Безпілотні підводні човни вже давно використовуються для участі у військово-морських операціях. Але досі такі субмарини були невеликого розміру, малої дальності дії, а для їхнього запуску та підйому був потрібен окремий корабель-носій. Тепер провідні країни світу всерйоз взялися за розробку цієї перспективної зброї. KP.UA з'ясовувала, що з цього вийшло.
У РФ хочуть розгорнути на Камчатці цілу дивізію підводних човнів з ядерними мегаторпедами "Посейдон". Її формування має відбутися наприкінці 2024-го – у другій половині 2025 року. При цьому створення берегової інфраструктури вже триває і має бути завершено на початку 2024 року.
Сьогодні відомо лише про єдиний існуючий носій цих мегаторпед - БС-329 "Бєлгород", перероблений з 949А "Антей" в експериментальний човен.
"Посейдон" (друга назва "Статус-6") - це, власне, не торпеда, а безпілотний підводний апарат, оснащений ядерною енергоустановкою та ядерною боєголовкою. Основним його завданням є доставка ядерного боєприпасу до берегів ймовірного супротивника з метою ураження важливих прибережних елементів економічної інфраструктури та заподіяння гарантованої шкоди, створивши великі зони радіоактивного забруднення, цунамі та інші руйнівні наслідки ядерного вибуху.
Як стверджують російські ЗМІ, «Посейдон» здатний долати під водою до 10 000 кілометрів, а потім детонувати біля узбережжя, викликаючи "радіоактивне цунамі". Росіяни стверджують, що вражаючим фактором є створення штучного мегацунамі з висотою хвилі 300-500 м, яка може зайти на материк за умови рівнинної місцевості до 500 км. Швидкість торпеди становить від 185 км/год.
"Посейдону" приписують мегаможливості, хоча його реальне існування поки що не підтверджено. Фото: commons.wikimedia.org
Американці також не пасуть задніх у цій гонці озброєнь. Минулого року у ВМС США продемонстрували новий безпілотний підводний човен Snakehead («Зміїна голова»).
Snakehead - це модульний реконфігурований багатоцільовий LDUUV, що розгортається з підводних човнів у великих океанських інтерфейсах, з автономією місії та програмним забезпеченням для транспортних засобів. Зовні апарат нагадує невеликий підводний човен. Підводні роботи можуть бути розгорнуті з атомних підводних човнів, обладнаних сухими укриттями на палубі.
Пристрій призначений для тривалих місій та живиться від літій-іонних (LiFT) батарей, які запобігають каскадній відмові елементів, що дозволяє завершити місію, а також забезпечити безпеку персоналу та обладнання.
Також Пентагон уклав контракт із компанією Boeing на будівництво чотирьох надвеликих безпілотних підводних човнів Orca ("Косатка"). 15-метрові роботизовані субмарини з дальністю дії 12 тис. км працюватимуть у відкритому морі завдяки автономним навігаційним системам та паливному модулю.
Підводний човен Orca розроблений на базі автономної субмарини – Boeing Echo Voyager. Orca оснащений дизель-електричним приводом і має відкриту модульну архітектуру, що при потребі дозволить розширити її конструкцію.
Судно може занурюватись на максимальну глибину до 360 м та розвивати швидкість близько 15 км/год. У субмарині є відсік для корисного навантаження завдовжки 10,5 метра та об'ємом 57 м³. Запуск та підйом підводного човна не вимагає корабля-носія.
Автономний підводний човен Orca розроблений для виконання таких операцій:
Китай нібито теж розробив новий безпілотник - «літаючий підводний човен», здатний вивести з ладу оборону авіаносця. Дослідницька група зі Східного Китаю стверджує, що розробила та випробувала прототип підводного безпілотника, здатного пливти під водою, а потім швидко літати у повітрі.
Безпілотник може повільно наближатися до підводної цілі і залишатися на одному місці протягом значного часу, оскільки він рухається чотирма пропелерами, у тому числі парою передніх, які нахиляються.
Коли дрон досягає поверхні води, два великі крила, які складаються над його спиною, розправляються, дозволяючи йому літати зі швидкістю 120 км/год, що приблизно вдвічі швидше, ніж у звичайного дрона, що рухається лопатями ротора.
Китайський дрон може "вистрибувати" з води та атакувати авіаносець зверху. Фото: interestingengineering.com
Британський Королівський флот уклав контракт на суму 15,4 млн фунтів стерлінгів (близько 18,8 млн доларів США) на будівництво безпілотного підводного човна під назвою Cetus.
"Проект Cetus, названий на честь міфологічного морського чудовиська, розширює експерименти Королівського флоту з автономними підводними системами. Це перший етап розробки бойового автономного підводного човна, який працюватиме пліч-о-пліч з пілотованими підводними човнами, включаючи винищувач класу Astute", - йдеться в заяві уряду Великобританії.
Безпілотний підводний човен матиме більшу максимальну робочу глибину, ніж нинішній підводний флот, і зможе долати до 100 миль за одну місію. Дальність може бути збільшена, оскільки неозброєний корабель живиться від батарей, це означає, що його ефективна дальність може бути збільшена за рахунок установки додаткових батарей.
Cetus матиме довжину 12 метрів та 2,2 метра в діаметрі, важитиме 17 тонн. Це буде найбільший і найскладніший безекіпажний підводний апарат, який експлуатує європейський флот. Спеціальне судно проєктується та будується для Королівського флоту технічною фірмою MSubs.
Британський Cetus завдовжки 12 метрів зможе долати відстань у 100 миль за одну місію. Фото: building-tech.org
Індія також розробляє величезний бойовий підводний безпілотник XLUUV, який матиме довжину близько 50 метрів та вагу близько 300 тонн разом із корисним навантаженням. Він оснащений дизельним генератором та батареями, які забезпечать йому 45 днів роботи в морі без підзарядки. Максимальна швидкість під водою становитиме не менше 8 вузлів (14,8 км/год) при крейсерській швидкості понад 4 вузли (7,4 км/год).
XLUUV буде оснащений різними датчиками, включаючи гідролокатори, багатопроменевий ехолот, а також системами зв'язку, включаючи SATCOM та системи підводного зв'язку. Ці технології дозволять безпілотнику зв'язуватися з іншими платформами та станціями керування.
Модульна конструкція XLUUV дозволить використовувати його для різноманітних бойових завдань. Він може виконувати завдання розвідки, знищення мін, а також атакувати морські судна супротивника за допомогою торпед. Очікується, що перший прототип безпілотного підводного апарата буде готовий до випробувань до 2025 року.
Індійський підводний безпілотник XLUUV матиме довжину близько 50 метрів та вагу близько 300 тонн. Фото: navalnews.com
Ізраїльська компанія Israel Aerospace Industries (IAI) вперше показала свій нещодавно розроблений безпілотний мініпідводний човен під назвою BlueWhale (ELI-3325). Автономний BlueWhale здатний плавати на глибині до 100 метрів і розвивати швидкість у сім вузлів. Інженери оснастили його різноманітними датчиками, камерами та засобами зв'язку, які дозволяють передавати інформацію на берег чи інші підводні об'єкти. Підводний човен також може нести на борту невеликі вантажі або озброєння.