22 листопада
Завантажити ще

Нововведення воєнного часу: депутатів замінять мери, а мерів – голови ВЦА

Нововведення воєнного часу: депутатів замінять мери, а мерів – голови ВЦА
Фото: facebook.com/verkhovna.rada.ukraine

Закон про роботу органів місцевого самоврядування на період дії воєнного стану став першим законом з початку війни Росії проти України, через який депутати ламали списи. У документ внесли близько 500 поправок, через що ледь не забуксувала робота парламенту. Але врешті-решт депутати змогли дійти компромісу і 289 голосами ухвалили цей закон.

Які ж нововведення нас чекають.

Нововведення 1. Мери та голови ОТГ отримають фактично безмежні повноваження

Законопроект передбачає, що у територіальних громадах, де не ведуться бойові дії та не створено військової адміністрації, можуть бути збільшені повноваження сільських, селищних голів, мерів міст. Їм переходить значна частина функцій, які раніше були за місцевими радами: одноосібно приймати бюджетні питання (у ручному режимі перерозподіляти гроші місцевого бюджету «на потреби ЗСУ чи забезпечення правового режиму воєнного стану» тощо), кадрові рішення (призначати/звільняти керівників) комунальних підприємств, установ, а також скорочувати/збільшувати чисельність виконкому). Вони можуть самостійно керувати майном, але без права відчуження.

Чому пішли на такий крок

Щоб оперативно розв'язувати проблеми на місцях. Автори законопроекту пояснюють, що у зв'язку з війною у багатьох місцевих радах не вдається зібрати кворум для ухвалення необхідних рішень. Одна з причин - багато депутатів (в основному йдеться про жінок) евакуювалися або в інші міста країни, або взагалі за кордон.

Є ще й фактор саботажу діяльності місцевих рад депутатами з проросійських партій. Саме тому частину повноважень місцевих рад вирішили передати мерам.

Ризики

Багато влади може породити бажання зловживати нею. Після підписання цього закону деякі мери стануть практично всемогутніми на місцевому рівні.

- Можливо, не всі голови громад є доброчесними, але переваги такого підходу перевищують можливі корупційні ризики, оскільки закон дозволяє місцевим громадам приймати важливі рішення вчасно, гнучко реагувати на зміни ситуації – від цього в умовах війни іноді залежить ефективність рішень в оборонній сфері, а іноді життя та здоров'я людей, – зазначив народний депутат Віталій Безгін.

Новина 2. Будь-яка рада зможе замінити ВГА

Нова архітектура місцевого самоврядування буде побудована так, що глави ОТГ мають повідомляти про свої рішення головам обласних військових адміністрацій. А ті, у свою чергу, оцінивши, що рішення мера суперечать закону або несуть загрозу безпеці країни, зможуть звертатися до президента України з пропозицією створити у цій територіальній громаді військово-цивільну адміністрацію (ВЦА). Таке звернення має бути узгодженим із Генштабом.

Чому пішли на такий крок

Головна мета – посилити безпеку країни та не допустити управлінського хаосу та анархії на місцях. Створюється запобіжник від потенційного бажання голови ОТГ нажитися на війні або стати колаборантом. Прийняв сумнівне рішення чи почав співпрацювати з ворогом – втрачаєш владу.

Ризики

Багато депутатів, які не входять до фракції монобільшості, побоюються, що під шумок війни Офіс президента намагається підім'яти під себе регіони. Адже фактично ухвалений документ дає можливість будь-яку місцеву раду та мера замінити військово-цивільною адміністрацією. А глави всіх ВЦА підпорядковуються безпосередньо президенту, Верховному головнокомандувачу. І в сухому залишку – місцеві ради начебто залишаються, але повноважень у них - як у британської королеви.

– Це чергова маніпуляція. Місцеві ради в громадах, де не йдуть бойові дії або не є окупованими, функціонують на повну. Вони залишаються відповідальними за вирішення більшості питань у громаді, а також контролюють діяльність її голови. Більшість найважливіших питань – лише за місцевими депутатами та відповідними міськими радами, - переконує Віталій Безгін.

Нововведення 3. На держслужбу потраплять дилетанти

На період дії воєнного стану спрощуються правила призначення на держслужбу та органи місцевого самоврядування та комунальних підприємств. Жодного конкурсу! Без надання сертифікату щодо володіння державною мовою! Без подання е-декларації! Без проходження люстраційної перевірки!

Чому пішли на такий крок

Вимушені міграційні процеси, спровоковані війною, оголили проблему кадрового голоду. І щоб її усунути, вирішили тимчасово полегшити доступ на держслужбу.

Ризики

Таким вікном можливостей скористаються некомпетентні, але пролазливі люди. Але народний депутат Віталій Безгін каже, що не варто драматизувати. Будь-кого на держслужбу не візьмуть.

- Закон має чітку вимогу, що людина, яка претендує на посаду, має підтвердити наявність громадянства України, освіту та досвід роботи, які потребує певна посада. Більше того, така людина зобов'язана буде подати декларацію до НАЗК та отримати сертифікат про володіння мовою за стандартною процедурою протягом 3 місяців після закінчення військового стану. Тому всі побоювання щодо неосвічених працівників мають бути зняті, – зазначає Віталій Безгін.