Судячи з того, що сьогодні відбувається у країні та світі, не за горами часи, коли ми з дому взагалі виходити перестанемо. Якщо події розвиватимуться за сьогоднішнім сценарієм, то у нас залишаться три способи проведення часу – спати, їсти і сидіти за комп'ютером.
Сьогодні, сидячи перед монітором, ми працюємо, відпочиваємо, дивимося фільми, граємо в ігри, слухаємо новини, віддалено навчаємось і, зрозуміло, купуємо товари та послуги.
Ще зовсім нещодавно можливість купівлі будь-якого товару, не виходячи з дому, здавалася якоюсь фантастикою. І ось - будь ласка: сьогодні, не встаючи з дивана, ми вже оплачуємо практично все. Вересневе дослідження компанії Gradus Research показало: загалом 83% міських мешканців України купують онлайн.
У мережі українці сьогодні купують все, але найчастіше - одяг та взуття. Також до трійки найпопулярніших онлайн-покупок увійшли гаджети та засоби гігієни.
*За даними дослідження, проведеного компанією Gradus Research
Впевнено мігрує в онлайн також оплата послуг. Більшість українців оцінили зручність та швидкість поповнення рахунку за мобільний зв'язок та оплату комуналки.
*За даними дослідження, проведеного компанією Gradus Research
Результати дослідження дозволили його авторам констатувати: фактично українці вже живуть «в майбутньому», оскільки активно користуються можливостями, які нам надають нові технології. Доводиться погодитись: із плюсами покупок в інтернеті важко посперечатися.
1. Зручність
Зробити покупку можна в будь-який час з комп'ютера або смартфона. Можна оформити замовлення хоч уночі, хоч у вихідний. До того ж всі товари розсортовані за призначенням, матеріалом, кольором, фасоном, а додатково їх можна розсортувати за ціною та популярністю. Словом, просто мрія шопоголіка!
2. Жодних черг!
Онлайн-шопінг дозволяє не тільки не стояти у чергах, а й взагалі не виходити з дому, що особливо актуально під час пандемії.
3. Економія часу
Не треба нікуди їздити і шукати річ на полицях: за півгодини можна відвідати десяток магазинів по всьому світові.
4. Широкий асортимент
Асортимент інтернет-магазинів не просто широкий, а найширший. Тут можна придбати речі з останніх колекцій та вінтажні, дорогі та дешеві, зі США та Китаю, ширвжитку та справді оригінальні товари. І при цьому пошук, як уже говорилося вище, зазвичай багато часу не забере.
5. Низькі ціни
Найчастіше товари в інтернеті суттєво дешевші, причому це стосується будь-яких речей – від вечірніх суконь до посудомийних машин. І справа зовсім не в тому, що якість гірша. Просто власникам інтернет-магазинів не потрібно витрачатися на оренду та утримання торгових приміщень та цілий штат працівників у залі. Це дозволяє встановити ціну на товар нижче.
6. Доступна інформація
Для мене це, мабуть, найголовніший пункт. Мало того що про кожен товар є докладна інформація, так ще й існує можливість ознайомитися з оцінками та відгуками покупців, які вже купили цю продукцію і користуються нею. Більше того: якщо відгук негативний, часто за ним йде дуже інформативний коментар виробника, з якого можна дізнатися про основні помилки експлуатації.
Словом, витративши 10-15 хвилин і вивчивши кілька десятків коментарів, можна стати практично експертом у певній галузі. І зауважте: все це без набридливих консультантів, які часто ходять за покупцем по п'ятах, бубнячи «Чим вам допомогти?», але при цьому до ладу не можуть відповісти на жодне запитання.
Задля справедливості треба сказати, що в онлайн-шопінгу є і чимало негативних сторін.
1. Фото не завжди відповідає дійсності
Одяг в онлайн-магазинах я купувала кілька разів і можу сказати, що це лотерея. Три речі я просто викинула, хоча перед цим чесно намагалася привести їх у більш-менш пристойний вигляд. І три рази мені пощастило купити настільки унікальні сукні та пальта, що я не можу з ними розлучитися не перший рік.
Словом, основна проблема при покупці онлайн полягає в тому, що фото дуже часто не відповідають дійсності. Виходу тут два: або купувати тільки той товар, в якому ви точно впевнені (наприклад, вивчити ті ж відгуки), або спочатку ставитись до цієї покупки як до гри у рулетку.
2. Неможливість примірки
Навіть якщо правильно зняти свої мірки та поставити продавцеві правильні запитання, це не вбереже від купівлі речі не за розміром. Для того щоб сукня не залишилася лежати у шафі, чекаючи, коли ви під неї погладшаєте або схуднете, необхідно спочатку уточнювати у продавця всі питання щодо обміну або повернення товару.
3. Повернення за рахунок покупця
І ось ще одна неприємна новина: повернення та обмін здійснюються за рахунок покупця. Подруга нещодавно купила сукню за 900 грн, а доставка та обмін (незважаючи на докладну консультацію з продавцем, сукня виявилася великою) коштували їй 400 грн. З одного боку, гроші, звичайно, не шалені. З іншого – вартість сукні зросла майже у півтора рази.
4. Довга доставка
Незважаючи на економію часу, про яку йшлося вище, чекати на покупку часом доводиться досить довго - при замовленні з-за кордону місяць, а то й довше. Приятелька у червні 2020-го замовила купальник із Китаю, а отримала посилку у вересні. Але до нового пляжного сезону він їй уже перестав подобатися.
Крім того, завжди слід звертати увагу на вартість доставки. Часто на сайтах великим шрифтом зазначено, що доставка безкоштовна, і покупець втрачає пильність. А потім виявляється, що для цього потрібно було купити товар на певну суму.
5. Ризик шахрайства
Потенційна можливість бути обдуреним є скрізь, а в онлайн-магазині - особливо. Тим більше що покупці, працюючи з неперевіреним продавцем, нерідко погоджуються на 100-процентну передоплату, хоча робити цього не варто.
Для того щоб не залишитися і без грошей, і без покупки, слід обирати офіційні інтернет-магазини з високими рейтингами: це не тільки допоможе уникнути зустрічі з шахраями, але й надасть можливість купити оригінальну річ.
Отже, онлайн-продаж - це зручно, вони заощаджують час, до того ж це чудова альтернатива звичній торгівлі в період пандемії, підсумував аналітик компанії «Центр біржових технологій» Максим Орищак.
- Часто покупці апріорі вважають онлайн-продаж вигіднішим, але Україна й тут йде своїм шляхом, - зазначив експерт у коментарі «КП" в Україні». - І в той час як у більш цивілізованих країнах прийнято здійснювати онлайн-покупки насамперед через реальну різницю в ціні, в Україні онлайн-продукти цілком можуть виявитися дорожчими, ніж в офлайні. Тобто якщо у всьому світові покупки в мережі - це і зручність, і економія, у нас в країні це все ж таки для тих, у кого є гроші і немає часу на відвідування магазину.
На думку Орищака, для світової економіки онлайн-продажі стали справжнім порятунком, який допомагає їй залишатися на плаву в період пандемії. Окрім того, онлайн-магазини дозволяють підтримувати конкуренцію для бізнесу.
Ті, хто присутній тільки в офлайні, більше схильні до ризику локдауну, ніж ті, хто присутній і в офлайні, і в онлайні.
Що стосується аргументу про те, що онлайн-продаж збільшує безробіття, то, каже експерт, він не такий уже й вагомий.
- У рітейлі зайнято близько 15% населення країни, але це не лише продавці, - каже Орищак. - Це співробітники складів, доставки, прибирання, фінансових відділів, менеджменту тощо. Зниження офлайн-активності позначиться лише на тих, хто безпосередньо контактує зі споживачем - працівниками кас та працівниками, що працюють у залі. Усі інші працівники залишаться задіяні у процесі продажу.
У тому, що майбутнє за онлайн-купівлями, впевнений і президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко.
- Те, що мешканець будь-якого села може, не виїжджаючи з дому, торгувати по всьому світові, підвищує конкуренцію, а отже, це нижчі ціни та вища якість, - пояснює експерт. - Крім того, онлайн-торгівля прискорює зріст кредитування та фінансових розрахунків, що у свою чергу призводить до зросту ВВП. Знову ж таки промисловості простіше виробляти і продавати, оскільки територіальних обмежень немає. Тож, швидше за все, у майбутньому звичні магазини та продавці за прилавком просто зникнуть.
Є що сказати Олександру Охріменку і про всілякі афери, пов'язані з онлайн-продажами. По-перше, каже експерт, їх значно менше, ніж про це говорять та пишуть. По-друге, треба бути уважними, не приймати спонтанних рішень і не потрапляти в пастки шахраїв, де б вони їх не розставляли – хоч офлайн, хоч онлайн.