Смертельна ДТП, учасником якої може бути бізнесмен Олександр Ярославський, сколихнула нову хвилю соціального гніву. Ще не розставлені крапки у скандальній справі народного депутата Олександра Трухіна, а використовується той самий сценарій – підміна водія.
Щоправда, у цьому випадку реакція на ситуацію оперативна. Глава МВС Денис Монастирський звільнив начальника поліції Харківської області Станіслава Перліна, а генпрокурор Ірина Венедиктова взяла під свій контроль розслідування справи проти поліцейських та прокурорів, які підготували підозру сторонній людині.
Все це вже майже переконало людей, що за кермом «Мерседеса»-вбивці був Ярославський і що він відлетів до Лондона, прагнучи уникнути відповідальності.
"КП в Україні" розглянула різні варіанти подальшого розвитку подій.
Чоловік, який погодився взяти на себе провину за наїзд на пішохода, працює водієм компанії DCH. У нього було проведено обшуки, які не підтвердили самообмову. Обшуки також проводилися в будинку Олександра Ярославського, але які їх результати поки що невідомо.
Камери відеоспостереження можуть або не показати чітку картину або записи стерті. У справі про ДТП за участю депутата Олександра Трухіна такі камери на дорозі загалом виявилися непрацюючими.
Для потужної машини людина – слабка перешкода. Подушки безпеки не спрацьовують. Отже, цитологічної експертизи нічого очікувати.
- З механізмів керування машиною мали зняти відбитки пальців і порівняти їх із відбитками підозрюваного, - каже адвокат Євген Кузьмін. - Як мінімум, можна стверджувати, що така людина за кермом не сиділа, якщо її слідів немає.
Відбитки Ярославського могли зняти з предметів під час обшуку в його будинку та порівняти з відбитками на кермі.
- Але це не буде прямим доказом. Технології не дозволяють точно визначити, в який день людина трималася за предмет. Можна говорити про давнішні відбитки - це місяць, тижнів зо два тому. І про свіжі, а це плюс-мінус кілька днів, – розповів один із експертів-криміналістів.
Ключову роль у цьому розслідуванні мають відігравати відеозаписи та показання свідків.
Автомобіль належить бізнесменові, але чи був він на момент ДТП за кермом – з'ясовується. Фото: dbr.gov.ua
Дорожньо-транспортна пригода, в якій загинули чи тяжко постраждали люди, є неумисним злочином. Але це кримінальне діяння. Якщо людина ховається від слідства, її оголошують у розшук так само, як за іншими статтями КК. А якщо є підстави для міжнародного розшуку, заносять до бази Інтерполу.
За офіційною версією, Олександр Ярославський відлетів до Лондона до сім'ї за робочим планом. Скільки він може там затриматись, невідомо. У будь-якому випадку для оголошення його в розшук потрібні підстави.
Показовою є історія з колишнім президентом ФК «Карпати» та колишнім народним депутатом Петром Димінським. У серпні 2017 року його "Мерседес" врізався в автомобіль, де загинула 31-річна жінка. Провину взяв на себе охоронець Димінського, але експертиза ДНК (по подушці безпеки) її не підтвердила.
Одразу після ДТП Димінський покинув межі України приватним літаком. І лише у грудні 2017-го Печерський суд дав дозвіл на його затримання, а у Нацполіції повідомили, що подали документи на розгляд Інтерполу.
Все впирається у збір доказів, а це залежить від професіоналізму слідства та бажання рухатися вперед. Експертизи можуть провести в екстреному порядку, а можуть поставити у чергу, і тоді питання затягнеться на місяці.
Зауважимо, минуло понад пів року з моменту ДТП за участю депутата Олександра Трухіна, а результатів розслідування немає. Після того, як спливло скандальне відео з боді-камери поліцейського («Я тихенько в ліс піду»), з'ясувалося, що результати ДНК-експертизи отримали у листопаді. Але Держбюро розслідувань навіщось призначило нову експертизу.
Чисто гіпотетично припустимо, що Ярославський залишився в Англії, слідство отримало проти нього залізні докази, суд виніс рішення про затримання, Інтерпол не побачив політичного переслідування та британські поліцейські затримали українського бізнесмена.
Далі починається процедура екстрадиції, яка може розтягнутися на пів року та більше. За затриманим залишається право попросити політичного притулку, а також оскаржити рішення суду про видачу, якщо вони будуть.
Між Україною та Британією існує договір про екстрадицію, але такі випадки надзвичайно рідкісні. Відомо, що видачі двох карних злочинців відбулися у 2008 та 2016 роках. А ось у 2018 році Лондонський суд виніс негативне рішення на запит нашої Генпрокуратури про екстрадицію ексгендиректора «Укрспецекспорту» Сергія Бондарчука.
На даний час Україна очікує рішення щодо бенефіціарного власника банку «Фінанси та кредит» Костянтина Жеваго, який знаходиться на Гібралтарі – британській території.
Розглянемо іншу версію: Олександр Ярославський повертається в Україну і навіть погоджується із врученою йому підозрою, якщо вона буде. Кожна людина має право на справедливий суд. І ось тут виникне логічне питання: як 36-річний чоловік, який загинув від удару авто, опинився на трасі? Ішов нею, перебігав, чи був поруч пішохідний перехід?
, – каже адвокат Євген Кузьмін.
– Раніше за будь-яких обставин провину покладали на водіїв, а зараз уже є прецедентні рішення Верховного суду, коли їх виправдовують.
Неофіційні джерела стверджують, що по загиблому проїхали двічі – одна машина його збила, інша переїхала. В якій був Ярославський?
- Якщо ми говоримо про кортеж, то особа, що охороняється, зазвичай їде в другій машині, щоб перша прийняла на себе у разі нападу основний удар, - каже експерт з безпеки Сергій Русанов.
За статтею 286 Кримінального кодексу за ДТП зі смертельними наслідками загрожує позбавлення волі на строк від 3 до 8 років. Однак судова практика така, що на перший випадок суди беруть нижню планку або призначають 5 років ув'язнення. Це дає право на умовно-дострокове звільнення після закінчення половини терміну.
Але можливий інший результат: якщо винуватець ДТП покається і компенсує потерпілій сім'ї збитки, суд може одразу дати умовний термін. Це ймовірніше, якщо постраждалі відмовляться від претензій.
Так було врятовано від в'язниці сина харківського бізнесмена Тиграна Енгібаряна, який у січні 2018 року на смерть збив на пішохідному переході 17-річного студента. Водій втік з місця, кинув машину та спочатку заперечував вину. Але потім зізнався, покаявся і, зрештою, питання вирішили 80 тисяч доларів компенсації батькам загиблого хлопця.
За ДТП зі смертельним результатом термін давності становить 15 років. На це розраховував колишній працівник податкової інспекції Олег Струнь. У жовтні 2005 року він збив у передмісті Тернополя двох дівчаток-підлітків та втік з місця ДТП.
Влітку минулого року експодатківець сам з'явився до поліції та признався у провині. Перебуваючи у міжнародному розшуку, він 15 років переховувався від слідства у Росії і розраховував уникнути покарання. Але суд відкрив процес, втікачеві загрожує в'язниця.
- Терміни давності мають чинність, коли затягнуто слідство або судовий процес. Якщо підозрюваний перебуває у розшуку, термін давності припиняється, - пояснює адвокат Євген Кузьмін.
Засуджених за ненавмисні вбивства людей зазвичай відправляють до Кагарлицької виправної колонії на Київщині. Це виправна установа мінімального рівня безпеки із полегшеними умовами відбування покарання.
Колонія розташована на околиці села Зікрачі в екологічно сприятливій зоні. Житлова будівля нагадує робочий гуртожиток, але не тюремний барак. Є зал із тренажерами, більярд, досить затишна кімната відпочинку, кімната для тривалих побачень із рідними. Працюють засуджені на сусідній агрофірмі, яка раніше належала колонії, а наразі є окремим підприємством.
Саме тут сидів колишній льотчик Володимир Топонар, якого визнали винним у Скнилівській трагедії. З 14 призначених судом років він провів в ув'язнені 8. Співробітники установи кажуть, що всі засуджені поводяться позитивно і виходять раніше за термін.
Бізнесмен Олександр Ярославський є засновником, власником та президентом компанії DCH, до інвестиційного портфелю якої входять: Харківський тракторний завод, залізорудне підприємство «Суха Балка», Дніпровський металургійний завод, Українська гірничодобувна компанія (один із лідерів з видобутку гранітного щебеню в Україні), банк « Кредит Дніпро», страхова компанія "ІНГО Україна", ТРЦ «Караван Megastore», онлайн-маркетплейс LeBoutique, Kharkiv Palace Hotel 5*.
– Якщо розпочнеться кримінальне провадження проти Ярославського, то буде дуже цікаво спостерігати за історією з «Мотор Січ», – розповідає «КП в Україні» один із парламентарів, які не входять до складу монобільшості. – З 2019 року за частку в авіапідприємстві бореться Олександр Ярославський. Його компанія DCH домовилася з китайськими інвесторами, які представляють Skyrizon Aircraft Holdings Limited, спільно розвивати підприємство. Залишилася справа за малим – згода АМКУ на таку спілку з управління компанією «Мотор Січ». А тепер слідкуйте за руками: у січні минулого року США запровадили санкції проти цієї китайської компанії, аналогічні санкції запровадила Україна. І тепер якщо Ярославський опиниться в бігах чи за ґратами, націоналізувати авіагігант стане простіше. А потім, мабуть, і виставити на приватизацію.
Знову ж таки повернемося до справи Димінського: свої активи – ФК «Карпати» та телеканал ZIK – бізнесмен спішно продав.
– Олександр Ярославський має великий вплив на харківську політику. Має свій пул депутатів у міськраді, його люди перебувають на багатьох ключових посадах у різних держвідомствах регіону. Кримінальне переслідування Ярославського може призвести до переформатування коаліції у міськраді та численних кадрових ротацій у межах Харкова, – каже директор Українського інституту аналізу та менеджменту політики Руслан Бортник.
Не виключено, якщо ослабне вплив Ярославського у регіоні, то свої позиції може наростити ексглава МВС Арсен Аваков.
, – вважає керівник Центру «Третій сектор» Андрій Золотарьов.
А от якщо говорити про вплив Олександра Ярославського на загальнонаціональну політику, то експерти переконують: він незначний. Своєї, нехай навіть неформальної депутатської групи у Верховній Раді бізнесмен не має. Він, мабуть, єдиний український олігарх, котрий не знайшов для своїх людей прохідні місця у партійних списках чи стовідсотковий виграш на мажоритарних округах.
- Ярославський не має орієнтованих суто на нього депутатів. Він вважає за краще точково домовлятися з конкретних питань. І через те, що він не має великих власних медіа, він вважається одним із найуразливіших українських олігархів, - уточнює керуючий партнер Національної антикризової групи Тарас Загородній.