У Полтаві десятирічна дівчинка померла в реанімації після того, як їй стало погано на уроці фізкультури. Медсестра та вчителі намагалися надати їй допомогу, але марно. У Запоріжжі помер 14-річний школяр, який на уроці пережив клінічну смерть.
Так, ці історії надзвичайні. І співробітники навчальних закладів, ймовірно, нічого не могли зробити. Але скільки менш гучних фактів проходить повз ЗМІ... Зламав у школі руку, розбив голову, стало погано...
Хто стежить за здоров'ям і самопочуттям дитини в школі? Відповідь - медсестра. Але чи все тут очевидно? Чи в змозі вона надати кваліфіковану допомогу? Чому їх свого часу прибрали зі шкіл? Чи потрібна вона взагалі? На ці та інші питання ми спробували знайти відповідь.
- Наразі з тим функціоналом, який існує, медсестер не можна тримати у школі, - вважає сімейний лікар клініки «Медична практика для родини», член ГО «Українська академія педіатричних спеціальностей», «Академії сімейної медицини України», «Батьки за вакцінацію» і «Американської асоціації педіатрії» Олена Кондратенко. - У нас медсестра обмежена в правах і обов'язках. Без дозволу лікаря вона не може дати дитині навіть таблетку від головного болю - має виконувати тільки призначення лікаря і не більше того. Освіта медсестер залишає бажати кращого. Ситуація просто волає про повний непрофесіоналізм, непідготовленість і відсутність знань.
На думку нашої співрозмовниці, наявність медсестри у школі створювала вчителям та учням ілюзію про отримання своєчасної допомоги. Медсестра теоретично робочий день знаходиться в своєму кабінеті, який розташований в кращому випадку посередині школи. А неприємності з дітьми відбуваються в класі, на вулиці або в коридорі. Середній час, щоб добігти до медсестринської кабінету і повідомити, що комусь стало погано, - 2-3 хвилини. Медсестра біжить ще 2-3 хвилини, якщо вона знаходилася в цей момент в кабінеті. В результаті мінімум п'ять хвилин дитина не отримує першої допомоги.
- Я була однією з тих лікарів, які вітали відсутність медсестер. Замість них потрібно вводити окрему спеціальність з навчанням «Шкільне здоров'я», як це зроблено у Франції. Там, коли дитину оформляють до школи, всю його історію хвороб передають спеціальному лікареві, і він знає, що потрібно кожному учневі. Звичайно, така система - це дуже дорого, Україна її не потягне, - каже Олена.
Тому, як вважає наша співрозмовниця, єдине, що наразі ми можемо зробити, - навчати дітей від 12 років і педагогів правилам надання невідкладної допомоги. Вчителі мають проходити якісний курс невідкладної допомоги раз на рік-два. Ключове слово в даному випадку - «якісний».
- Ті курси онлайн, які провели для вчителів, - це профанація. Я знаю, як робили в школах: садовили наймолодшого вчителя, і він набивав для школи потрібні бали онлайн, - продовжує Кондратенко. - Я вважаю, що в школах має відпрацьовуватися чіткий алгоритм, що робити, якщо дитина втратила свідомість на фізкультурі, її ткнули ножицями, порізався хтось на уроках праці. В умовах нашої бідності, правового нігілізму та пофігізму громадянського суспільства найдешевший та найнадійніший спосіб - це навчені вчителі та діти від 12 років.
За словами фахівця, діти старше 12 років, яким, наприклад, потрібно прийняти ліки, цілком можуть зробити це самостійно, а учнів молодших класів може проконтролювати вчитель. Медсестра для цього не потрібна.
- Має бути алгоритм, коли лікар пише призначення, а батьки - розписку про те, коли потрібно дати дитині таблетку, - продовжує лікар. - Крім того, я вважаю, що в школі мають бути дефібрилятори. Ним може користуватися будь-хто - в ньому є голосовий супровід. Адже дитячі смерті відбуваються на фізкультурі через не надану вчасно і правильно медичну допомогу.
Правда, тут теж все впирається в гроші. Вартість автоматичного дефібрилятора - 50 000 гривень. Яка школа може собі дозволити такі витрати?
Медсестра, на думку Олени, не вирішує проблем. Гроші, які виділяються на зарплату медсестрі, краще віддати вчителям за медичну допомогу. Це буде набагато ефективніше.
Але є й інші точки зору. У «Центрі розвитку медсестринства МОЗ» роботу шкільної медсестри називають провідною «точкою опори» у формуванні здорового шкільного та дошкільного середовища. Хоча і визнають: проблем тут віз і маленький візок. У тому числі бюрократичних. Наприклад, діяльність медсестер регулюється одразу двома міністерствами - МОЗ і МОН. Для вирішення багатьох питань потрібно взаєморозуміння двох сторін.
Робочий день медсестри залежить від директора школи, його думки «про формування здорового шкільного середовища»: графік, навантаження, обов'язки. Проблемою залишається відсутність чіткого переліку функцій і обов'язків, які б регламентувалися посадовою інструкцією.
При цьому медсестра далеко не самий високооплачуваний співробітник, їй платять 0,5 ставки, якщо у школі 100 учнів і менше, і повну ставку - якщо 101 і більше.
У пошуку одного з найбільших сайтів вакансій ввожу запит «Шкільна медсестра». Дійсно, такі фахівці потрібні. Пропонують зарплату 6000 гривень.
Природно, що за такі гроші професійні медсестри не горять бажанням йти працювати до школи.
Саме через низьку зарплату звільнилася з однієї зі шкіл Дніпра наша наступна співрозмовниця - медсестра на ім'я Світлана. Анонімно вона розповіла, як їй працювалося.
- Це дуже болюча тема. Роботи медсестра виконує дуже багато, і вона здебільшого вся паперова, - каже Світлана. - Медсестра контролює терміни проходження медоглядів працівниками школи і працівниками харчоблоку, спостерігає за приготуванням їжі в їдальні, стежіть за диспансерної групою дітей і в разі необхідності направляє їх до поліклініки. Перед процедурами імунізації (щепленням) медсестра зобов'язана довести до відома батьків і отримати їх згоду. Щеплення школярам роблять тільки після огляду лікаря і в його присутності або дають направлення до сімейного лікаря. Вона зобов'язана проводити заходи щодо профілактики захворювань у школярів, навчати вчителів, дітей і батьків основам здорового і раціонального харчування, гігієні порожнини рота, контролювати заняття фізкультурою по групах здоров'я.
За словами співрозмовниці, до обов'язків медсестри входить надання швидкої допомоги учням, вчителям та техперсоналу при травмах, гострих станах або загостренні хронічних захворювань. Але тут є одне «але».
- Медсестра надає тільки невідкладну допомогу, направляє до поліклініки, при необхідності викликає швидку допомогу. Тобто якщо дитина отримала важку травму, медсестра має право забезпечити правильне положення дитини, накласти шину або джгут (якщо це необхідно), викликати швидку допомогу і сповістити батьків. Все, більше за інструкцією і наказами МОЗ вона нічого не може, - продовжує медсестра. - Якщо звернулася дитина з температурою, медсестра міряє температуру, ізолює учня, якщо висока, повідомляє батькам і чекає, коли вони прийдуть за ним. При важкому стані учня викликає швидку. Якщо дитина прийшла з головним болем, болем у животі і т.д., вона не має права давати жоднихі таблеток. Зобов'язана повідомити батькам, і навіть якщо вони попросять дати, наприклад, но-шпу або спазмалгон, вона не має права їх дати - це кримінально карається. Виняток - якщо поруч є лікар і він робить призначення.
ДУМКА БАТЬКІВ
Я вирушила на всеукраїнський форум мам дізнатися, як йдуть справи зі шкільними медсестрами в різних регіонах країни.
Kseopatra з Дніпра пише:
«У нас поліклініка прямо навпроти школи, звідти і ходить медсестра - допомогу надати, вошей перевірити, якщо потрібні щеплення - в лабораторію дітей водить. Нічого на кабінет не здаємо. Аптечку наповнюємо, але не ліками, а в основному бинтами, зеленкою, перекисом, пластирами, ватою і градусником. Ліків точно немає, заборонено ж».
lausS з Києва розповіла: «Є медбрат, а точніше, меддід з п'ятьма зубами, старий, але зате смішний. Дітям подобається проходити у нього медогляд - перевіряти зір, зріст та вагу. На кабінет грошей не здаємо. У минулому році у моєї дитини заболів живіт, сказали: «Ну ти потерпи, не думай про це».
Busnyca із Запоріжжя написала:
«Одного разу довелося скористатися медкабінетом - парацетамол дали з мого усного дозволу, поки я добралася забрати дитину. Потім підписала папір про згоду. А взагалі наша медсестра і травми перев'язує, і від непритомності рятує, я сама бачила. У кабінеті можна відсидітися до приїзду батьків. Коли щось серйозне - викликають швидку».
Харків'янка Semijul відповіла:
«У школі моєї дитини є медсестра, близько року знаходиться у школі цілий день. Раніше в школі була 2 дні на тиждень. Зараз можна приносити свої ліки (наприклад, я принесла «Гепаргін», тому що у моєї дитини може різко піднятися ацетон), і ці ліки підписані, лежить у кабінеті, вони тільки для моєї дитини. Здаємо гроші на медкабінет один раз на рік, але аптечку в клас купили: зеленку, йод-олівець, бинт, вату, лейкопластир».
В ТЕМУ
В аптечці у медкабінеті знаходиться перелік нешкідливих засобів допомоги, які й ліками, по суті, назвати складно: дезінфікуючий засіб, перекис водню, протиопіковий гель, етиловий спирт, джгут, мазь, яка загоює опіки, порізи та рани, йод, нашатир, валідол, градусник, борна кислота, активоване вугілля, гігієнічні серветки, фіксуючий пластир, пластирі-пластинки, стерильні самоклеючі пов'язки на рану, гідроактівні пластирі для подряпин і саден і опікові пластирі, стерильні бинти, марлеві стерильні пов'язки, серветки, еластичні фіксуючі бинти, пінцет, ножиці, одноразові рукавички, маски тощо.