Питання підписання договору про «Відкрите небо» між Україною і ЄС тягнеться вже багато років. Цей документ був погоджений ще в кінці 2013 року під час саміту Східного партнерства у Вільнюсі. Але тоді влада відмовилася від проєвропейського курсу, потім трапилася Революція гідності, анексія Криму, окупація Донбасу.
На якийсь час це питання відклали, а потім почалися тертя в самому ЄС. Між Іспанією та Великобританією в 2014-му з новою силою спалахнула стара суперечка про статус аеропорту Гібралтару. Потім в Британії почався процес Брекзита. Ці дві події фактично заморозили укладення нових угод між ЄС і третіми країнами в авіаційній галузі.
Коли Британія нарешті вийшла з ЄС, тоді і стало можливим підписання нової угоди. 28 червня Рада ЄС затвердила угоди з чотирма країнами - з Україною, Вірменією, Тунісом і Катаром. І ось на саміті Україна - ЄС договір підписаний.
Найголовніше, що отримає пасажир після вступу в силу цього договору, - посилення конкуренції між авіакомпаніями на всіх напрямках. Зараз маршрути між українськими та європейськими аеропортами узгоджуються на рівні двосторонніх угод. І деякі напрямки діляться між українськими та європейськими перевізниками, встановлюючи на них фактичну монополію двох авіакомпаній. Новий перевізник зайти на цей же маршрут не може.
Коли буде підписаний договір про «Відкрите небо», ця бюрократична перепона буде знівельована, і будь-яка авіакомпанія зможе подавати заявки на нові маршрути між українськими та європейськими аеропортами. Причому у лоукостерів є великі плани на ці напрямки, що має згодом привести до зниження цін за цілою низкою напрямків.
Крім того, українські авіакомпанії змушені будуть дотримуватися прав пасажирів і платити компенсації в разі затримок з вини перевізників. Згідно з європейськими правилами, якщо затримка сталася з вини авіакомпанії, то пасажиру повинні виплатити серйозну компенсацію, від 200 до 600 євро залежно від часу затримки і тривалості маршруту.
Як кажуть експерти, після офіційного підписання договору він почне діяти майже відразу. ЄС і Україні ще потрібно буде обмінятися нотами про застосування угоди з тимчасової процедури, після чого почнеться ратифікація парламентами всіх країн ЄС. Тобто формальне узгодження триватиме на тлі дії договору.
Швидше за все, він почне діяти з 1 листопада або з 1 грудня цього року. Правда, почати літати за новими маршрутами перевізники зможуть не раніше ніж з весни наступного року. Причин тут дві. По-перше, узгодження нових напрямків займає якийсь час, а, по-друге, взимку пасажиропотік серйозно знижується, і на цей період компанії навіть скорочують свої польотні програми. Тому про дешеві квитки на Новий рік чи Різдво мріяти не варто.
Та й коронавірусні обмеження впливають на зменшення пасажиропотоку. Наприклад, угорський лоукостер скоротив деякі рейси на зимовий період, а також переніс відновлення ряду своїх маршрутів на березень 2022 року.
У разі підписання договору між Україною та ЄС вже з весни почнеться перерозподіл маршрутів і боротьба за пасажирів. Про те, що вітчизняний ринок авіаперевезень цікавить бюджетних європейських перевізників, заявив глава лоукостера Ryanair Майкл О'Лірі. За його словами, компанія хоче почати літати в 12 українських аеропортів, хоча зараз польотна програма здійснюється тільки в п'ять найбільших. Щоб забезпечити збільшений пасажиропотік, польська дочка ірландського перевізника найближчим часом може завезти для базування в Україні до 20 літаків. Цікаво, що іноземні компанії зможуть виконувати не тільки рейси між українськими та європейськими містами, а й внутрішні рейси в Україні.
- Спільний авіаційний простір дозволить використовувати для польотів всередині країни літаки авіакомпаній Євросоюзу, які не зареєстровані в Україні. Це підвищить якість польотів, і при цьому зростання конкуренції сприятиме зниженню цін на квитки, зазначив в коментарі «КП в Україні» транспортний експерт Василь Шевченко.
Правда, для того щоб здійснювати рейси в ЄС з аеропортів, які зараз не мають міжнародного сполучення, доведеться там організовувати прикордонні і митні пости, а це вже завдання для української влади. І реалізується воно не за один день. Якщо все піде так, як задумано, то розширення маршрутів лоукостерів на нові аеропорти триватиме весь наступний рік.
Загалом, на ці новорічні свята особливих змін у ціновій політиці і географії авіаперевізників чекати не варто, навіть якщо угода «Відкрите небо» і буде підписана. Крім того, швидше за все, через епідеміологічну ситуацію і зростання кількості хворих коронавірусом через два тижні Україну виключать з «зеленого» списку ЄС. Це призведе до посилення вимог до мандрівників.
Після цього можливо кілька сценаріїв розвитку подій. Деякі країни продовжать пускати наших туристів з негативними ПЛР-тестами. Однак, швидше за все, більшість держав почнуть вимагати сертифікати вакцинації. Причому вже зараз є відмінності в політиці різних держав - одні згодні пускати туристів з будь-якими дозволеними в Україні щепленнями, а інші - тільки з тими вакцинами, які визнані в ЄС. Ну і, нарешті, в теорії можлива нова жорстка заборона на в'їзд до Європи туристів з третіх країн. Цей варіант хоч і малоймовірний, але зовсім скидати його з рахунків не варто.
Тому туристичні компанії радять на Новий рік дивитися на інші напрямки.
- Ми продаємо зараз новорічні тури в Єгипет, Туреччину, ОАЕ, Домінікану, Занзібар, Танзанію, Мальдіви, Шрі-Ланку, Таїланд і Мексику. Найдешевші пропозиції традиційно припадають на Єгипет. Там ціни стартують від 300 доларів на людину. Путівка в ОАЕ обійдеться вже десь в 500 доларів на людину за тиждень відпочинку. Дорожче обходиться Шрі-Ланка. Туди путівки стартують від 20 тисяч грн з людини. Також зараз туроператори розширюють польотні програми в Мексику і Домінікану, але ціни на такі подорожі кусаються. Путівка на Новий рік в Мексику обійдеться від 50 тисяч грн на людину, а переліт в Домінікану - від 30 тисяч грн, - розповіли нам в одному з турагентств.
Для любителів лижного відпочинку доступні для бронювання європейські і турецькі курорти, але в турагентствах попереджають, що в минулому році гірськолижний відпочинок в Європі був істотно обмежений для іноземців.
- Найдешевше обійдуться Болгарія і Словаччина. - Найчастіше туди возять автобусом, і можна вкластися в суми від 10 тисяч гривень. Але потрібно розуміти, що погодні умови там можуть бути не найсприятливішими. Також недорого продають тури в турецьке Кейсері - путівка коштує близько 500 доларів, але тут в ціну буде включений переліт. Тиждень в Андоррі обійдеться в 500, але вже євро на людину, а тури в Австрію стартують від 600-700 євро на людину, - продовжують турагенти.
Загалом, варіанти кудись злітати цієї зими є, головне - щоб країни пускали туристів, а у тих, в свою чергу, були гроші на подорожі.