Військово-повітряні сили України найближчим часом можуть отримати відчутне поповнення. США, Австралія та Україна обговорюють можливість передачі ЗСУ 41 літака F/A-18 Королівських ВПС Австралії, які підлягають списанню.
В уряді Австралії повідомили, що США прихильно ставляться до ідеї передати Україні F/A-18. Схвалення Вашингтона на передачу літаків необхідне, оскільки ці винищувачі - інтелектуальна власність США. Повідомляється, що 41 літак було списано з озброєння Королівських військово-повітряних сил і замінено сучасними F-35. Списані літаки F/A-18 стоять в ангарі на базі RAAF у Вільямтауні під Ньюкаслом.
- Нам потрібен сучасний літак із далекобійним та точним озброєнням. Літаки серії F або від іншого виробника могли б дуже допомогти у виконанні не лише поточних завдань, а й щоб переламати хід війни, – пояснив речник Повітряних сил України Юрій Ігнат.
F/A 18-Hornet («Шершень») – американський палубний винищувач-бомбардувальник і штурмовик, розроблений у 1970-х роках. F/A-18E/F – це повна назва літака, яка розшифровується так: F – винищувач, A – штурмовик, E/F – одномісний/двомісний варіант. Сьогодні літак перебуває на озброєнні США, Канади, Австралії, Іспанії, Швейцарії, Фінляндії, Кувейту та Малайзії.
Спочатку літак мав випускатися у трьох модифікаціях: винищувач F-18A, штурмовик A-18A, навчально-бойовий TF-18A. Однак фірмі-виробнику McDonnell Douglas вдалося об'єднати всі три модифікації в один літак, який отримав назву F/A-18A в одномісній версії та F/A-18B – у двомісній. F/A-18 Hornet став першим всепогодним винищувачем та штурмовиком, розробленим для таких завдань, як перехоплення та ближня авіаційна підтримка.
Hornet розвиває швидкість близько 2000 км/год, озброєний 20-мм гарматою, бомбами, ракетами та високоточним озброєнням. Це ракети AIM-120 AMRAAM (протиповітряна), Harm (протирадіолокаційна), Harpoon (протикорабельна), JDAM (плануюча бомба) та інші західні зразки ракет.
Свої можливості та універсальність Hornet продемонстрував під час операції "Буря в пустелі", де літак збивав винищувачі і бомбардував ворожі цілі, довівши свою ефективність як ударний винищувач. Він був основним бойовим літаком флоту США, коли знищували об'єкти режиму Муаммара Каддафі в Лівії.
Насамперед – це ефективність в експлуатації. F/A-18 створювався для зльоту з авіаносців, де обмежені можливості для обслуговування та ремонту, а сідати та злітати доводиться в обмеженому просторі. Тому літак компактніший і має підвищену «живучість».
Американські морпіхи також зазначали, що під час "Бурі в пустелі" Hornet після попадання по ньому ракет "земля-повітря" вдавалося швидко відремонтувати, і він знову літав вже наступного дня.
На авіаносці немає місця для розміщення бортів різного типу, тому інженери прагнули створити багатофункціональний літак. Ця якість криється в назві "Шершень": F означає fighter jet (винищувач), A - attack (штурмовик). Під час "Бурі в пустелі" F/А-18 у рамках однієї місії збивав ворожі винищувачі та бомбардував цілі. Крім того, він може використовуватися навіть як паливозаправник.
Основне завдання для них в Україні – перехоплення ракет та дронів, знищення логістики ворога. А тепер стоїть і новий виклик – бомби, які російська тактична авіація запускає за 50 км від кордону.
Відігнати літаки від українського кордону можна, наприклад, за допомогою ракети AIM-120 AMRAAM. Україна використовує їх у наземних установках NASAMS, але запуск із літака збільшив би дальність до 150 км. І з F/A-18 їх використовувати можна, на відміну від тих же МіГ-29.
Надання Україні літаків цієї моделі значно збільшить потенціал Повітряних сил ЗСУ та дозволить ефективно боротися з російською винищувальною авіацією.
- Літаки F/A-18 Hornet були б ідеальним варіантом для України. Хоча б тому, що вони кращі за американські F-16. Це палубні літаки, у них міцніші шасі, і на наших аеродромах їм буде набагато краще. Вони мають краще обладнання, кращі двигуни, і вони більш потужні літаки, ніж F-16. Загалом це багатоцільовий винищувач-бомбардувальник, який може виконувати найрізноманітніші завдання, - розповів KP.UA військовий експерт Валерій Романенко.