24 лютого о 19.30 на телеканалі 2+2 – прем’єра чотирисерійної воєнної драми «Я – Надія».
На створення цього фільму авторів надихнула історія 22-річної фельдшерки Анни Андрющенко, яка на початку повномасштабного вторгнення залишилася у Харкові рятувати людей.
«Анна розповідала, що діється там, в епіцентрі подій. Її розповідь надихнула мене написати історію про звичайну дівчину з медичного університету, фельдшерку, яка раптом стала уособленням надії», - згадує сценарист Артем Кобзан.
KP.UA поспілкувалася з творцями стрічки про те, як вони знімали фільм в умовах війни та що лишилося за кадром.
Режисер Денис Тарасов розповідає, що перед тим, як вийти на знімальний майданчик, хвилювався, наче студент.
- Незважаючи на те, що в мене є досвід, я вже багато чого зняв, я ніколи не знімав під час війни, коли навколо тебе сирени, вибухи… Це дуже велика відповідальність перед глядачами, які будуть дивитися твоє кіно, - пояснює Тарасов. - Ми знімали саме художнє кіно, тому його не треба сприймати як документалістику, де в кожному кадрі має бути стовідсоткова правда. Звісно, ми намагалися, щоб правдивість була, але у нас є художні переосмислення, які не завжди співпадають з тим, як було в реальності. Ми, наприклад, не могли робити вибухи, багато диміти, знімати у справжніх зруйнованих квартирах у Харкові, бо там знімати не можна. Тому ми знайшли декілька будинків в Ірпені, які, на наш погляд, виглядають дуже схоже на будинки на Салтівці.
У Харкові відзняли лише заявочні плани. Найбільшу ж кількість сцен знімали в Київській області. Наприклад, зйомки епізоду з обміном полонених проходили у селі Маковище, де околиці були заміновані під час російської окупації у лютому-березні 2022 року. Тому коли узгодили місце зйомки з військовими, місцевість на відсутність мін додатково обстежували спеціалісти ДСНС.
- Я добре пам’ятаю цей день, - згадує актор Данііл Мірешкін. - Як завжди перед зміною, я сидів у гримвагоні, готувався до зйомок, і раптом адміністратор говорить в рацію: «Любі друзі, будьте уважні, не заходьте на поля, бо вони заміновані». В цей момент стало не по собі. Гримвагон стояв на дорозі поруч із замінованим полем, а з нами на майданчику працював військовий експерт, який контролював, аби усі були на безпечній території.
Герой Мірешкіна - фельдшер Павло, який на початку повномасштабної війни вирішує повернутися з-за кордону до рідного міста, щоб допомагати колегам рятувати інших. Актор зізнається, що про таку роль мріяв давно.
А от кастинг акторів на роль окупантів був чи не найскладнішим етапом – ніхто не хотів грати росіян, то ж претендентів шукали понад місяць. До речі, форма й шеврони російських військових у серіалі справжні і були надані знімальній групі нашими захисниками.
Образ Анни Андрющенко, фельдшера Надію, втілила на екрані Вероніка Дюпіна. Для акторки це перша головна роль у кіно.
- До зйомок, на жаль, я нічого не вміла робити, не проходила жодних курсів надання першої медичної допомоги, - розповідає Вероніка Дюпіна. - Найбільший шматок роботи ми вже робили на знімальному майданчику. Там постійно були присутні фельдшери, які допомагали мені, і це було дуже пізнавально. Раніше я могла максимум поміряти тиск. А от робити уколи, кардіограми, ставити крапельниці, робити перев’язки – в цьому була повний нуль. Завдяки нашим фельдшерам всьому навчилася, і достатньо швидко. Тепер навіть можу операцію зробити. Це був мій особистий квест – вивчити всі медичні маніпуляції. Але коли ти пробуєш-пробуєш-пробуєш і в тебе виходить, це – кайф.
За словами Вероніки, найважче було впоратися з великими фізичними навантаженнями.
- Наприклад, ми постійно носили людей на ношах. До того ж я присутня на кожній зміні, майже в кожній сцені, під час зміни я майже не відпочивала. Це було цікаво, але й складно, - розповідає акторка. - В якийсь момент банально закінчувалися сили, я відчувала якісь внутрішні моменти слабкості, хотілося просто впасти комусь на ручки, щоб мене заспокоїли. Але з іншого боку, проєкт став для мене особистим челенджем.
Першу зарплатню зі зйомок Вероніка задонатила на допомогу ЗСУ.
Про виробництво серіалу, де головна героїня буде списана з неї, Анна Андрющенко дізналася вже під час зйомок. З авторами проєкту фельдшерка познайомилася прямо на знімальному майданчику.
- Я була вражена. Актори просто зі сльозами на очах дивилися на мене: як таке може бути, що такі молоді спеціалісти зустріли такий «не дитячий» удар на свою долю? Напевно, це парадокс українського народу, - говорить Анна Андрющенко. - Майже на всіх фото з цієї зустрічі ми посміхаємося, ми вже пристосувалися, трохи навіть звикли до обстрілів, але в кожного - свій біль.
Восени Андрющенко виїхала з рідного Харкова і тепер працює в Центрі екстреної медичної допомоги та медицини катастроф міста Києва. Нещодавно дівчина вийшла заміж за свого колегу, фельдшера Дмитра Диканя.
Значно легше було на знімальному майданчику Антоніні Хижняк, яка зіграла фельдшерку і напарницю Надії. Акторка давно цікавиться медициною, а навесні минулого року відвідувала тренінги парамедиків.
- Вважаю, зараз кожному варто або пройти відеонавчання, або піти на курси, їх дуже багато. Є і безкоштовні зустрічі з медиками, фельдшерами, парамедиками. Треба бути готовим до всього – і щоб допомогти собі, і тим, хто цього потребує, – вважає Хижняк.
Проте, за словами Тоні, дуже непросто їм було зніматися в зруйнованих квартирах.
- Це не декорації, це реальна квартира, будинок, в якому жили люди. Це тиснуло на мозок найбільше, - розповідає вона. - У нас була не одна зміна в Ірпені, ми знімали ще масові сцени зі «швидкими» та пожежними машинами. Звісно, ми не влаштовували пожежі, не робили вибухи, але за допомогою світла та дим-машини, яка створює ефект безпечного диму, намагалися зняти потрібний кадр. І весь цей час всередині мене закрадалася думка, щоб ми не травмували жителів міста повторно.
Шоковими називає зйомки в розбомблених будинках і Вероніка Дюпіна.
- Коли ми тільки зайшли в розбомблений будинок, я була сконцентрована на ролі та сцені, яку мала грати. Мені й на думку не спало, що навколо не павільйон. Але коли прозвучала команда «стоп», мене охопив шок. В квартирі все згоріло, але досі були елементи життя – шафа, в якій висять речі, банки із соліннями на кухні, - згадує Вероніка.
Проте, як наголошує режисер, їхня історія не про війну як таку. «Я – Надія» - це в першу чергу історія про людей, які живуть під час війни і, незважаючи на небезпеку, сідають у «швидку» і їдуть рятувати життя.