Дарма що в країні війна, попит на автомобілі в Україні не зменшився. Для багатьох це питання власної безпеки, щоб мати змогу оперативно евакуюватись, також волонтери регулярно купують авто на фронт. Так, за даними Укравтопрому, у липні українці купили понад 1,5 тис. легкових авто (причому нових - 62%) - це рекордний показник за останні 19 місяців. І це тільки гібридні автомобілі.
Порівняно з червнем-2023, в Україні в липні на 9% збільшилась кількість реєстрацій вживаних легковиків, ввезених з-за кордону (18,8 тис.).
Тобто не можна сказати, що авторинок стоїть, хоча, як і всі інші галузі, зіштовхується з неабиякими труднощами. KP.UA з'ясовувала в експертів стан автомобільного господарства в країні та цікавилася його перспективами.
- Зараз спостерігаємо коливання і нестабільність ринку. Іноді бувають гарні знижки на авто, але в основному ціна на автомобіль, порівняно з довоєнним часом, виросла на декілька тисяч доларів залежно від моделі. На продаж впливають також ракетні і дронові атаки: ті, хто планували продати авто, часто виїжджають з місць масованого обстрілу, і продати авто не так легко, - говорить експерт компанії по підбору авто AutoHelp Ярослав Шевченко.
І «живий» автомобіль знайти все складніше і складніше.
- Реальних продавців мало, вони або виїхали, або тримають своє гарне авто при собі. На ринку здебільшого зустрічаються автобізнесмени, в яких не дуже ліквідні або неякісні авто, - пояснює Ярослав Шевченко.
На думку керівницi розвитку продуктів вживаних авто AUTO.RIA Ірини Кобернюк, ситуація складна, але не катастрофічна.
- Після вересня 2022 року ситуація на автомобільному ринку здебільшого лишається стабільною – так зване «статистичне плато». Обсяги, звісно ж, менші, ніж до повномасштабної війни, подекуди на 25-35% в залежності від сегменту авто, але автомобільний ринок наразі «живий» і продовжує розвиватись.
За її словами, головний доказ тому - офіційна статистика угод із продажу за місяць.
- Середня кількість імпортованих легковиків із пробігом у «ковідні» часи сягала понад 40 тисяч авто в місяць, зараз – близько 16 тисяч авто на місяць (враховуючи авто для приватного використання або для бізнесу).
Цi дані стосуються саме офіційного імпорту вживаних легкових авто, які були подані на першу реєстрацію в сервісні центри МВС для приватного використання або ж для бізнесу. Вони не враховують автомобілі всіх типів, які придбані (або передані) для ЗСУ через державні канали чи волонтерами. Під час воєнного стану ці дані не оприлюднюються.
За словами Ярослава Шевченка, кількість ввезених автомобілів не збільшилась, бо ціни виросли на декілька тисяч, що пов’язано з ускладненням логістики - через Литву замість Одеси. Але деякі тенденції збереглися на рівні довоєнних.
- Багато завозять та популяризують електротранспорт, який користується стабільним попитом, - розповідає Ярослав Шевченко. - Якщо раніше везли із США (в основному «Теслу»), то зараз це Китай та Корея, їхні автівки з запасом ходу, як у «Тесли», коштують вполовину менше американського бренду. Тенденція, як для воєнного часу, цікава. У липні 2023 року українці придбали 924 легкових авто, ввезених з Китаю. З них 616 – нові і 308 – вживані.
За даними Укравтопрому, у липні українці придбали 3464 електромобіля (нових - 586, вживаних – 2878), що на 11,5% більше, ніж у червні. А з початку року першу реєстрацію пройшли понад 16 тисяч електромобілів, що майже втричі більше, ніж за перші сім місяців 2022 року.
На запитання, чи є сенс сьогодні придбати автомобіль як вкладення грошей на перспективу, експерти відповіли одностайно: "не на часі".
- Як об’єкт вкладання коштів авто розглядати зараз не варто. Тієї кількості людей, які могли б сьогодні зацікавитись покупкою, немає, тож можете отримати сильну затримку з продажем або й не продати взагалі, - пояснює Ярослав Шевченко.
Ірина Кобернюк погоджується з колегою та наводить додаткові аргументи.
- В Україні автомобіль можна розглядати здебільшого як транспортний засіб з усіма притаманними йому, як товару, особливостями: зносом, старінням, збільшенням пробігу та втратою ціни з часом через згадані моменти. Оскільки у нас досі відсутній ринок ретроавтомобілів, які зі збільшенням свого віку можуть набувати цінності як рідкісні предмети і цікавити колекціонерів, залишається лише щойно згадана транспортна функція, - каже вона.
Що ж до елітних авто, то вони також продаються, хоч і значно менше, ніж до лютого 2022 року.
- За даними ГСЦ МВС України, щомісяця бачимо одиничні продажі автівок, які можна зарахувати до групи «преміум», - говорить Ірина Кобернюк. - Наприклад, на липень 2023 року знайшлися покупці на 21 Maserati, 12 Bentley, 4 Rolls-Royce, 2 Lamborghini, 2 Maybach та 1 Ferrari (авто з пробігом та нові). До повномасштабного вторгнення у цьому сегменті обсяги були у 2-3 рази більші.
Лідери серед брендів у липні 2023 року:
(За даними Інституту досліджень авторинку. )
В ТЕМУ
Автоексперт Ярослав Шевченко розповідає про схему, яку використовують автошахраї.
- Новинка в законодавстві - відміна обов’язкового проходження автоекспертизи при переоформленні автомобілів. І це несе велику загрозу для людей, що не розуміються в автопродажу та можуть стати жертвами шахраїв. А саме - купити авто з перебитим номером або двійника. Наприклад, багато автомобілів згоріло в Ірпені під час бойових дій, а документи залишились. І за такими документами можна підробити авто, яке при переоформленні навіть не приїздить до сервісного центру МВС. Тому важливо залучати експертів до перевірки перед купівлею будь-якого транспортного засобу.