Давно такого не було – і от знову. Між парламентарями і МЗС виникли непорозуміння стосовно використання народними обранцями дипломатичних паспортів. Ситуація загострилася після історії зі скандальним перетинанням держкордону народним депутатом Григорієм Суркісом.
В перших числах травня в ЗМІ з’явилась інформація, що з початку повномасштабного військового вторгнення Росії в Україну народний депутат Григорій Суркіс вивіз із країни чимало цінних речей. Митники пропустили політика без огляду, бо він пред’являв дипломатичний паспорт.
- Суркіс вчинив як представник старої політичної школи. Практика використання дипломатичного паспорту у власних цілях була популярною серед депутатів третього і частково сьомого скликань Верховної Ради. Тоді не було таких вільних кордонів для українців, як тепер. Навіть щоб поїхати в країни ЄС, потрібно було оформляти «шенген». А диппаспорт відкривав «безвіз» по всьому світу, - розповідає один із депутатів попередніх скликань Верховної Ради. – І тому «зеленками» користувались і у власних цілях. Якщо власник диппаспорту подорожує транзитними рейсами, то його навіть могли зустріти біля трапу одного літака і за лічені хвилини провести до трапу іншого літака, минаючи правила для інших.
У тому ж травні речник МЗС Олег Ніколенко виступив із заявою.
- Час нагадати, що дипломатичні паспорти видаються народним депутатам України виключно для здійснення офіційних відряджень. Відповідно до положення про дипломатичний паспорт, після повернення із відрядження в десятиденний термін дипломатичні паспорти мають бути повернені до МЗС на зберігання. За жодних обставин дипломатичні паспорти не можуть використовуватися для приватних поїздок. Закликаємо народних депутатів неухильно дотримуватися існуючих вимог, - написав на свої сторінці в «Фейсбук» Ніколенко.
Очевидно, звернення речника МЗС народні обранці не почули або проігнорували. Отже, за інформацією «КП в Україні», десь зо три тижні тому всі парламентарі отримали лист від міністра МЗС Дмитра Кулеби. Його зміст простий: користуйтесь дипломатичними паспортами згідно з законом, інакше - анулювання документу.
- Чого кривити душею - багато колег, і в тому числі і я, нерідко не повертаємо диппаспорти в МЗС. І це відбувається не зі злого умислу: то запрацювався і не встиг, то банально забув або ж за тиждень потрібно їхати у нове відрядження, - розповідає на правах анонімності один із депутатів пропрезидентської фракції «Слуга народу». – Нещодавня історія з Кірою Рудик, у якої митники забрали паспорт, – очевидно, втілення попереджень Дмитра Кулеби в життя. Кірі анулювали дипломатичний паспорт.
Прецедентів анулювання дипломатичних паспортів чинним депутатам ще не мали. Принаймні у публічну площину така інформація не потрапляла. А от ексдепутатам анульовували, оскільки вони вчасно (по завершенні своєї каденції) не повернули документи і нібито продовжували ними користуватись. Так, в серпні 2015 року МЗС повідомило, що анулювало диппаспорти 89 політикам та чиновникам, серед яких був ексмер Одеси Едуард Гурвіц, експарламентарі Володимир Курінний, Ігор Марків, Ігор Рибаков.
Згідно з чинним законодавством, дипломатичний паспорт народним депутатам оформлюється на 5 років. Але… Лише спікер парламенту має право, отримавши «зелений» паспорт, постійно тримати його в кишені до закінчення своєї каденції або обрання нового спікера. Інші ж народні обранці можуть його брати лише на період відрядження і зобов’язані повертати в МЗС в 10-денний термін після повернення. Якщо цей термін з якихось причин пропускається, то Апарат Верховної Ради має надати клопотання в МЗС про продовження терміну повернення дипломатичного паспорту.
«Неповернення дипломатичного паспорта на зберігання Міністерству закордонних справ України в установлений цим Положенням строк – підстава для анулювання», - сказано в Положенні про дипломатичний паспорт.
Народним депутатам ця норма не подобається. Ще 17 травня група з понад 50 парламентарів зареєструвала зміни до деяких законів щодо використання народними депутатами дипломатичних паспортів. Головних змін дві. Перша – депутат отримує і користується дипломатичним паспортом впродовж всієї своєї каденції, тобто не здає на зберігання в МЗС. Друга – митники не можуть вимагати у депутата пред’явити, окрім дипломатичного паспорту, ще якийсь документ. І як пояснюють депутати, такі зміни потрібно внести в законодавство, щоб уникнути правової колізії.
- Складається ситуація, коли на рівні закону, який має вищу юридичну силу, передбачено можливість використання дипломатичного паспорта народного депутата України протягом усього строку його депутатських повноважень та, відповідно, обов’язкове повернення цього документа органу, що його видав, після припинення таких депутатських повноважень, а на рівні Указу Президента України регламентовано неоднозначні положення про можливість його видачі тільки безпосередньо перед і на час службового відрядження, - сказано в пояснювальній записці.
Парламентські юристи дали негативний висновок на цей законопроєкт. Вони остерігаються, що депутати можуть зловживати правом користування дипломатичним паспортом.
- Підхід щодо використання дипломатичного паспорту народним депутатом лише під час службового відрядження є цілком обґрунтованим. Дипломатичний паспорт видається представнику держави для спрощення реалізації ним своїх службових повноважень за кордоном та має використовуватися у разі виконання ними представницької функції за межами України, що супроводжується оформленням службового відрядження. В решті випадків для перетину кордону (для відпочинку, туризму тощо) має використовуватись паспорт громадянина України для виїзду за кордон, - сказано у висновку ГНЕУ парламенту.
Також парламентські юристи розкритикували ініціативу народних обранців встановити на законодавчому рівні заборону вимагати у народних депутатів під час перетину державного кордону інші, окрім дипломатичного паспорту, документи для виїзду за кордон.
- Відповідно до ст. 64 Конституції України «в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень»… З огляду на наведене, вважаємо, що заборона вимагати від народних депутатів України пред’явлення інших документів, необхідних для перетину кордону (наприклад, документів, які підтверджують факт службового відрядження, інші поважні причини для виїзду з України в період дії обмежень) є некоректною, – пояснюють свою позицію експерти ГНЕУ ВРУ.
Поки з розглядом цієї законодавчої ініціативи депутати не поспішають. Документ навіть не пройшов розгляд у профільному комітеті.