Війна не виходить з наших сердець і... не сходить з наших прилавків. До товарів, назви яких нагадують про героїчні та трагічні події, додалася серія “Насіння перемоги” з патріотичними назвами городини. Кабачок “Привид Києва”, диня “Чорнобаївка”, огірок “Міць ТРО”... Прибуток від продажу виробник направляє на підтримку ЗСУ – це добра справа. І, може, все минулося б без галасу, якби не редиска “Азовсталь”, що викликає щемний біль за розбитим, окупованим Маріуполем, нашими полеглими та полоненими бійцями.
Першим публічно порушив тему лідер руху “Демократична сокира”, а нині військовий сапер Юрій Гудименко:
- Це неправильно. Ви це робите не з почуття патріотизму. Ви це робите з бажання збільшити продажі. У вас корисливий мотив... Це не був ваш бій, це не була ваша трагедія. Ви тут ні до чого, ви просто хайпуєте на чужій крові, - написав Юрій у фейсбуці і знайшов багато однодумців.
- Вам собачий поводок? Ось візьміть – патріотичний! – продавщиця зоотоварів простягає мені цупку нейлонову стрічку.
Розрахувалася. І тільки вдома роздивилася, що патріотичність полягає не тільки в забарвленні. Уздовж всього поводка - мордочки спаніеля, стилізовані під тризуб. Як на мене, трохи занадто, досить було б поєднання жовтого і синього кольорів.
Товари з патріотичною символікою нині можна побачити в продуктових, промтоварних магазинах, на лотках і в кіосках. Але одна справа, коли на ширинці чоловічих трусів зображена вишиванка – це красиво і пікантно, а інша - коли в тому самому місці… Державний герб. Дещо пересмикує, бо виглядає цинічно.
Втім, це моя особиста думка, комусь може подобатися. А от щодо поєднання спогадів про “Азовсталь” з насінням редиски користувачі соцмереж, які обговорювали тему, були майже одностайні: це блюзнірство. Користувачі соцмереж згадали і пиво “Герої не вмирають”, і ковбаски “Чорнобаївські”, і сосиски “Патрончики” із зображенням знаменитого пса (перемололи собачку разом з будкою, єхидно зауважують жартуни), і горілку “Байрактар”.
Люди просять зупинити псевдопатріотичний маркетинг, бо він ображає їхні почуття.
- В магазині, що напроти мого дому, торгують морозивом “Слава Україні”. І це виріб не якоїсь маленької фірмочки, а солідного, відомого виробника. Якщо раніше я до цього спокійно ставився, то після відео з розстрілом нашого полоненого бійця не уявляю, як можна викидати в смітник папір зі словами, за які люди віддають життя, - каже киянин Артем. – А потім спокійно ласувати тим морозивом.
На жаль, закони бізнесу не завжди збігаються із почуттям міри і розумінням, що є добре, а що не дуже. Президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко каже, що, з точки зору економічної доцільності, все відбувається, як має відбуватися.
- Торгівля завжди ловить хайп, вона на цьому заробляє. З 2013 року незмінно в тренді патріотична символіка, кольори Державного прапору, а зараз додалася війна і її символи. Війна закінчиться, ймовірно, з’являться нові теми. Та зараз все, що пов’язане з війною, так чи інакше буде експлуатуватися. Торгівля завжди підлаштовується під інтереси покупця, і вона мусить це робити для свого розвитку.
Експерт наводить приклад скандалів, які час від часу виникають навколо вчинків чи слів зірок кіно або естради.
- Зірка зробила чи ляпнула якусь дурницю. Це обговорюється. Розкручується, людям цікаво. Зірці – додаткова реклама. Так і в бізнесі – якщо хайп підвищить інтерес до товару, то зростуть продажі. А значить, хайп треба розкручувати.
Компанія “Насіння України” ніяк не прокоментувала спірні назви своїх продуктів, хоч на її сторінку у фейсбуці продовжують сипатися обурливі коментарі. Однак відзвітувала, що перші виручені кошти вже перераховані на потреби ЗСУ.
У когось з виробників насіння фантазія просто забила фонтаном. Фото: Ярослав Жаренов, головний редактор telegraf.ua
Горілка «Непоборна» з зображенням українського прикордонника - і яка в цьому заслуга виробника? Фото: rozetka.com.ua
Думка більшості учасників дискусії зводиться до того, що благодійну акцію зі збором коштів для армії можна було оголосити з більш виваженим підходом до тем війни. З ними згоден і фахівець по неймінгу (процес створення назви компанії або продукту) Михайло Степанський – власник бюро NEAT NAME.
- Назви, пов’язані з війною, з важкими подіями в житті країни недоречні не тільки для насіння чи продуктів, для будь-чого. На цьому не можна робити рекламу, бо це святі для нас речі. Дешева експлуатація таких подій - це тупо і неморально.
Один з головних критерів неймінгу полягає в тому, що назва мусить мати відношення до продукту, у той чи інший спосіб говорити про нього, викликати позитивні асоціації. Є й інші вимоги, але ця – базова. Якщо назва не виконує таку роль, то вона погана. Яке відношення має "Азовсталь" до редиски? Жодного! І продажів це не збільшить. Навпаки, викличе відторгнення.
Як ще однин приклад безглуздого використання популярних понять експерт наводить експлуатацію слова “незламність” виробниками горілчаних виробів.
- Це просто жах! Горілка - продукт дуже своєрідний. Він не робить людей незламними, навпаки, ламає їх, - нагадує Михайло Степанський.
Втім, експерт наводить і дуже вдалий приклад використання патріотичного наративу у торговій марці. Це спеціальна партія солі з Соледару “Міць”, яка продається по ціні 500 гривен, з яких 450 гривен перераховується на ЗСУ.
Залишки «Артемівської солі», які зараз продаються під брендом «Міць», екперт вважає вдалим прикладом, як можна використовувати у продажах патріотичні нарративи. Фото: rozetka.com.ua