Щойно в країні відбуваються резонансні ДТП, представники влади намагаються піклуватися про безпеку на дорогах. Так, взимку - навесні цього року було ухвалено законопроект, що підвищує штрафи за низку порушень, у тому числі перевищення швидкості.
Але ми стали свідками смертельної аварії в Харкові, яку влаштував 16-річний мамин синок на Infiniti, і Мін'юст одразу відреагував обіцянкою вилучати автомобілі у порушників швидкості, які не хочуть платити штрафи.
Тим часом у Раді чекає свого часу законопроект, розгляд якого можуть прискорити, оскільки він також «в тему». Любителів поганяти міськими вулицями депутати пропонують не лише штрафувати, але також вилучати у них на час права.
Ми вирішили розібратися, що стоїть за такими ініціативами.
Для дисциплінованих водіїв, а тим більше для пішоходів, які не дуже обізнані в галузі права, ініціатива «вилучати у порушників» звучить приємно. Нема чого ганяти, а потім затискати свої гроші! Заступник міністра юстиції Андрій Гайченко пообіцяв, що впроваджувати ініціативу розпочнуть із Харкова, потім поширять на столицю, далі – на всю Україну. Поки що умовною «цифрою реагування» обрано перевищення швидкості 150 кілометрів на годину.
У юристів ці слова викликали здивування.
- Виконавча служба заявила не більше не менше, що виконуватиме свою роботу. Будь-які штрафи, а не якісь окремі, якщо вони не виплачені вчасно, обростають пенею і зрештою підлягають примусовому виконанню. Якщо це штрафи з ДТП, є процедура вилучення автомобіля, яка в деталях описана у законі, – каже адвокат Олексій Сиротін. - Складається акт, викликається евакуатор, машина вирушає на штрафмайданчик. Якщо господар не сплатить усе належне, включаючи вартість евакуації та зберігання, автомобіль виставляється на торги. Те, що залишилося після необхідних виплат, повертається власнику авто.
На думку юриста, заяву Мін'юсту слід читати так, що тепер виконавці хочуть робити те, чого раніше не робили.
Водночас керуючий партнер адвокатської кампанії «Кравець і партнери» Ростислав Кравець вважає, що вилучати автомобілі через невеликі штрафи не найкращий вихід.
- Це не зменшить аварійність, натомість спричинить багато витрат на зберігання, оцінку, процедуру продажу. Плюс корупційна складова. Набагато ефективніше спрямувати ці кошти на профілактику порушень. До того ж, закон має бути один для всіх. Мені дуже цікаво, чи вилучатимуть автомобіль у народного депутата Олександра Трухіна чи сто років встановлюватимуть, був він за кермом під час порушення чи ні, - каже Ростислав Кравець.
Якщо з вилученням автомобіля все більш-менш зрозуміло, то довкола ідеї про тимчасову конфіскацію прав за лихацтво розгорнулися великі дискусії.
Пропозиції групи депутатів зводяться до того, що за перевищення дозволеної швидкості на 50 кілометрів права потрібно відбирати терміном від трьох до шести місяців, а за перевищення на 70 км – від півроку до року.
Свою ініціативу депутати мотивують жахливими цифрами: кожні три хвилини в Україні трапляється ДТП, кожні п'ятнадцять хвилин травми внаслідок аварії, кожні три години – гине людина. Основна причина – перевищення швидкості, за яку максимальний штраф при першому порушенні 1700 гривень, при повторному – 34 000. Мовляв, замало.
– Зараз у нас орієнтуються на камери відеофіксації. Але позбавляти прав по камерах не можна. По-перше, це неадекватно у принципі, по-друге, у власника автомобіля прав може не бути. Він здає свій транспорт у найм. Тоді треба повертати поліцію з радарами у кущах, а ця практика у нас давно розкритикована, – каже адвокат Вадим Володарський.
Експерт звертає увагу на суттєвий момент:
- Рішення про позбавлення посвідчень водіїв повинні приймати суди. Бо якщо надати кожному поліцейському право відбирати у водіїв права, то ми розуміємо, яке почнеться свавілля. А якщо кожна справа про перевищення швидкості піде до суду, то суди просто захлинуться. У країні й так не вистачає половини суддів, кримінальні та цивільні справи призначаються на півроку наперед, – продовжує Вадим Володарський. – Ну і зрештою, це буде корупційноємний закон. Якщо поліція зупинятиме з перспективою позбавлення прав, то або одна, або інша сторона пропонуватиме домовитися. Також ми ризикуємо отримати знаки обмеження швидкості не тільки де потрібно, а й де в цьому немає потреби.
Вадим Володарський також вважає, що статистика з ДТП не відображає реального стану речей.
- Усі ДТП через перевищення швидкості – це міф. Статистика спотворена через саму практику розслідування ДТП, коли невірно визначаються причини. Не з так званими лихачами треба боротися, а з тими, хто змушує водіїв різко гальмувати. З пішоходами, які перебігають дорогу, де хочуть, з порушниками пріоритетів у русі.
Паралельна думка – треба ще підвищити штрафи за швидкість. У записці пояснення до законопроекту йдеться, що в Європі швидкість у населених пунктах становить 50 кілометрів на годину, і ніхто не скаржиться. А якщо скаржиться та порушує, то в Австрії штраф становить 2000 євро, у Британії – понад 1000, в Іспанії – 400 євро. Навіть при тому рівні життя це суттєві витрати.
- Штрафи можна підвищувати та підвищувати. Це буде боляче 90% автовласників, - каже автор телепроекту «Перша передача» Олександр Федченко. – Але залишиться 10%, яким буде байдуже. Зараз на Столичному шосе в Києві власники «Ламборджіні» та інших автомобілів екстракласу навмисно розганяються та мчать через усі камери відеофіксації на швидкості 250 і навіть 300 кілометрів на годину. Вони так розважаються, викладають хвалькувате відео в інтернет. Штраф у 1700 та навіть 34 000 гривень для них копійки. Тому в ідеї позбавляти гонщиків прав я бачу раціональне зерно.
Але планку, вважає автоексперт, треба збільшити.
- Я поставив би перевищення в 100 кілометрів на годину. Наведу такий приклад: траса Київ – Одеса, на спідометрі дозволено 110 кілометрів. Темний час доби. Я не помічаю, як проскакую табличку з назвою населеного пункту, бо вона маленька, погано освітлена, прикрита деревом. Все, я вже порушник. І так може постраждати багато інших людей, для яких позбавлення прав навіть на три місяці – це залишити сім'ю без доходу, - констатує Олександр Федченко.
Якщо в законі буде зазначено високе перевищення швидкості, він торкнеться якраз тих 10% автовласників, які демонстративно ігнорують обмеження. І суди зможуть впоратися із таким навантаженням.
Андрій Гаценко, журналіст «КП в Україні»:
- Я можу перевищити швидкість у межах 20 кілометрів на годину, а це припустимо. Щодо законопроекту, то якщо фіксація швидкості буде здійснюватися в автоматичному режимі, можливо, це дасть свій ефект.
Якщо у ручному – це стане черговим приводом для корупції. Людина, яка купила права за 200 – 300 доларів, з такою ж легкістю їх викупить.
Руслан Болгов, керівник детективної агенції «Бюро Рись»:
- Я прихильник жорсткості заходів. Автомобіль – це предмет підвищеної небезпеки, і людина, яка сидить за кермом, має нести підвищену відповідальність. Не хочеш дотримуватись правил - віддавай права.
Звісно, бувають різні ситуації. Іноді достатньо обмежитись попередженням – на перший раз. Але на другий – треба відбирати права на півроку, рік, а то й більше.
Максим Мороз, автоінструктор:
- Питання треба ставити не тільки про посилення покарання, а й про його невідворотність. А цього ми не маємо. Ви не уявляєте, скільки людей прийшли до нашої автошколи, коли постало питання про підвищення штрафів. Вони роками їздили без прав! І їздитимуть, бо впевнені: їх не зловлять, вони відкупляться чи знайдуть зв'язки.
Я сам був свідком ситуації, коли до автоангару приходять учень, інструктор та екзаменатор. Інструктор сідає на місце учня та виконує на полігоні всі вправи. Екзаменатор нічого "не помічає".