Цьогоріч через війну українським випускникам замість традиційного ЗНО довелось складати національний мультипредметний тест (НМТ) з трьох предметів: української мови, математики та історії України.
Війна не завадила українським дітям продемонструвати високий рівень знань і скласти іспити на відмінно.
Софія Мельник багато розв'язувала тестів з минулих років ЗНО, а також усі демонстраційні варіанти НМТ. Фото: особистий архів Софії Мельник
Випускниця Тернопільської української гімназії ім. І. Франка Софія Мельник склала іспит на максимально можливі 600 балів з трьох предметів.
Софія обожнює філологію, тому з тестом з української мови впоралася впевнено. З математикою було набагато складніше, але дівчина все ж змогла досягнути найвищого результату. Вдалось це саме завдяки наполегливій щоденній праці – Софія сумлінно готувалася до тестування.
- Взагалі, я дуже люблю вчитися, і ці предмети мені також подобаються. Тому тест прагнула написати якнайкраще, але на такі результати не сподівалася. Я вчилася наполегливо усі роки, але до ЗНО/НМТ готувалася цілеспрямовано з репетиторами вже в 11-му класі. Крім додаткових занять, також самостійну працювала вдома. Переважно це був один предмет на день, близько 2-3 годин, - каже відмінниця. - Не можу сказати, що тест був аж дуже складним, проте докладати зусиль все ж потрібно. Найбільше переживала за шкалу переведення тестових балів у 200, тому що кожна помилка дуже знижувала оцінку.
Щодо лайфхаків, Софія знайшла для себе один: вона дуже багато розв'язувала тестів з минулих років ЗНО, а також усі демонстраційні варіанти НМТ. Тож фактично натренувалась гарно вирішувати саме тестові завдання.
- На мою думку, щоб максимально успішно скласти тест, потрібно наполегливо працювати. Це не повинно бути перевантаження чи недоспані ночі, проте систематичне вивчення або повторення якоїсь теми, - говорить випускниця Тернопільської української гімназії.
У підготовці допомогли відео, книги та власна методика: конспекти з лекцій, де були коротко записані якісь цікаві моменти.
Софія Мельник також добре володіє англійською, французькою і польською мовами. Французьку вивчала у школі, англійську в школі і з репетитором, польську лише з репетитором. Тож і надалі розвиватиметься у цьому напрямку.
- Хочу пов'язати своє життя з філологією. Хотіла би вивчати іноземну мову, щоб стати перекладачем. Це моя мрія з дитинства. Вважаю, що мови дають нові можливості для подорожей, комунікації, знайомств і саморозвитку, - додала наша співрозмовниця. - Я вже виставила пріоритети по вступу у виші: перший - Львівський національний університет імені Івана Франка, другий - Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка.
Цьогорічний тест Валерія Сівак не вважає складним, адже завдання були легші, ніж на ЗНО. Фото: особистий архів Валерії Сівак
Максимального результату на НМТ вдалось досягнути і іншій випускниці Тернопільської української гімназії ім. І. Франка – Валерії Сивак.
- Передусім успіх на НМТ був результатом спільної наполегливої праці разом із моїми вчителями. Я складала НМТ із трьох предметів: української мови, математики та історії України. До війни готувалась до ЗНО із чотирьох предметів: української мови та літератури, математики (профільний рівень, адже навчалась у математичному класі), історії України й англійської мови, - каже Валерія Сивак.
Дівчина ще у початковій школі виділялась на фоні інших тим, що завжди мала бажання брати участь у різних літературних конкурсах.
- Я зраділа, коли моя вчителька української мови запропонувала мені написати твір на конкурс імені Тараса Шевченка. Так почався довгий тернистий шлях олімпіад різних рівнів: від перемоги на гімназійному до призових місць на Всеукраїнському. І саме педколектив гімназії - це та сім‘я, якій я надзвичайно вдячна за те, ким я є і скільки досвіду набула, - каже дівчина.
А математика завжди була для неї «точним» хобі, тож вона ніколи не шкодувала, що навчалась саме в математичному класі.
- Тут я навчилась вимагати від себе більшого, шукати відповіді й інші способи вирішення проблеми, - продовжує Валерія Сивак. - В історію України я буквально закохалась рік тому. Інколи шкодую, що не відчувала всієї важливості цього предмету раніше. Хоч і НМТ вже складено, я продовжую поглиблено вивчати історію як своєї Батьківщини, так й інших країн.
До математики та української мови Валерія готувалась самостійно, а з історії України - разом з репетитором, адже відчувала, що їй потрібна допомога, щоб систематизувати весь необхідний матеріал.
⁃ Спочатку додаткові уроки з історії України я брала два рази на тиждень по 1-1,5 години. За два місяці до НМТ - вже три рази на тиждень. Процес підготовки до ЗНО почався ще задовго до 11-го класу: на уроках математики ми часто розв‘язували задачі й приклади минулих років, а з української мови - писали есе й самостійні роботи у формі тестів. Ми поступово звикали до різних типів завдань, які будуть на ЗНО, - говорить випускниця. - Мій процес підготовки тесту з української мови та математики не був систематичним, я не мала чіткого плану, скільки завдань чи тем маю пройти за день, скільки годин відсидіти над задачами. Все залежало від самопочуття й бажання: щодня я обирала, скільки часу готова сьогодні виділити на повторення. Інколи, бувало, розв’язувала пів ночі (люблю вчитись, коли темно за вікном) квадратні рівняння або проходила три рази тему «Українська революція» на сайті із завданнями ЗНО минулих років.
Щойно дівчина відчувала, що мозок «закипає» від отриманої інформації, - робила паузу, адже від перенавантаження результат кращим не стане.
- Цьогорічний тест не вважаю складним, адже завдання були легші, ніж на ЗНО. На мою думку, НМТ - це «експрес»-тест, адже з математики не було завдань з параметром, з української мови - власного висловлення, з історії України залишили лише завдання від Першої світової війни до сьогодення, - говорить відмінниця.
Улюбленим способом самостійної підготовки у Валерії були тести, картки (на одному боці рік, на іншому - подія), історичні подкасти з картами, портретами й фотографіями, адже так легше візуалізовувати те, що потрібно запам‘ятати. А найбільшим секретом є те, що їй справді подобається процес навчання. Не лише для тесту, а для себе.
- Випускникам, які наступного року складатимуть тест, раджу знайти власний зручний темп навчання, вбирати інформацію зі всіх можливих джерел: від вчителів у школі, від репетиторів, з подкастів чи ютуб-лекцій. Пройдіть кілька разів завдання минулих років, щоб зрозуміти, на якому рівні ви зараз і яка тема є для вас складною і вимагає повторення. Також важливим аспектом є психологічна підготовка до тесту, адже часто через хвилювання втрачається концентрація, тож варто знайти свій спосіб заспокоєння, - радить Валерія Сивак.
Дівчина цікавиться історією, мистецтвом і культурою. Їй надзвичайно подобається процес вивчення іноземних мов, пошуку спільного в тих мовах, якими вона вже володіє. Тому подаватиме документи до українських ВНЗ, а також як можливість розглядає навчання в Австрії на факультеті журналістики.
- Люблю писати, люблю слухати історії з життя різних людей, люблю дізнаватись нове й ділитись з іншими - саме тому журналістика була очевидним вибором, - додала наша співрозмовниця.
У Марії Кошель хороша пам'ять, тому швидко вивчає нове та не забуває уже вивчене. Фото: особистий архів Марії Кошель
У місті Камінь-Каширський, у Мостищенській гімназії одразу дві випускниці склали мультипредметний тест на 600 балів. Ними стали подруги, обидві відмінниці, що закінчили школу з золотими медалями, – Софія Левчук і Марія Кошель.
- Складати іспити цьогоріч виявилось не так складно, як страшно, тому що це було в новинку. Ніхто не знав, як це буде, що це буде, як працюватиме комп'ютер. Але який би не був формат - готуватись все одно потрібно, - розповідає Марія Кошель.
У Марії хороша пам'ять, тому швидко вивчає нове та не забуває уже вивчене. Тож це стало однією зі складових її успіху на мультитесті.
- Головне - продумати графік і систему підготовки. Виділяти на кожен предмет достатню кількість часу відповідно до певних знань, - радить дівчина.
Але і досвід Марії говорить про те, що такий результат- це наслідок серйозної системної роботи протягом усіх років навчання у школі.
- Мій результат - це не справа кількох місяців підготовки, я ще з початкових класів була відмінницею та брала участь в усіх олімпіадах та конкурсах. Тому готуватись мені було легко і звично. Мені подобається освоювати новий матеріал, дізнаватись щось нове, бути освіченою та обізнаною у всьому, - говорить випускниця-відмінниця. - Готувалась я самостійно, але ходила на консультації до школи. Насправді дуже вдячна своїм учителям. Вони мене підтримували, мотивували, вірили, іноді навіть більше за мене.
Для Марії дуже цікавою у рамках підготовки до НМТ була саме історія України.
- Головне в підготовці - це практика. Проходити тести - це основне, на мою думку. Тому що це відтворює формат ЗНО та НМТ. Радила б поєднувати формати підготовки (вебінари, тести, перегляд відео, сторінки в соцмережах). Потрібно мати визначені пріоритети, слідувати своїм цілям, знати конкретно те, що ти хочеш, і тоді все вдасться, - радить Марія Кошель.
Тож проводьте час підготовки цікаво і продуктивно, а не нудно, фокусуючись на зазубрюванні.
Щодо планів на майбутнє, то Марія Кошель поки що знаходиться у роздумах. Дівчина обирає між правом і журналістикою - бажає бути корисною для своєї країни. А от з містом навчання вже визначилась – Київ. Дівчина обирає між КНУ ім. Т. Г. Шевченко та КПІ ім. Сікорського.
На думку Артема Краєвського, НМТ – це більше іспит на уважність та зосередженість Фото: особистий архів Артема Краєвського
Випускник класичної гімназії при ЛНУ ім. І. Франка Артем Краєвський набрав максимальні бали всього за 50 хвилин, хоча на виконання тестових завдань відведено дві години. Артем всі роки в школі навчався на відмінно і вже починаючи з 5-го класу отримував стипендії, був старостою класу.
- До підготовки до НМТ найбільше цікавився математикою. Проте під час детальнішої підготовки з української мови та історії України ці предмети справді ставали дедалі цікавішими, і зараз вони подобаються. Так, для мене це було на рівні «треба виконати поставлене завдання на максимум», адже вважаю, що якщо вже щось робити, то потрібно викладатися на всі 100% і бути впевненим, що ти зробив все можливе, - говорить Артем Краєвський.
Готувався Артем разом з репетиторами з математики, української мови та історії, але не забував й про навчання у школі, тож це була така собі комбінація. На навчання витрачав десь годин 6-8 на день, особливо два тижні перед тестом.
- Це могло бути по 2 години на кожен предмет, могло бути 3 години історії, потім трішки відпочити, позайматися мовою, а потім, щоб тримати себе в тонусі, зробити якийсь один-два тести з математики. Іноді я просто на інтуїтивному рівні відчував, що хочу зараз повторити, - говорить хлопець. - Я вважаю, що цьогорічний тест був, можливо, не таким складним, як було ЗНО. Проте коли три предмети - за дві години, це, на мою думку, психологічно важко перемкнутися з математики на історію та навпаки.
На думку Артема, НМТ – це більше іспит на уважність та зосередженість, тож і лайфхак простий: треба бути впевненим, що ти все знаєш, бути сконцентрованим.
- Для того щоб здати максимально добре, потрібно вчитися, повторювати, не лінуватися і розуміти, що якщо десь чогось не можеш пригадати, легше розгорнути книжку і перечитати, витратити 5-10 хвилин, але бути впевненим, що ти вже згадав. Ну і звісно ж практикуватися, це ніколи не буває зайвим, - радить випускник класичної гімназії при ЛНУ ім. І. Франка.