Прирівняти корупцію до державної зради та покарати аж до довічного ув'язнення. З такою ініціативою президент України найближчим часом має намір вийти до Верховної Ради.
Скандали, пов'язані із закупівлями для армії, ремонтом доріг, розбивкою стадіонів, нецільовим використанням виділених на бомбосховища коштів дуже знизили точку кипіння. Вища міра покарання поширюватиметься на великих хабарників, розтратників або казнокрадів тільки в період військового стану, але й цього достатньо, щоб суспільство трохи випустило пар.
Але чи буде досягнуто реального ефекту, експерти продовжують сперечатися.
Сама ідея глибоко не молода. Законопроєкти про вищу міру покарання за тяжкі корупційні злочини подавалися у 2009, 2016, 2019 роках. За підсумками народного опитування 2020-го, таку ідею підтримали понад 80% респондентів. У квітні цього року петиція № 22/179714-еп "Довічне ув'язнення для депутатів та працівників державних структур за корупцію під час військового стану" набрала більше 27 500 голосів. Президент переадресував питання до Верховної Ради.
На цей час в українському парламенті вже знаходилися два законопроєкти щодо проблеми. Розроблений групою депутатів за номером 9029-й, де військовий стан пропонується розглядати як обтяжуючу обставину, та 9049-й за авторством Георгія Мазурашу.
– Я запропонував удвічі підвищити покарання за корупцію під час війни, за особливо тяжкі дії передбачити довічне ув'язнення, – коментує Георгій Мазурашу для KP.UA. – Законопроєкт обговорювався моїми колегами, був рекомендований комітетом для включення до порядку денного, але на цьому все затихло.
Депутат упевнений, якщо законопроєкт буде подано за авторством президента, Рада проголосує позитивно.
- Але я не впевнений, що це забезпечить невідворотність покарання. Наразі ми бачимо, що не вистачає професійності слідства – у низці справ звинувачення не можуть підкріпити належними доказами. Замість реальних посадок корупціонерам дозволяють укладати угоди зі слідством, вони обробляються умовними строками та невеликими штрафами. Адже так звана дрібна корупція завдає країні не менше шкоди, ніж велика, - констатує Георгій Мазурашу.
Про невідворотність покарання говорить і старший експерт Українського інституту майбутнього Ігор Попов:
- Ми не знаємо, які новели будуть у новому законопроєкті. Зараз ми можемо оцінювати лише публічну заяву президента, який абсолютно правильно реагує на громадське обурення на факти корупції. Але ці факти свідчать, що чинна правоохоронна система не справляється зі своїми завданнями. Ми маємо професійно розроблену антикорупційну програму, але її виконання останні 10 років саботувалося. До вироку в судах, який би набув чинності, доведено дуже мало кримінальних проваджень.
На думку експерта, насамперед потрібен серйозний аудит правоохоронної системи із залученням не лише вітчизняних, а й закордонних експертів. Потрібно знайти відповідь на запитання, чому це не працює.
- Ми також повинні розуміти, якщо велику корупцію прирівнюють за наслідками до державної зради, це не обов'язково спричинить довічне ув'язнення, - зазначає Ігор Попов. – Нижня планка – це 15 років.
Рішення ухвалюватимуть не політики, не громадськість, а суд, зважуючи доводи звинувачення та захисту.
До цього додамо, що всім, кого підозрюють у корупції чи судять за корупцію зараз, терміни обчислюватимуться за чинним КК України. Тобто колишній військком Борисов і всі інші, що встигли збагатитися на війні, до сектора для довічних не потраплять.
Ще з розряду розчарувань: безумовного довічного ув'язнення в Україні віднедавна немає. У вересні 2021 року Конституційний суд дійшов висновку, що Основний закон не дозволяє позбавляти людину права на дострокове звільнення. У жовтні 2022 року Рада ухвалила закон, що дозволяє довічно засудженим подавати прохання про помилування через 15 років відсидки. Суд отримав право або відразу випускати в'язня за його позитивні характеристики від тюремників або за станом здоров'я, або додати ще 5 років, довівши загальний термін до 20-ти. Клопотання можуть і відхилити, але європеїзація нашої виправної системи потребує гуманності.
Прихильники найжорсткіших заходів потирають руки при думці, що прирівняні до зрадників злодії та хапуги більше не зможуть втекти із СІЗО під заставу. Що там у майбутньому вирішать, не важливо, головне, щоб упіймали та посадили баланду жерти замість ікорки на авокадо. Картина психологічно втішна, але медаль має зворотний бік.
- Запорука – це гарантія, що у разі визнання вини особа покриє хоча б частину заподіяної державі шкоди, - каже адвокат Сергій Старенький. – Якщо буде арешт без альтернативи застави, ми повернемось до корупції, яка діяла до ухвалення Кримінально-процесуального кодексу 2012 року: ці гроші чиновник витратить на слідчих, прокурорів, суддів, щоб вийти на домашній арешт, наприклад, за станом здоров'я, під особисте зобов'язання або на поруки.
І "баланду жерти" "мученик" не зобов'язаний. З 2011 року українські в'язні отримали право замовляти їжу із ресторанів. Плюс до послуг віп-підслідних платні камер в СІЗО. Дохід від вимушеної оренди отримуватиме кримінально-виправна система, а оплачувати охорону, комунальні послуги, утримання персоналу ізолятора буде бюджет, тобто платники податків.
Сергій Старенький не виключає, якщо раптом якимось немислимим дивом у сектор для довічників ринуть колишні чиновники високого рангу, там теж з'являться камери підвищеного комфорту.
Політтехнолог Тарас Загородній звертає увагу на такий момент:
- Державна зрада не має термінів давності, корупційні злочини - мають. Ми не знаємо, в якій редакції буде подано президентський законопроєкт, але я хотів би в ньому бачити статтю, яка б не дозволила чиновнику відсидітися за кордоном 10 років, поки "вода не втече".
Також експерт зазначає, що зрештою важливим є не лише сам вид покарання, а й відшкодування збитків. За давно усталеною практикою, незаконні доходи переадресовуються на дружину, дітей, тещу.
- Це коло слід розірвати. Я про це вже говорив і повторю зараз: сім'ю корупціонера треба розглядати як організоване злочинне угруповання. Якщо сам він після суду виявиться голий як бубон, то борги перед державою мають переходити на найближчих родичів.
Коли законопроєкт з'явиться на сайті Ради, дискусія навколо нього, напевно, відновиться. Вже зараз можна прогнозувати, що суперечки виникнуть довкола положення про передачу низки великих корупційних справ (схеми понад 24 мільйони гривень) із підслідності НАБУ до СБУ. Про це джерела в ВП нібито повідомили «Дзеркалу тижня». Розподіляти «серьги» буде Офіс генерального прокурора.
Любителі конспірологій уже шепочуться, що таким чином депутати та адміністрація президента хочуть прикрити своїх, оскільки з НАБУ стосунки напружені. І що наші західні партнери вже начебто проти такої новації.
- Реформу СБУ у зв'язку з війною призупинено. Але в будь-якому випадку покладати на Службу безпеки дублюючі функції, які не пов'язані з контррозвідувальною, антидиверсійною, антитерористичною та антиколабораційною діяльністю, у такий час не доцільно, - вважає колишній співробітник служби, асоційований експерт Українського інституту майбутнього Іван Ступак.
Щодо Заходу, то, на думку експерта, він може не схвалити і довічне ув'язнення за корупцію. Така вища міра покарання поряд зі смертною карою існує лише в деяких країнах Азії. У Європі максимальний термін – 15 років, і теж лише у деяких країнах.