Завантажити ще

На що здатний український дрон «Змій»: від розмінування до порятунку життів

На що здатний український дрон «Змій»: від розмінування до порятунку життів
Фото: me.gov.ua

Багато хто називав проєкт команди Rovertech, яка об'єдналася у розпал війни, нереалістичним і закликав не витрачати ресурси даремно. Проте сьогодні роботи “Змій” від Rovertech успішно розміновують українські землі, допомагають доставляти гуманітарну допомогу у гарячі точки та рятують життя людей.

Співзасновник компанії, ІТ-підприємець Борис Дрожак повернувся в Україну з-за кордону, щоб його технології допомагали на передовій. Про те, що вміє дрон “Змій”, скільки він коштує та як він допоможе розмінувати території України, Борис розповів Коротко про.

Завдяки українській технології ремонт займає умовно день

- Борисе, розкажіть про вашого розмінувальника “Змій”. Що він уміє і де зараз застосовується?

Борис Дрожак.

Борис Дрожак.

- У нас є лінійка відкритих дронів - у них у всіх загальне коріння. Історія почалася зі знайомого сапера. Він дружив з нашим співзасновником, ветераном, і якось попросив зробити хоч щось мінімальне, щоб можна було косити траву і тим самим знизити ризики при пошуку мін. Із цього все почалося.

У підсумку ми розробили абсолютно новий клас розмінувальників у надлегкій вазі - раніше таке було неможливо. Ми кодифікували розмінувальник, пройшли міжнародну сертифікацію з механізованого розмінування. Вийшов чудовий продукт, який тепер можна використовувати для тилових проходів, гуманітарного розмінування та контрнаступу.

При цьому ми досягли того, що наш розмінувальник витримує навіть танкові міни. Адже є величезний ризик, що техніка наїде на міну – і 800 тисяч євро просто залишаться у полі. В Україні таке вже траплялося.

- Дорого коштує?

- Щоб ви розуміли масштаб: найдешевший закордонний аналог коштує від 800 тисяч до мільйона двісті доларів. Наш “Змій” коштує 15-20 тисяч доларів. Різниця колосальна!

Ще одна перевага нашої розробки – повністю українська технологія. Всі деталі є в нашій країні, ми швидко ремонтуємо обладнання. Хлопці з фронту з нами на зв'язку, термін ремонту – умовно день. Для військових це дуже важливо: з важкою технікою буває так, що її не те що відремонтувати, навіть доставити в майстерню неможливо.

Історія здобула цікаве продовження. 3 жовтня наші розмінувальники взяли на іншу роботу, коли потрібно було проводити логістичні та евакуаційні операції. Місцевість була болотистою, і потрібен був апарат, здатний пересуватися у таких умовах та ще й замінованою територією (адже проти роботів теж ставлять міни). Наші війська поступово звикають до такої техніки.

Чому такі роботи є важливими? Щоб не ризикувати людьми. Уявіть: треба пройти 20 км, доставити провізію. Противник легко знищує наші машини та бійців, навіть якщо ті везуть просто воду. Наразі цю роботу виконує робот.

Ми модернізували розмінувальник, перетворивши його на логістичний модуль. Нова версія відноситься до класу 3, може перевозити понад 500 кг, не боїться мін, боліт, піску. По суті, "Змій" став "побратимом" для бійців - щодня за один рейс робот рятує від 2 до 5 людей. Таких рейсів у одного робота може бути до п'яти на добу.

- Це він такий багатофункціональний чи є якісь різні версії?

- Це два різні модулі. Є "Змій-розмінувальник", називається КНРО-"Змій" (комплексний наземний робот для зонного очищення). А є "Змій логістичний" – це вже модифікація для перевезень.

- І скільки вже встигли зробити таких дронів за цей час?

- Ми не розкриваємо точних цифр, але можемо сказати, що на момент останніх публічних даних у нас було понад 50 одиниць. Зараз кількість складно підрахувати – йдеться про сотні дронів, якщо враховувати усі модифікації.

Переваги «Змія» у його швидкості, невисокій ціні та живучості. Фото: надане Борисом Дрожаком

Переваги «Змія» у його швидкості, невисокій ціні та живучості. Фото: надане Борисом Дрожаком

Теоретично може розмінувати 2,5 га на день

- Ви згадали, що "Змій" має мінімальну вагу, і це велика перевага, як і його вартість. Скільки він важить?

- Базова вага – 650 кг, але вона може збільшуватися залежно від комплектації та рівня захисту. Навіть із бронею це все одно вважається легким класом. Головна відмінність нашого робота в тому, що його вкрай складно вивести з ладу, він дуже живучий.

- Де вже застосовується "Змій"?

– Він задіяний на більшості напрямків: Херсонському, Миколаївському, Запорізькому, Сумському, Харківському. Кількість операцій настільки велика, що ми не ведемо точну статистику.

Щодо логістичної версії, вона в основному використовується 3-ю окремою штурмовою бригадою - на них припадає близько 60% усіх застосувань в армії. Вони стали для нас ключовими користувачами.

– Скільки “Змій” може розмінувати за добу? На що він здатний?

- Теоретичний максимум з розмінування – 2,5 гектара на день, після чого потрібна зарядка.

Логістична версія може долати понад 40 км на день і перевозити понад 500 кг. Це дуже серйозні показники.

Команда Rovertech у Донецькій області. Фото: надане Борисом Дрожаком

Команда Rovertech у Донецькій області. Фото: надане Борисом Дрожаком

Не було жодного випадку, щоб "Змій" пропустив міну

- Які типи мін може знешкоджувати "Змій"? Протипіхотні, протитанкові, саморобні?

- Всі види, включаючи протитанкові та протипіхотні.

- Чи можна вже говорити про статистику успішних операцій?

- Так, операцій справді багато. Якщо говорити про надійність, не було жодного випадку, щоб "Змій" пропустив міну. Слава Богу, все працює як слід.

Траплялися ситуації, коли він переживав підриви, включаючи танкові міни. Противник навіть намагався влаштовувати пастки спеціально під нього, але безуспішно.

- Він "виживав" після таких інцидентів?

- На жаль, є й втрати, здебільшого від артилерії. Це війна, і таке трапляється. Але живучість у робота висока.

- Вам відомі конкретні випадки, коли “Змій” урятував життя людей?

- Звісно. Він уже розмінував безліч територій, і це автоматично означає, що хтось не підірвався, наприклад, місцеві жителі, діти.

Але є й воєнні приклади. Буває, що бійці буквально вимагають "Змія", бо без нього неможливо безпечно пересуватися. Наприклад, на одному із напрямків росіяни щодня обстрілювали позиції, піхота не могла навіть вийти. “Змій” постійно курсував, розмінуючи шлях для виходу бійців і підвезення техніки.

І таких випадків багато. Наприклад, на Сумському напрямку завдяки розмінувальнику залишилася жива ціла група бійців. Машина, звичайно, постраждала, але люди живі – "Змій" прийняв на себе всі міни на шляху. Без нього вони просто не змогли б пройти цю ділянку.

Логістична версія "Змія" рятує по 2-5 осіб за кожний рейс. Це щоденна статистика.

– А який термін служби у таких роботів?

- Для розмінювальника ресурс вимірюється у гектарах – після обробки приблизно 10 гектарів потрібно змінювати ланцюги. Логістичний варіант поки що не виробляє свій ресурс - найчастіше його виводять з ладу російські обстріли. Хоча він дуже живучий, але при прямому попаданні, особливо в батарею, може детонувати.

- Виходить, "Змій" вже адаптований до різних завдань: розмінування, доставка, пошук...

- Так, функціонал широкий, але деякі можливості поки що просять не афішувати.

- Наскільки він швидше за саперів-людей?

- Існує два основних методи розмінування: дронами з обльотом території, але у високій траві нічого не побачиш. Наш робот одразу і перевіряє, і знешкоджує.

- А може він повністю замінити саперів?

- Повністю – ні. Після робота потрібен контрольний огляд ділянки. Крім того, деякі типи мін потрібно не знешкоджувати на місці, а вилучати.

– Як робот відрізняє міни від інших металевих предметів?

– Він не відрізняє – реагує на всі металеві об'єкти.

- Чи можна використовувати "Змія" після війни для розмінування?

- Безперечно. За нашими розрахунками, за його допомогою можна розмінувати основні території за 10 років. Зараз купують небагато, але процес навчання операторів уже триває повним ходом.

- Усього 10 років? Я читала, що знадобляться сотні років...

- Я рахував за нашими темпами - виходить близько 10,5 тисячі років на все. Але повністю всі території ніколи не розміновуватимуть - це економічно недоцільно. "Змій" дає шанс прискорити процес, адже він дешевий та практичний. І втратити його не так критично щодо грошей.

- Є у вас плани щодо розширення виробництва?

- Ми якраз над цим працюємо.

- Плануєте нові розробки на цій платформі?

- Навколо логістичного "Змія" багато перспектив: диверсійні операції, атаки - він поки що єдиний у своєму класі з такою сертифікацією. Ми розробляємо його не лише як транспорт. Вже є роботи для евакуації техніки – на полі бою вигадано багато цікавих рішень. Продовжуємо працювати.

Броньована безпілотна платформа

Броньована безпілотна платформа "Змій логістичний" поставлена ​​на озброєння Міноборони за стандартом НАТО та успішно виконує завдання на лінії фронту. Фото: rovertech.co.ua/

ТТХ

  • Вага: 650 кг.
  • Ширина робочого інструменту: 1,35 м.
  • Потенціал розмінування: до 2,5 га на день.
  • Ресурс: для розмінування після обробки близько 10 га потрібно змінювати ланцюг. Логістичний варіант може проїхати понад 40 км на день.
  • Вантажопідйомність: у логістичній версії – понад 500 кг.
  • Прохідність: болото, сніг, пісок та заміновані території.
  • Управління: оператор може дистанційно керувати машиною з відстані до 2,9 км.
  • Вартість: від 14,5 до майже 20 тис. доларів залежно від комплектації.

На тему

Дрон «Змій» успішно пройшов сертифікацію, проведену фахівцями Державного науково-дослідного інституту випробувань та сертифікації озброєння і військової техніки від Міноборони.

– «Змій» – це унікальне рішення в українських умовах. Фактично ми отримали новий підклас машини для розмінування, яка може очищати поля від осколкових та фугасних боєприпасів, від яких найбільше страждають сапери. А можливість оперативно змінювати комплектуючі, які можуть бути пошкоджені від вибухів протитанкових мін, дає змогу швидко повернути машину "в поле", – прокоментував заступник міністра економіки України Ігор Безкаравайний.

Довідка Коротко про

Борис Дрожак - Director of engineering and Principal SWE у мультимільярдній АІ компанії та власник ресторанного бізнесу в Україні. Засновник нового напряму інженерії – Engineering Productivity. Має патентування у сфері АІ (для всіх технічних індустрій). Керував командою 100 інженерів для впровадження ковід-вакцини на замовлення Білого Дому (#solving global problems).