22 грудня
Завантажити ще

Законопроект про олігархів: махінації зі змістом та складнощі з підписанням

Законопроект про олігархів: махінації зі змістом та складнощі з підписанням
Фото: Кузьмін Олександр/УНІАН

Президентський законопроект про олігархів був проголосований у другому читанні ще 23 вересня, але донині не підписаний. Більш того, остаточно не зрозуміло, який орган уповноважать вести реєстр представників великого бізнесу, що впливають на політику країни.

«КП" в Україні» розібралася, чому законопроект, з прийняттям якого так поспішали народні депутати, ліг під сукно.

Причина 1. Є 12 стоп-документів

На сьогоднішній день президентський законопроект про олігархів не може підписати навіть спікер Верховної Ради, оскільки народні депутати зареєстрували 12 проектів постанов про скасування голосування за даний документ. 11 проектів постанов - авторства народних депутатів від фракції «Європейська солідарність» (текст всіх проектів збігається аж до коми), ще один - від представників фракції «Опозиційна платформа - За життя». Опозиційні парламентарії стверджують, що законопроект про олігархів приймався з грубим порушенням Регламенту Верховної Ради, тому підсумки голосування потрібно скасувати.

- Завтра (19 жовтня. - Прим. авт.) перейдемо до розгляду питань про зняття блокуючих постанов з антиолігархічного закону. Їх 12. Після того як ми розглянемо їх, комітет буде готувати ці законопроекти на підпис, - повідомив спікер Верховної Ради Руслан Стефанчук.

Причина 2. Складнощі зі змістом документа

У Регламенті Верховної Ради сказано, що профільний комітет після узгодження всіх техніко-юридичних правок має передати текст законопроекту на підпис спікерові парламенту не пізніше ніж на 10-й день з моменту його прийняття. У випадку з законопроектом про олігархів це мало бути 3-4 жовтня. Але станом на 18 жовтня звучала діаметрально протилежна інформація щодо готовності узгодженого тексту законопроекту. За інформацією народного депутата Ярослава Желєзняка, законопроект узгоджений і навіть сфальсифікований.

Депутат пояснив, що під час поспішного голосування у другому читанні за законопроект про олігархів до документу внесли правки, які суперечать одна одній. Наприклад, статтю 5 законопроекту проголосували одразу в трьох редакціях. Перша - повноваження на внесення осіб до реєстру олігархів має РНБО. Друга - реєстр олігархів веде НАЗК за зверненням АМКУ. Третя - реєстр олігархів веде НАЗК за рішенням спецкомісії.

У свою чергу спікер парламенту Руслан Стефанчук заявив, що підсумкового тексту документа ще не бачив. Але раніше говорив, що під час голосування жодних неузгоджень за документом не було. Мовляв, депутати врахували тільки правку профільного комітету, в якій сказано, що реєстр олігархів наповнює і оновлює виключно РНБО.

- Після того як я побачу текст, який прийде, буде прийнято рішення, що робити далі. Він може бути підписаний і направлений президентові. Якщо там будуть знайдені протиріччя, 131-я стаття Регламенту надає можливість цей законопроект допрацювати. Просто в стінах ВР буде проголосована одна неузгодженість, сам же закон переголосовувати не потрібно. Після чого він знову ж таки попрямує до президента на підпис, - уточнив спікер.

Причина 3. Суперечки, хто має право підпису

Щоб закон про олігархів потрапив на стіл президентові, його має підписати спікер Верховної Ради. І тут новий ступор. Колишній та нинішній спікери парламенту не можуть з'ясувати між собою, хто з них має право підпису.

Справедливості заради, в день голосування за законопроект про олігархів Разумков був на лікарняному, головував на засіданні перший віце-спікер Руслан Стефанчук.

- Щодо часто тиражованої інформації про те, що (законопроект) може підписувати голова, при якому приймався законопроект, то мені здається,  ця інформація не відповідає дійсності, - зазначив в свою чергу спікер Руслан Стефанчук.