Рік тому подружжя Сергій та Ельвіра Таморки з Черкас вирішили відкрити новий бізнес. Чекати завершення війни – це втрата часу, – вирішив Сергій і взявся за виробництво тафтингових килимів (технологія, за якої килими створюються за допомогою ткацтва пучками, що дозволяє створити рельєф та різну текстуру).
Основні замовники пари – з-за кордону. Сергій упевнений, що така бізнес-політика піде на користь економіці України.
Про незвичайні та яскраві крафтові роботи, про досвід та ведення бізнесу під час війни Сергій Таморка розповів KP.UA.
- Сергію, як ви зважилися в такий непередбачуваний час відкрити свій бізнес?
- Ідея зайнятися килимами виникла ще 2020 року, до цього у нас із дружиною був магазин онлайн-одягу. Підготовчу роботу розпочали восени минулого року. Вже у грудні випустили перший килим. Отже, нашому новому бізнесу - рік.
Думаю, якісь важливі справи та плани немає сенсу та часу відкладати на повоєнний час. Вже зараз треба щось робити, тим більше, якщо ми маємо таку можливість.
- А чому саме килими?
- Справді, килими в Україні – рідкісна історія. Нам більше сподобалася ідея з килимами, ніж з одягом: тут є де розвернутися. Ми можемо втілювати наші ідеї, створювати дизайни, реалізовувати проєкти, кількість кольорів не обмежена.
Це не те, що ми шиємо щось одне на якійсь фабриці.
- Ваші килими виглядають зовсім не так, якими ми звикли їх бачити.
- Є різниця між нашим очікуванням, що таке килим, та закордонним. Тому наші килими сприймаються українською аудиторією як щось незвичайне. Вони можуть бути у формі будь-якого персонажа, об'єкта. Це може бути тварина, портретний килим і таке інше.
Нещодавно ми робили килим у вигляді півня – чемпіона змагань. Нам надіслали фото титулованого півня та попросили зробити килим. Часто нас просять зробити килим із зображенням улюбленця – кота чи пса.
Також зараз працюємо над іще одним цікавим замовленням – це прапор Америки, на якому зображено герб поліцейської дільниці. Незвичайність його в тому, що всі кольори – і прапори, і герба - мають бути з фіолетовими відтінками, щоб підходити під інтер'єр кімнати замовника. Тому граємось із градієнтом.
- До речі, у вас килими такі життєрадісні, яскраві… Зараз часто у роботах українців виникає тема війни – ви у своїх роботах її не відображаєте...
– Ми не хочемо паразитувати на війні. Є сакральні речі, які, я вважаю, не окей використовувати в одязі, слоганах, брендуванні. Чим більше ми використовуємо такі речі, тим менш вагомими вони стають у нашій свідомості. Тому ми не паразитуємо на всій цій історії. Водночас всіляко підтримуємо ЗСУ, нашу економіку і в жодному разі не приховуємо, що ми з України, і не замовчуємо тему війни.
- З якими труднощами ви стикаєтесь під час роботи?
- Раніше головною складністю була нестача кольорів у пряжі. Але після того, як ми здобули грант, змогли закупити близько 120 відтінків. Тепер вистачає. А раніше була проблема: необхідна палітра могла відрізнятись від кольору пряжі, важко було підібрати потрібний відтінок. Нині серйозних складнощів немає.
- Напевно, треба бути трохи художником, щоби працювати з килимами?
– Тут є й технічний бік. Але насправді багато творчої частини. Окрім виготовлення робіт на замовлення у нас є і наші проєкти.
Їх треба вигадати і реалізувати так, щоб це сподобалося людям. Тут важливо розбиратися в трендах, відчувати, як вони змінюються, вигадувати щось своє, вибирати кольори та техніку. Звісно, творча частина більше проявляється у наших проєктних роботах.
Те, що ми створюємо – наша візитна картка. Ми представляємо ці килими на маркетплейсі Etsy та своїй сторінці. Замовлення клієнтів ми не показуємо: вони можуть повторюватися.
Наприклад, найпопулярніша одиниця - "зелена монстера" у вигляді листа монстери. Ми її зробили навесні, і після цього її замовили багато разів, вже збився з рахунку скільки. Сьогодні закінчив робити одну, вже завтра почну робити іншу. Це така локомотивна позиція.
- Як у вашій родині розподілились робочі завдання?
- Я шию килими та займаюся технічною частиною роботи - обладнанням, налаштуванням, інструментами, рамами для килимів, тканиною. Дружина відповідає більше за творчу складову, за кольори. Також дружина займається фінальним доведенням килима. Нові проєктні роботи ми погоджуємо.
Килим треба пошити, проклеїти, вирізати по контуру, прошліфувати і проконтурити всі деталі: після зшивання килим має нечіткі лінії, де пряжа може заплутатися. Потрібно, щоб усі лінії та контури були чіткими, а у фіналі ми отримали хороший деталізований малюнок.
- Спільна робота миру у сім'ї не заважає?
- Ні, не заважає: ми працюємо разом майже десять років – вчимося новому, знаходимо компроміси, ладнаємо.
- А наскільки складна робота з килимами?
- Насправді так, робота складна. Буває багато замовлень, важливо все робити вчасно. Потрібно постійно стояти і бути сфокусованим на роботі: всі лінії повинні бути чіткими, рівними, йти по контуру. Не можна, щоб одна лінія пішла з однією швидкістю, а інша повільніше: може бути перепад на килимі. Тому робота складна, але, я думаю, це легше, ніж бути вантажником.
- Що найприємніше у роботі?
- Цікаві та складні замовлення. Коли людина просить виготовити щось непросте – градієнт чи тривимірний килим, де потрібно зробити перепад висот ворсу, дві-три висоти. Цікаво працювати із такими замовленнями, робити щось нове.
Сергій каже, що вони не мають наміру спекулювати на темі війни в Україні, але мовчати про цю тему все одно не вийде. Фото: @roots.rugs
- Ви одразу орієнтувалися на іноземного покупця? Чому так?
– Вирішили, що експорт продукції та майбутній імпорт цих коштів в Україну – найефективніший варіант для країни та для нас. Іноземні ринки більші як за обсягом валюти, так і за кількістю споживачів. Це чудова можливість імпортувати гроші в Україну.
– І вам, як бізнесменам, це вигідніше?
- Насправді у нас немає різниці в ціні між іноземним покупцем та українським. Ми розраховуємо ціну килима виходячи із собівартості матеріалів. Різниця лише у ціні доставки. Наприклад, якщо це посилка для іноземного покупця, замовлення коштуватиме на 30-40 доларів дорожче через логістику.
- У яких країнах уже є ваші килими? Відгуки клієнти залишають?
- Це переважно США, частково Європа, Португалія, Німеччина, Швейцарія, Польща, Франція, Японія, Австралія. Один килим є в Китаї, Таїланді також.
На маркетплейсі відкрито систему відгуків, і ми вже маємо 40 - всі вони п'ятизіркові. Відгуки залишають покупці, які отримали товар, сфотографували його та написали текст. За всіма трьома показниками - якість продукції, доставка та умовний сервіс - ми маємо 5 зірок.
- Ваші клієнти дізнаються про вас, зокрема, і через ваш Інстаграм. Ви його самі розвиваєте?
– Я і дружина. Стратегічні речі завжди вирішуємо разом. Проводимо сесію, плануємо, як розвивати бізнес, що робити далі. Сторінку веду я, а фото робить дружина.
В Інстаграм все залежить від того, наскільки класну роботу ми зробили. Якщо все вийшло, цю роботу шерхають, на неї добре реагують, її репостять в інші популярні групи з килимами. Якщо робота знаходить свою аудиторію, вони переходять до нас.
Ми продаємо в магазині українського маркетплейсу Made with Bravery та на всесвітньому маркетплейсі крафтових товарів Etsy.
- І, мабуть, рекламу доводиться купувати?
– Реклама була у нас в Інстаграм. Здебільшого таргет був налаштований на українську аудиторію і не дав того результату, на який ми очікували. Друга частина – реклама на маркетплейсі Elsy. Вона вела прямо на нашу сторінку. Це вкладення виявилося вигіднішим.
- Ви отримали грант на розвиток бізнесу. Як він вам допоміг та чи легко його отримати?
- Для того щоб отримати грант, ви повинні бути фізичною особою-підприємцем, розуміти всі складові вашого бізнесу, яким цей бізнес ви побачите за рік, наскільки це реально. Відповідно до вашої стратегії потрібно складати бізнес-план. Ви повинні розуміти, як надані кошти зможуть допомогти вашому бізнесу швидко розвинутись. Потім презентуєте свої плани та захищаєте їх перед комісією.
Загалом, якщо ви в темі, це ваш бізнес і ви ним горите - це нескладно.
Як нам допоміг грант? Ми змогли в рази збільшити кількість сировини, сплатити орендну плату за приміщення: до цього ми працювали вдома, і нам уже було тісно. Закупили обладнання - воно прискорило та покращило ефективність нашої роботи. Тепер виготовлення килимів займає набагато менше часу. Також нове обладнання допомагає нам грати з висотою та робити цікаві 3D-роботи.
- Кажуть, якщо людина відкрила свій бізнес, то про вихідні та відпустку можна забути. Ви маєте час для відпочинку?
– У нашій родині відпочинок ініціює дружина. Вона більше розуміє баланс між роботою та відпочинком. Тому завдяки їй у нас є вихідні. Хоча цього року ми не мали відпустки: ми розвиваємося і запускаємо наш бізнес. Поки що він не системний, зараз це більше стартап. Коли перейдемо до системнішої історії, тоді вже буде відпустка.
- Ви хочете потрапити до п'ятірки найкращих у своїй справі людей - чи є у вас для цього якийсь бізнес-план?
- Згідно з бізнес-планом, у нас є цілі короткострокові, річні та на 3 роки. Для початку хочемо за місяць шити 40 квадратних метрів килимів. Це база, яку ми плануємо досягти як постійний системний показник на короткостроковий період.
У довгостроковій перспективі хотіли б опинитися серед світових килимів тафтингу, займати один з перших ступенів. Наші колеги з України – це лише чотири майстерні. Це невеликі крафтові виробництва, але вони входять до десятки світових виробників. Ми з ними не конкуруємо, а обмінюємося досвідом, спілкуємось. Наша мета – потрапити в цей топ.