Міністерство освіти і науки України опублікувало остаточні зміни у шкільній програмі через вторгнення Росії. Вони оприлюднені на сайті відомства у вівторок, 16 серпня.
Із змісту програм «Зарубіжна література» вилучено твори російських і білоруських авторів. Вивчатимуться твори письменників, які писали російською мовою, але життя та творчість яких були тісно пов’язані з Україною. Це М. Гоголь, В. Короленко (за вибором вчителя), твір М. Булгакова «Собаче серце» (твір вивчається за вибором учнів і вчителя).
У списку творів для додаткового читання (для уроків позакласного читання і уроків резервного часу) залишено для вибору вчителем твори Ільфа і Петрова («12 стільців») та А. Кузнецова («Бабин Яр»).
Також визнано доцільним залишити вивчення творів кримськотатарського письменника Т. Халілова.
Замість російських вивчатиметься творчість таких письменників, як Жан де Лафонтен, О. Генрі, Анна Ґавальда, У. Старк, Джон Бойн, Е. Шмітт, Йозеф Рот, А. Гранах.
Замість творів російських поетів включені шедеври світової лірики (П’єр Ронсар «До того, як любов у світ прийшла…», Р. Бернс «Моя любов…», Й.В. Ґете «До моїх пісень…», Г. Гейне «Коли настав чудовий май…», Адам Міцкевич «Непевність»).
Російська мова вилучена із переліку рекомендованих для використання в освітньому процесі програм.
В оновлених програмах пропонується погляд на СРСР як на державу імперського типу. Програми орієнтують на вивчення не тільки інструментів насильства, якого в ХХ столітті зазнавали українці, а й опору йому.
Передбачено повний (окремим навчальним блоком) розгляд російсько-української війни, що розпочалася в 2014 році.
Оновлено перелік термінів/понять, як-от: «рускій мір», «рашизм»; замість вислову «політика русифікації» застосовано вислів «політика російщення»; уточнено контекст застосування поняття «колабораціонізм».
У змісті навчальної програми предмета посилено військово-патріотичну складову. Програму доповнено інформацією про сучасну російсько-українську війну та героїв цієї війни, про досвід ведення бойових дій. Доповнено теми розділів з вогневої підготовки, домедичної допомоги та цивільного захисту.
Додано питання, що пов’язані з ризиками воєнного часу, зокрема: сигнали оповіщення населення, дії під час повітряної тривоги, обстрілу тощо, надійне і ненадійне укриття, протимінний захист та поводження з вибухонебезпечними і незнайомими предметами, надання домедичної допомоги та психологічної самодопомоги тощо.
До робочої групи, яка працювала над оновленням навчальних програм, увійшли представники провідних закладів вищої освіти, органів державної влади, народні депутати, науковці, директори шкіл, учителі, а також представники громадських та неурядових правозахисних організацій, професійного середовища, ЗМІ.