Щоразу на виборах, опускаючи бюлетень з галочкою в урну, ми глибоко в душі сподіваємося, що ці нові вже не будуть обманювати нас. А потім черговий раз стикаємося з обманом і спробами ввести нас в оману. До того ж по телевізору нам кажуть геть інше, а в соцмережах взагалі можуть перекрутити з ніг на голову. Тож як розібратися, хто і як намагається нас надурити?
Вихід - читати більше книжок, написаних фахівцями, щоб більше не потрапляти на гачок популізму і вчасно розпізнавати, коли нами намагаються маніпулювати.
До речі, можна спробувати розпочати з книг, які рекомендував читати народним депутатам речник Руслан Стефанчук. Він же явно на щось натякав?
Пітер Помаранцев
Yakaboo Publishing, 2020
Ціна: 209 грн
Сьогодні у нас куди більше інформації, ніж будь-коли. Але це не тільки благо, це ще й ризик захлинутися в морі фейків, психологічних атак, ботів, вірувань та таргетованої реклами. У такому потоці не дивно загубитися і не розуміти, хто нам друг, а хто ворог, розмірковує британський журналіст Пітер Померанцев. Його книга - про величезну індустрію маніпулювання нашою свідомістю, про інформаційні війни. А приклади – про те, як відбуваються політичні процеси у США, Великобританії, Латинській Америці, Китаї, Росії та в Україні. Усі вони базуються на бесідах Померанцева з фахівцями різних галузей суспільного життя, а також на власному та сімейному досвіді журналіста – його батько був дисидентом у СРСР та зміг втекти до Британії у 70-х.
Тому, торкаючись теми також і російсько-української війни, Пітер Померанцев пояснює, звідки йде її коріння.
Серед порад, як не піддатися пропаганді, дуже несподівана – читати більше художньої літератури. Тоді вам легше буде відрізнити реальність від ілюзії, нав'язаної тролями, ботами та політиками.
Георгій Почепцов
Vivat, 2021
Ціна: 200 грн
Георгій Почепцов - один із найвідоміших у нашій країні експертів у сфері інформаційної політики та комунікаційних технологій. На його рахунку понад 40 книг на цю тему, причому написаних досить доступною мовою, адже автор ще й письменник-фантаст.
У «Токсичному інфопросторі» Георгій Почепцов приводить до думки, що нам одночасно доводиться жити у трьох вимірах: фізичному, інформаційному та віртуальному – і звідусіль надходить величезний потік інформації, який досить складно фільтрувати за таких обсягів. Але способи впоратися із цим завданням є - та хоча б ставити під сумнів почуте.
Також за допомогою книги можна розібратися, чому нас так цікавлять сфабриковані сенсації, як створюються фейки, та й святе – як керують нашою свідомістю, підсовуючи спотворені факти.
Сергій Корсунський
Vivat, 2020
Ціна: 200 грн
Світ наразі проходить період глобальних трансформацій, чому частково сприяли епідемія коронавірусу і криза лідерства, націоналізм та взаємна недовіра, верховенство сили над правом. Змінюються основи державної системи та зовнішньої політики, більше того, зникають одні країни та з'являються нові. Звучить не дуже радісно, але ще у вступі автор нас попереджає - епоха трансформацій може бути для когось виправданням власних невдач, а для когось - вікном можливостей.
І це вірно не тільки для окремої людини. Це працює також і для країн. Тому саме наразі є час радикальних змін в Україні. Запитання лише в тому, в який бік вони підуть? І що треба зробити, щоб подолати цей шлях у світле майбутнє? Як поводитися на світовій арені? Які зараз тенденції у міжнародній політиці?
Часто трансформації проходять далеко не мирним шляхом (Україна вже 8-й рік кров'ю відстоює свою незалежність) – і локальні конфлікти вражають жорстокістю, крім того, чималих збитків завдають і торговельні війни. Щоб зберегти баланс і досягти миру, потрібна правильна зовнішня політика і зокрема - утворення нових геополітичних альянсів.
Дмитро Кулеба
#книголів, 2019
Ціна: 383 грн (150 грн - електронна)
Нині Дмитро Кулеба – міністр закордонних справ України, причому наймолодший в історії країни. А на момент виходу книги дипломат був постійним представником України в Раді Європи – саме в ці роки йому доводилося висвітлювати на міжнародній арені і анексію Криму, і військову агресію з боку північного сусіда – агресію не лише зброєю, але й усілякими маніпуляціями: в інтернеті, ЗМІ, соцмережах, блогах. Наше суспільство було не готове до такого шквала фейків, тільки наразі потроху ми вчимося протистояти цій війні за наше мислення.
«Війна за реальність» - своєрідний підручник з інформаційної гігієни та самооборони: історія, технологія та цілі інформаційних воєн, роздуми про те, як нас використовують, замінюючи цінності та поняття. І головне – як цьому не піддаватися.
Автор формує п'ять правил захисту в інформаційній війні: спиратися на реальність, критично мислити, управляти емоціями, відчувати суспільство, співпрацювати з державою – розбираючи кожне з них докладно на прикладах із сучасної історії та особистого досвіду. Наприклад, чому українці свого часу обрали Януковича, але він так і не зміг утриматись у кріслі. Або історія з «ефектом Бабченка».
Сам Кулеба пише, що «жорсткий світ комунікацій навчив його чотирьом «не»: нічому не дивуватися, не вірити інформації з першого погляду, не приймати все близько до серця і не поспішати з оцінками» - тоді потік «зрадливих» та «упадницьких» заголовків і новин перестане збивати вас із ніг.
Лі Макінтайр
ArtHuss, 2021
Ціна: 312 грн
«Постправда – це форма ідеологічної переваги, коли одну людину намагаються переконати в чомусь незалежно від того, є для цього переконливі докази чи ні» – цитата з книги.
У 2016 році слово «постправда» «Оксфордський словник» назвав словом року, оскільки у 2015 році рівень його вживання зріс на 2000% (!) – саме тоді гриміли президентські вибори у США, де переміг Трамп, та історія з виходом Британії з ЄС. Тому розбирати, як «альтернативні факти» підмінюють справжні, а емоції стають важливішими, ніж очевидні докази, автор буде здебільшого цих прикладах.
Втім, сама правда існувала задовго до 2016 року. Лі Макінтайр розповідає, як вона зароджувалась у фейках про боротьбу з курінням, глобальним потеплінням, вакцинацією і навіть еволюцією. Про те, як нам нав'язують необхідну інформацію, як традиційні медіа занепадають, а на їх місце приходять усілякі блоги та соцмережі. І про те, як вистояти у період, коли будь-хто може створити гучний фейк.
На відміну від вищезгаданих видань «Постправда» трохи важкувата для сприйняття (необхідні хоча б загальні уявлення про теорію масових комунікацій чи поведінкову економіку). Втім, у процесі незрозумілі терміни можна загуглити.
Бонусом: передмову до книги написав один із редакторів «Телебачення Торонто» Максим Щербіна, а післямову – 10 порад «Як вижити в епоху постправди» – Вікторія Романюк, редактор проекту StopFake. Тобто український слід.