забувши про образи, прагнуть повернутися на російський ринок... Віриться ледь-ледь, тим більше що в травні минулого року італійський міністр у справах підприємств Урсо пригрозив Росії заходами у відповідь після рішення Москви. Хотілося б, звичайно, послухати материнську компанію і дізнатися про це рішення трохи більше, ніж сказав їхній СЕО. На офіційному сайті групи Ariston жодних заяв щодо повернення до Росії немає.

Як італійці планують працювати в санкційних умовах - відключення російських банків від системи міжнародних платежів, заморожування активів російських компаній за кордоном, обмеження на експорт тощо - Паоло Мерлоні теж не розповів.

Обіцяти не означає одружитися

Скажімо так: деякі світові компанії та сектори виявляють інтерес до повернення за певних умов, таких як зняття санкцій. Але «виявляти інтерес» і «повертатися» – це дві різні речі.

Так, провідні світові енергетичні трейдери, як Gunvor і Mercuria Energy, допустили можливість повернення на російський ринок. Bloomberg з посиланням на глав компаній повідомляє, що основною умовою вони називають зняття санкцій.

"Якщо санкції пом'якшать таким чином, що нам можна буде повернутись, то чому б і ні?" – цитує Bloomberg представника однієї із компаній. І так, це не конкретна обіцянка, а скоріше гіпотетична готовність при зміні політичної та економічної ситуації.

Інші компанії, у тому числі і італійські, висловили свою практично аналогічну думку в особі голови Асоціації італійських підприємців у РФ Вітторіо Торрембіні, який у 2023 році в інтерв'ю зазначив:

– Вони (компанії, які пішли з Росії після 2022 року. – Ред.) підуть на такий крок, як тільки дозволить ситуація.

Монстри ринку, такі як IKEA, H&M, McDonald's, Coca-Cola, Starbucks, Renault та інші, або повністю пішли, або продали активи з опціонами на повернення і не підтверджували планів повернення. Сподівання РФ на їх  повернення (за умов Росії, очевидно) базуються на чутках, при цьому підприємства або зберігають мовчання, або заперечують можливість повернення.

У лютому деякі телеграм-канали повідомляли про неофіційні переговори Boeing з російськими перевізниками про постачання літаків в обмін на доступ до російського титану. Сама компанія чуток не коментувала.

Глава РФ Путін у середині березня натякав, що ведуться переговори з іноземними компаніями, зокрема з енергетичного сектора, але конкретні назви не розкривалися.

Керівник Російського фонду прямих інвестицій Кирило Дмитрієв у лютому повідомляв Financial Times, що очікує повернення низки американських компаній у другому кварталі 2025 року. Однак він не уточнив, про кого йдеться.

Тобто навести інтригу – навели, а що буде далі?

Реакція іноземних компаній на заяви російських чиновників переважно стримана або відсутня зовсім. Розцінювати це можна як завгодно: як стратегію, скептицизм, небажання вступати в дискусії на тлі санкцій та репутаційних ризиків. Максимум, що можна вичавити з цієї мовчанки, то це натяк на те, що повернення, якщо й станеться, то зовсім не тому, що про це благали росіяни, а тому що санкції знімуть. І лише у разі однозначного зняття цих самих санкцій. І на умовах самих компаній, а не Росії.

До речі

Німці про Росію не думають

За опитуванням журналістів Deutsche Welle, із кількох німецьких компаній, які працювали на російському ринку до повномасштабного вторгнення РФ в Україну, про повернення подумують… приблизно ніхто.

У Siemens відповіли, що «будь-якої участі в Росії в даний час не передбачається», додавши, втім, що в концерні «не можуть робити припущення про майбутнє». До виходу з РФ там працювало близько 2700 співробітників Siemens, оборот концерну в РФ у 2021 році склав 834 млн євро.

В Adidas заявили, що для них "нічого не змінилося". На презентації на початку березня представник компанії зізнався, що про російський ринок вони не думають "ні секунди". Adidas офіційно не залишав Росію, але після початку війни закрив там свої магазини та припинив онлайн-торгівлю.

У Volkswagen DW також відповіли, що концерн "на даний момент не планує повертатися на російський ринок" і не коментує "будь-які майбутні сценарії і можливі варіанти розвитку подій".