Завантажити ще

Дорожче, ніж у Європі: Чим викликано таке підвищення вартості проїзду у Києві

Дорожче, ніж у Європі: Чим викликано таке підвищення вартості проїзду у Києві
Фото: REUTERS

Влада Києва вирішила налякати жителів міста різким підвищенням вартості проїзду. Разова подорож може зрости в ціні в 2,5 рази – з 8 до 20 грн. Щоправда, якщо людина живе і працює у столиці, а ще й оформить « карту киянина », то поїздка обійдеться дорожче «всього» у півтора раза – 12 грн. І все одно, якщо вибратися кудись у вихідні сім'єю, не виключено, що поїздка в таксі обійдеться дешевше.

Новорічний подарунок

Всі ці нововведення особливо розчулюють тим, що їх нам піднесли під ялинку. Підвищувати ціну на проїзд мають намір з 1 січня 2022 року. За словами першого заступника міського голови Миколи Поворозника, 20 грн - це навіть нижче за собівартість, адже за розрахунками КП «Київський метрополітен» обґрунтований тариф у метро має становити 22 грн.

Якщо пасажир не має карти киянина, то на знижку можна розраховувати, якщо купувати поїздки оптом – вартість одного проїзду складе 15 грн при покупці відразу 50 поїздок (зараз за такої передоплати – 6,5 грн). Пропонується й інша система знижок, у тому числі запровадження безлімітного проїзного (див. «Конкретно») – загалом суцільна турбота про населення.

- У нас справді складна ситуація у транспортній галузі. І ціна на проїзд давно не відповідає його собівартості. Але ми робимо все, щоби кияни могли з комфортом пересуватися містом. Ми розуміємо, що це непопулярне рішення,

каже мер Віталій Кличко

Щоправда, не виключено, що такі високі тарифи озвучені лише для того, щоб потім оголосити про підвищення цін із 8 до 12 грн і назвати це перемогою столичної влади. Мовляв, не до 20 грн підвищили, а лише до 12 грн за поїздку – чим не новорічний подарунок?

Дорожче, ніж у Європі

Громадяни, які часто подорожують за кордон, уже встигли підрахувати та кажуть, що з такими тарифами Київ може зрівнятися із найдорожчими містами Європи.

- Одна з головних проблем київського транспорту полягає в тому, що ми не маємо доступних проїзних з безлімітною кількістю поїздок або єдиного квитка, який би діяв у транспорті, наприклад, 30-90 хвилин, як це реалізовано в більшості країн, - каже киянин Костянтин. – Мені, щоб дістатися роботи, потрібно використовувати три види транспорту – тролейбус, метро та трамвай. І скрізь я сплачую за проїзд. Навіть за пільговим тарифом у 12 грн – це 36 грн в одну та 36 грн в іншу сторону. Разом – 72 грн на день, щоб доїхати на роботу. Помножуємо цю суму на 22 робочі дні та отримуємо 1584 грн, або більше 52 євро. І це передбачається, що я нікуди не їздитиму у вихідні. Для порівняння: за 51 євро можна купити проїзний квиток на транспорт у Відні із безлімітною кількістю поїздок. Якщо у Києві безлімітний проїзний коштуватиме майже 3 тисячі гривень, як це передбачає Кличко, то я не знаю, хто їх зможе собі дозволити.

Київський безлімітний проїзний може виявитися одним із найдорожчих у Європі. Наприклад, місячний проїзний у швейцарській Женеві коштує 70 франків – близько 2 тисяч грн, а в Парижі – 75 євро (2300 грн). Найдорожче хіба що у Лондоні – там місячний проїзний (у зонах 1-6, які покривають все місто) коштує близько 260 фунтів (близько 9 тисяч грн). Але й зарплати в Лондоні (та й інших європейських країнах) не порівняти з київськими.

Мета міського комунального транспорту - не отримання прибутку, а правильний розподіл робочої сили у місті, щоб кожна людина могла дістатися з точки А в точку Б швидко, недорого і комфортно

При цьому в більшості європейських міст влада намагається стимулювати громадян купувати місячні проїзні та максимально пересідати з автомобілів на міський транспорт. Так, наприклад, у Варшаві діє дуже гнучка система оплати проїзду, яка передбачає дорогі короткі поїздки, але робить їх дешевими при купівлі проїзних.

- Найдешевший квиток коштує 3,4 злотих – 21,95 грн, - пише у фейсбуці українець Віктор Авдєєнко. - Діє 20 хвилин. Я їду на роботу 15 хвилин, тобто для мене такий квиток цілком підійшов би. Але у Варшаві з таким квитком можна зробити пересадку на інший вид транспорту. У нас ні. Ще один квиток у Варшаві – на 75 хвилин – коштує 4,4 злотих – 28,4 грн. Звичайно, можна робити скільки завгодно пересадок. Ну і, зрештою, у Варшаві можна купити 30-денний квиток на необмежену кількість поїздок. Коштує він 110 злотих. Це 710 грн. Якщо перерахувати навіть на дві поїздки на день, то вийде менше 12 грн за поїздку. Схожа ситуація і у столиці Чехії – Празі. Там можна купити квиток на 30 хвилин за 30 крон (36 грн), на 90 хвилин - за 40 крон (48 грн), а на добу – 120 крон (150 грн). Зверніть увагу, що добовий квиток вже коштує дешевше, ніж хочуть зробити в Києві. При цьому місячний проїзний у столиці Чехії коштуватиме лише 550 крон (660 грн), на квартал (90 днів) –1480 крон (1775 грн), на п'ять місяців – 2450 крон (2950 грн), на рік –  3650 крон ( 4300 грн) тощо.

Нескладно порахувати, що пасажир у Празі, який купив річний проїзний і робить лише 2 поїздки на день, їздить за тарифом близько 6 грн за поїздку. Це навіть дешевше, ніж зараз у Києві. І ніхто там не нарікає на нерентабельність перевезень.

Як кажуть експерти, міський транспорт і не має бути дорогим чи рентабельним. Його основне завдання – змусити людей відмовитися від особистого транспорту, а тариф має покривати лише частину видатків. А в нас хочуть, щоб вартість проїзду практично окупувала роботу транспортних підприємств.

– Мета міського комунального транспорту – не отримання прибутку, а правильний розподіл робочої сили у місті, щоб кожна людина могла дістатися з точки А до точки Б швидко, недорого та комфортно, – пояснив «КП в Україні» транспортний експерт Василь Шевченко. – І у всьому світі громадський транспорт є дотаційним.

Як визначають собівартість

До речі, до слів міських чиновників про те, що собівартість однієї поїздки становить 22 грн., експерти ставляться скептично.

– Для визначення економічно обґрунтованої ціни на проїзд застосовується вельми нехитра формула: у чисельнику сума собівартості та прибутку, а у знаменнику – кількість пасажирів, – каже економіст Олексій Кущ. - Але проблема якраз у тому, що ця формула працює лише у випадку, якщо кількість пасажирів достеменно відома. Наприклад, собівартість маршруту плюс прибуток становить 100 тис. грн., а перевезено 10 000 осіб. У такому разі ціна квитка має бути 10 грн. Але у Києві кількість пасажирів підганяється під можливості міського бюджету виплачувати дотації на користь комунальних перевізників. Тоді виходить, що проблема полягає не в ціні на квиток, а в системі обліку фінансового потоку та методиці забезпечення безкоштовного проїзду для пільговиків.

Поки що ж проблема фінансування вирішується шляхом механічного підняття цін на квитки.

– Будь-які спроби підвищення ціни є аморальними з боку влади доти, доки відсутня реальна статистика перевезень, – продовжує Олексій Кущ. – При цьому сума державної дотації, яка «капає» на рахунки комунальних підприємств, перетворюється на бездонне море збагачення місцевих бонз.

Василь Шевченко звертає увагу на те, що більшості столичних маршруток вигідно возити пасажирів за 10-12 грн, а міський транспорт навіть за ціною 20 грн чиновники називають збитковим.

Від себе додамо, що спроба київської влади, яка за останні майже вісім років не відкрила жодної нової станції метро, підвищити вартість проїзду одразу на 50%-150% виглядає досить цинічною. Тому, швидше за все, підсумкове підвищення вартості проїзду таки буде меншим.

КОНКРЕТНО

Що пропонують з пільгового проїзду

Місячний проїзний квиток. Одна поїздка за проїзним квитком коштуватиме від 14,20 грн в залежності від типу проїзного.

Також можна буде придбати проїзні квитки, що використовуються з моменту активації. Ціна на них буде такою: на 24 години – 250 грн, 48 годин – 375 грн та 72 години – 500 грн.

Вартість проїзного квитка з необмеженою кількістю поїздок на місяць становитиме 2990 грн. Для студентів ціна на місячний проїзний без обмежень становитиме 747,5 грн. Докладніше про запропоновані тарифи читайте тут.