Напередодні повномасштабного вторгнення Анастасія Іванова планувала випустити нову колекцію свого бренду Nai Lu-na, але, як і у всіх нас, з 24 лютого її життя обнулилося. Дизайнерка з двома маленькими донечками виїхала до Франції. Проте згодом вона почала розвивати не лише свій бренд одягу, але й допомагати іншим українським дизайнерам, заснувавши проєкт EXPANSION.
Ми поговорили з Анастасією Івановою про моду в нинішні часи, що варто мати у своєму гардеробі, щоб, попри все, виглядати стильно, та, звісно, про те, чому сукні важливі у будь-який час.
- Настю, чи можна взагалі говорити про моду, коли найкраща покупка у наш час – теплий флісовий костюм? З іншого боку, буває, хочеться і краси.
- Мода сьогодні – це не лише про одяг. Взагалі мода – це велика частина культури. І зараз вона стала відображенням того, що у нас відбувається, несе ще й соціальний меседж. Українські дизайнери та бренди - це сильний інформаційний канал, який говорить про війну в Україні, про силу українського народу та про ідентичність української нації.
За ці непрості 10 місяців багато брендів просто зупинили свою роботу, не знайшли сил та фінансів, щоб продовжувати працювати. Деякі бренди, навпаки, стали більше націлені на соціальну та благодійну складову. Багато дизайнерів почали відкривати для себе нові ринки для експорту.
Що стосується стилю і як змінилися смакові вподобаня української жінки, можу сказати, все йде в тенденцію мінімалізму, стриманості. Елегантність сьогодні стала простішою.
Мій бренд спеціалізується на сукнях, наша ніша – ділові та коктейльні сукні і, що цікаво спостерігати, жінки продовжують купувати красивий одяг. Купівля якоїсь нової красивої речі для себе – це емоційна зарядка, наче ковток свіжого повітря. Звичайно, відсоток людей, які надають перевагу красивим елегантним сукням, нині набагато менший. Але сукні купують! Адже у такої покупки є ще й емоційна частина.
У Парижі дизайнерка відкрила шоурум провідних українських брендів EXPANSION. Фото: Instagram.com/anastasiiaivanova_official/
- Як вам довелося переналаштувати свій бізнес? Ви писали, що бізнес, шоуруми, колекції бренду, плани – все обнулилося 24 лютого.
- Перший час був загальний шок і повна зупинка всіх процесів. Ми готували на 1 березня випуск нової колекції, були заплановані зйомки та показ. Перші два місяці ми не працювали взагалі, ми закрили і виробництво, і шоурум. Я з донечками виїхала до Франції, де ми живемо і дотепер. Багато хто з команди також виїхав за кордон. Але у квітні ми потрохи почали відновлювати роботу. Ми знову відкрили шоурум у Києві, відновили частково виробництво. Багато що змінилося, але ми не зупиняємося.
Під час Paris Fashion Week я представила нову колекцію, яку не встигла показати в Україні. Але мені хотілося зробити більше, аніж показ колекції свого бренду. Тому я вирішила об'єднати й інші українські бренди та представити світовій спільноті наш високоякісний український fashion-продукт. Я створила online-платформу провідних українських брендів EXPANSION – це мультибрендовий проєкт, де представлені бренди одягу, сумок, аксесуарів та косметики. На даному ресурсі продаються не лише ретельно відібрані речі з колекцій дизайнерів. Багато уваги ми приділяємо і корисному контенту, у нас є багато статей на тему стилю, етикету та багато стилістичних підказок для жінок.
Під час Paris Fashion Week ми відкрили шоурум EXPANSION, в якому гості світової столиці моди могли наживо побачити та придбати речі від українських дизайнерів.
Під час Paris Fashion Week дизайнерка представила свою нову колекцію, яку не встигла показати в Україні. Фото: Особистий архів Анастасії Іванової
- Як ваше виробництво нині працює? Бо світло вимикають не за графіками, ті ж поставки тканин – з цим проблем немає?
- Поставки тканин поки є, але логістика трохи ускладнилася. Щодо процесу та обсягів виробництва, то ми стали більш раціональними та адаптуємось під попит. Наша команда стала трохи меншою, але ми продовжуємо працювати - і я намагаюся підтримувати свою команду. Я впевнена, що після перемоги на Україну чекає великий розвиток та ріст. Моя ціль, як керівника, втримати цінні кадри та наших клієнтів, тому що багато хто виїхав з жінок і не повернувся.
Що стосується електрики, виробництво працює в ті години, коли світло є. Люди раніше приходять, раніше йдуть. Коли немає світла, а це день - кроїмо. Адаптуємося під нинішні умови. Нам, здається, вже нічого не страшно. Виходимо і працюємо.
- Повертаючись до вашого проєкту EXPANSION, які спостереження - чи купують українське за кордоном?
- В перші місяці війни був сплеск попиту на український продукт, люди з різних країн хотіли підтримати Україну, купуючи українське. Але, на жаль, зараз цей тренд майже згас. Люди купують тому, що це якісний товар, не тому що це українське. Тому якоїсь великої підтримки у Франції я не відчуваю. Про це говорять, але на практиці цього немає.
У нашому шоурумі на вітрині жовто-блакитна символіка, напис Stand with Ukraine, всі заходять, ойкають і айкають, кажуть, що знають про Україну, але купують не тому, що у нас висить український прапор, а тому, що продукт дійсно сподобався.
- У жовтні ви презентували свою колекцію на Paris Fashion Week, про яку говорили, що це колекція про жінку та для неї. А яка ця жінка зараз?
- Жінка, для якої я створюю колекції, дуже змінилася. Це соціально активна жінка, яка бізнес-направлена, для якої елегантність та витонченість завжди на першому місці, тому вона йде в ногу з дрес-кодом та фешн-етикетом. Нині все дуже спрощується. І дрес-код вже не такий строгий, і елегантність стала більш комфортною.
Цінності змінюються. Акценти змінюються. Тепер акцент не на одязі, а акцент на тому, що ти несеш своєю роботою, яку користь ти несеш людям та світу, одяг все це має лише правильно доповнювати. Звісно, доречність залишається - стильна жінка, формуючи свій образ, завжди звертає увагу на місце, куди вона йде, пору року, час доби, свій вік та соціальний статус.
- Які, на вашу думку, речі варто купувати українкам? Який підібрати базовий гардероб, щоб, зважаючи на наші реалії, було і тепло, і стильно, і практично?
- Так, все змістилося з акценту «красиво, модно, стильно» на акцент «тепло, зручно і доречно». Тут ви правильно кажете - базовий, бо, напевно, у багатьох на одяг немає ні фінансів, ні енергії.
Перш за все треба робити акцент на комфорт і раціональність. Думаю, всі вже зрозуміли, що багато речей не потрібно, ми вже знаємо, що все необхідне поміщається в одну невелику валізу. І це дуже правильно: підходити до свого гардеробу раціонально та помірно. Базові класичні речі - це основа для вашого ділового образу. Для повсякденного casual-образу - комфортні та теплі речі з трикотажу дадуть можливість зігрітися за нинішніх умов. У нашому проекті EXPANSION, наприклад, також є українські бренди, які випускають трикотажний стильний одяг - FIORE BIANKO, T.MOSCA.
Теплий стильний трикотажний светр, у якому можна пересидіти тривогу у підвалі чи на паркінгу, можна урізноманітнити за рахунок кольору. Треба намагатися шукати компроміс. Якщо ви берете трикотаж, то це може бути светр оверсайз жовтого, малинового чи навіть білого кольору. Наш багатошаровий образ можна зробити елегантним. Класний лайфхак – все таки робити ставку на світлі відтінки. Якщо брюки, скажімо, ми обираємо темного кольору для практичності, то светр або жакет я б радила обирати світлих відтінків. Бежеві, світлі кольори додадуть образу свіжості та розкішності.
Анастасія зізнається, що ніколи не носить брюки, лише сукні і лише свого бренду. Фото: Instagram.com/anastasiiaivanova_official/
- Сьогодні ми не думаємо про свята, як в нашому колишньому житті. Але, якщо у когось буде можливість і він захоче бути красивим на Новий рік, Різдво – що одягнути?
- Я вважаю, що в такий важкий час, потрібно знаходити в собі сили на маленькі радощі та виглядати жіночно. Психологи кажуть, що потрібно витягувати себе з депресивних станів, не треба забувати насолоджуватися життям. Бо деякі люди просто свідомо забороняють собі радіти та посміхатися, вважають, що входити в депресію – це найкращий шлях підтримати Україну. Ні! Кращий шлях – це себе витягувати та допомагати іншим. Робити, приміром, собі маленькі подарунки. Накрити на свята стіл, не лінуватися, красиво сервірувати, одягнути сукню у новорічну ніч, нафарбуватися. Це важливо для себе робити, навіть якщо ви вдома у сімейному колі або взагалі наодинці. Це додасть енергії.
Що стосується новорічного образу, зробіть легкий макіяж, одягнуть сукню, зніміть домашні капці та спортивний одяг. Навіть якщо не хочеться – спробуйте. Звісно, надмірна святковість, яскравість, сукні з пайетками – це вже не актуально. Образ має бути красивим, жіночним, святковим, але в міру. Тому і в прикрасах, і в самому одязі має бути стриманість. Якщо ви вирішили одягнути прикраси, то робіть акцент на одну чи дві речі. Те саме стосується і одягу.
Якщо говорити про кольори – це буде рік Чорного Водяного Кролика, його стихія – вода, тому актуальні чорний, синій, темно-синій, фіолетовий. Але чорного і так забагато у нашому житті, тому якщо ви оберете все ж таки чорну сукню, то додайте вже трішки блиску за рахунок аксесуарів – паска, біжутерії. Але я би віддала перевагу синім, темно-синім, фіолетовим кольорам, вони більш освіжаючі.
- Ви сама яку сукню оберете?
- Що стосується мене, я сукні не купую – я їх створюю (посміхається). Мій гардероб досить раціональний, я в першу чергу - творець! Я особисто дуже спокійна до нових образів, ціную високу якість та елегантність. Я ніколи не ношу брюки, лише сукні і лише свого бренду. Тому новорічна сукня буде стримана та міді.
Думаю, чимало жінок не купували собі нові речі в ці часи. Але зараз у більшості брендів є акційні пропозиції, бо для людей важлива ціна. У нас, приміром, є новорічна акція – ми зробили цілу підбірку новорічних суконь з акційними цінами. Тому якщо жінка давно собі нічого не купувала – нехай дозволить собі покупку. Навіть у нас є сукні і по 990, і по 1990 гривень. Можна дозволити собі сукню на будь-який бюджет.
- Пам’ятаю, як ви розповідали історію однієї сукні, яка рятувала вас кілька місяців.
- Так, я виїжджала з двома сукнями, але вже двічі була в Україні, то ж привезла з дому свій гардероб. Але все одно ношу дуже обмежену кількість речей, і акцент теж роблю на зручність. Навіть в Парижі, столиці моди, я не так зараз одягаюся, як, наприклад, рік тому. Навіть якщо йду на зустріч, ніколи не вдягну щось занадто пафосне, надмірне, це буде просто бежева сукня і підбори. Мій стиль став ще лаконічнішим, ніж був. Але я обожнюю білий колір - це моя візитна картка. В мене 70% одягу - білого. Не дуже практично, але це чудово дисциплінує жінку бути охайною та граціозною. І в білому кольорі жінка завжди виглядає елегантною і стильною.
- Де ви берете натхнення, щоб придумувати колекції, шити одяг?
- Зараз все йде якось великими емоційними хвилями. Тому ловлю музу - і працюю. Якраз зараз створюю нову колекцію, хочу також зробити показ у Парижі в березні 2023-го. Створюю на відстані, бо моя команда в Україні. Хоча для мене це вже звична тема. Колись я три роки жила в Нью-Йорку і ми теж працювали з командою віддалено. Тому робити колекції по месенджерам, а примірки по відеозвязку – це вже налагоджений процес.
Комфортні та теплі речі з трикотажу дадуть можливість зігрітися за нинішніх умов. Фото: Особистий архів Анастасії Іванової
- Ваше особисте життя як змінилося? Вам довелося взяти двох маленьких донечок і поїхати до Франції. Чому саме туди?
- Вибір впав на Францію, бо я знала французьку мову. Я колись навчалася у Парижі і для мене це знайоме місто. Хоча спочатку поїхала в Ліон. Там у нас були родичі, і я деякий час пробула у стані шоку з дітьми там. Потім ми переїхали до Парижа.
Я зараз сама тут з двома дітьми, і це важко. Вони маленькі: одній – 3,5 роки, другій – півтора. В Україні я звикла до одного графіку, у мене були няні, які допомагали, все організовано, а тут все роблю сама. Сама прибираю, сама за дітьми доглядаю, працюю. Треба в супермаркет, збираю обох і йдемо закуповувати продукти. У мене всього декілька годин на день, коли я можу приділяти час роботі, тому роблю все дуже концентровано, викладаюся на повну. Ось так і змінилося життя.
Чоловік мій в Україні. Бачилися влітку, коли я декілька разів приїжджала додому. А так спілкуємося по телефону. Це, напевно, найсумніше. Наша меншенька по суті знала тата тільки до року. Звісно, ми хочемо повернутися як тільки буде можливо. Тому поки моя задача - налагодити тут процес. Я запустила EXPANSION і хочу його розвивати, хочу, щоб він працював і надалі. Просто потім вже з України буду приїжджати у Францію по справах.
- Діти в садочок там не ходять?
- Старша, Софі, ходить. У них тут це вже школа – діти з 3 років ходять до школи. А молодша ні. Тут все з цим дуже складно. Мені відмовили з садочком, бо немає місць. З точки зору бюрократії у Франції все дуже сумно. Я і в мерію з цим питанням зверталася, а мені кажуть: «Знаєте, там асоціація є, там такі як ви – іранці, сирійці, ідіть, вони вам допоможуть». Тому поки молодша увесь час зі мною. Одна дівчина мені допомагає декілька годин в день, поки я працюю.
- В 3 роки піти до школи, коли наш освітній процес влаштований інакше, це, напевно, складно. Чи вона вчила у вас французьку?
- Ні, вона французьку не вчила. І це міф – що діти швидко схоплюють мову у такому віці. Сказати, що протягом цього часу, що ми тут, що вона взяла і почала говорити французькою, то ні. Їй важко, вона страждає, що в неї немає друзів. Їй хочеться спілкування. І вона ходить і каже: «Мамо, хочу українську подружку». Вона хоче в Україну, у неї в садочку були свої подружки, вона все пам’ятає.
Всім важко насправді. Франція, Париж - це прекрасно, круасани смачні, Ейфелева вежа, але ми хочемо додому.
- Ви вже сказали, що кілька разів приїжджали до Києва. Що перше робите, коли повертаєтеся додому?
- В першу чергу я приїжджаю до чоловіка і на роботу. Йду одразу в шоурум. У мене вже на ці дні заплановано мільйон справ, які треба вирішити, бо приїжджаю ненадовго. А ще – їм сирники і йду на манікюр (сміється). Україна - найкраща країна, а Київ - це душа! Віримо в найшвидшу перемогу. Найближчим часом відбудуємо нашу країну до найрозвинутішої країни в світі!
Доньок Анастасія називає своїми найкращими подружками. Фото: Instagram.com/anastasiiaivanova_official/