У світовому рейтингу найщасливіших країн Україна зараз знаходиться на 105-му місці зі 155. Зрозуміло: в країні війна, рівень загального благополуччя летить шкереберть. Але психологи нагадують, що навіть у таких умовах можна бути щасливим. І цьому вмінню треба ретельно вчитися. Про уроки щастя, їхню важливість для кожного з нас, а також кілька правил життя від найщасливішої нації у світі читайте у матеріалі Коротко про.
Беззаперечний факт: кожна людина хоче бути щасливою. Але прагнути – це пів справи. Треба вміти бути щасливим. На жаль, більшість населення Землі таких вмінь не має. Не навчені. Але поступово ситуація змінюється. В багатьох країнах світу починають навчати бути щасливим зі шкільної парти. І Україна не виняток.
У львівській приватній Школі Вільних та Небайдужих розпочинається урок щастя. У просторій та світлій аудиторії учні 4-го класу по черзі виказують вдячність за щось важливе для них же. Наприклад, батькам - за підтримку, однокласнику – за гарний жарт та хороший настрій, вчителю уроку щастя – за цікаву дисципліну. Кожна така подяка створює невидимий, але морально відчутний ланцюжок вдячності.
- Опісля ми стисло обговорюємо сказане та почуте, - розповідає Коротко про вчитель уроку щастя Петро Сітек. – На таких уроках діти навчаються дослуховуватися до своїх почуттів, краще зрозуміти, що таке щастя, і знаходити його у простих речах.
Чи багато дорослих, які читають цей матеріал, вміють висловлювати свої почуття, дбати про власне ментальне здоров’я? На уроках щастя у цій школі якраз навчають цим умінням. А ще вчителі пояснюють учням, як правильно вирішувати суперечки, дружити та розуміти інших, поважати людей тощо. І, звісно, пояснюють, що таке щастя. Виявляється, це не лише купівля новенького IPhone чи нова подорож.
- Узагалі щастя визначається як набір позитивних і негативних емоцій і загального благополуччя, - пояснює Петро. – А наука про щастя базується на певних дослідженнях, в тому числі і себе. Та ці дослідження ні до чого, якщо не вміти їх застосовувати у звичному житті. І якраз на уроках щастя учні вчаться знаходити його у простих речах.
Ось так діти дізнаються більше про себе і ще розвивають навичку бути щасливим тут і зараз.
У Школі Вільних та Небайдужих урок щастя вписаний у розклад учнів з підготовчого і до 5-го класу включно, також є курс у середніх класах. Раз на тиждень школярі навчаються бути щасливими. Мають домашнє завдання: кожного дня впроваджувати вивчену навичку. А от оцінок немає, зате учні отримують веселі наліпки в скриню досягнень за сформовану навичку. Кажуть, уроки не прогулюють, більш того, у захопленні і від дисципліни, і від учителя.
У захваті від 24-річного педагога Петра Сітека залишилося і журі премії Global Teacher Prize Ukraine. Минулого року львівський вчитель щастя став переможцем цього конкурсу та отримав один мільйон гривень на реалізацію освітнього курсу «Щастя» у державних школах. Розробка проєкту вже на фініші.
- Після школи лише частині учнів згодяться знання про синуси-косинуси та гіпотенузи, а от бути щасливим хоче кожен і щодня, - пояснює важливість своїх уроків Петро Сітек. – Та все ж математика з геометрією 5 разів на тиждень, а уроків щастя у більшості українських шкіл взагалі немає.
Водночас вчитель впевнений, що на кожному занятті, будь то алгебра чи географія, можна знайти час, щоб створити той же «ланцюг подяки» чи кілька хвилин помедитувати.
До речі, у Міжнародний день щастя, 20 березня, Петро Сітек провів відкритий урок освітнього курсу «Щастя» в Ірпінському ліцеї №3. Цей заклад постраждав під час окупації й зараз відновлюється за підтримки громадської спілки «Освіторія». На занятті учні дізналися, як важливо ставити цілі в житті й на що опиратися, аби їх досягти. Однією з вправ уроку була «машина часу». Петро Сітек запропонував учням подумки перенестися на 5-10 років уперед й уявити себе у той період. Важливо сфокусуватися саме на майбутньому, відкинути зайві думки про сьогодення, про те, що в Україні війна, а з Сахари на нас летить пилова буря. Спробуйте!
На уроках щастя учні навчаються правильно вирішувати суперечки, дружити, розуміти та поважати інших. Фото: vilni.school/
Уроки щастя є у багатьох школах світу. Звісно, попереду країни Скандинавії, які входять в п’ятірку тих, де проживають найбільш щасливі люди. В тій же Данії з 1993 року у школах успішно викладають урок емпатії, коротко кажучи, співпереживання. А якщо детальніше, то емпатія – це вміння розуміти почуття, психологічний стан іншої людини. Данські освітяни впевнені, що емпатія допомагає прислухатися і до своїх почуттів, будувати стосунки, досягати успіху у житті. Такі уроки проходять у діалогах. Одну годину в тиждень данські школярі обговорюють якісь певні власні проблеми, словесно виказують свої почуття, намагаються знайти рішення.
На іншому кінці світу, в Індії, є свої уроки щастя. Учні державних шкіл Делі від дошкільного віку до 14 років щодня мають 45 хвилин на те, щоб зрозуміти, що ж таке щастя та як насолоджуватися ним. На таких заняттях діти також багато спілкуються, обговорюють якусь тему, а ще обов’язково медитують.
А ось у школах найщасливішої сьомий раз поспіль країни світу, Фінляндії, такого уроку щастя немає. Але у фіннів сам стиль життя тісно переплетений з усіма тими навичками, яким навчають на таких заняттях.
Ось кілька уроків, яким варто повчитися у найщасливішої нації світу.
1. Відкрийте свою sisu. Ось це дивне слово sisu - це важлива особливість фінського національного характеру, одне із національних слів-символів Фінляндії. Уявіть поєднання витримки, стійкості, завзятості та наполегливості, а ще мужності та сміливості. Це і є sisu. Тобто, незважаючи ні на що, заплановане має бути зроблене. Якщо фінн хоче проїхатися на велосипеді містом, то навіть найсильніша снігова заметіль його не зупинить.
2. Лісотерапія. Зв’язок із природою важливий для психічного здоров’я людини. Так, відомо, що навіть невелика кількість часу, проведеного на природі, зменшує стрес та очищує розум. У Фінляндії ліси займають 75 відсотків території країни, і всі мають право користуватися ними. Це не означає, що можна брати сокиру і рубати дорогоцінні породи дерев на продаж. Йдеться саме про прогулянки лісами, біля озер та річок, без будь-яких обмежень, навіть якщо територія знаходиться у приватній власності. Фінни гуляють багато і впродовж усього року, незважаючи на сувору місцеву погоду.
3. Краще мати достатньо, аніж бажати більшого. На перший погляд суперечливий вислів, адже він перекреслює будь-які амбіції. Але психологи пояснюють, що, живучи лише планами та мріями, людина втрачає себе сьогодні, губить свою гармонію та баланс. Не треба чекати літа, схуднення на 10 кілограмів чи того часу, коли виростуть діти, щоб жити щасливо. Починайте вже!
4. Щасливе дитинство. Фінни впевнені, що зі щасливих дітей виростають щасливі дорослі. Так, в країні сильна соціальна система гарантує достатньо високий рівень навчання в школі, безпеки та охорони здоров’я. Але усе це втрачає свою силу, якщо у колі сім’ї дитину ображають, не поважають, не прислухаються до її думки.
5. Обійми темряву. У кожного з нас бувають темні, тобто важкі дні. Але втрати, розчарування, сильні негативні емоції – це частина людського життя. Їх не можна ігнорувати, краще навчитися приборкувати. І таке прийняття негативних емоцій як частини життя позитивно вплине на ваше власне щастя.
Навчальна програма «Щастя» Петра Сітека створена на основі найпопулярнішого курсу Єльського університету — The Science of Well-Being («Наука бути щасливими»). Він сфокусований на двох головних завданнях: допомогти школярам усвідомити, що ж таке щастя, та навчити втілювати ці знання у повсякденному житті. Програма Сітека готує до цього шкільних педагогів: до кінця курсу понад 60 його колег стануть вчителями щастя.