Ще два роки тому робота кур'єра вважалася не найпрестижнішим та затребуваним видом зайнятості. На ці вакансії йшли в основному або студенти, або ті, кому потрібен була тимчасовий підробіток. Рухаєшся багато, платять мало, та при цьому ще й постійно ризикуєш нарватися на неадекватного замовника – погодьтеся, не найпривабливіші перспективи. Але пандемія повністю змінила і саму сферу кур'єрської доставки, і ставлення до неї.
Костянтин працює кур'єром уже понад три роки. Колись він приїхав до Києва із Запорізької області і, за його словами, "працював у багатьох місцях", але саме кур'єрська робота дозволила закріпитися в столиці.
- Зараз навіть смішно згадувати, але коли оголосили перший локдаун, я був упевнений, що кур'єрська доставка згорнеться до мінімуму, і я залишуся без роботи, - зізнається Костянтин. – Моя логіка була проста: закриваються магазини – закривається і доставка. Але виявилося все з точністю до навпаки, тож працюю і заробляю.
За словами мого співрозмовника, ставлення клієнтів у період коронавірусу стало набагато кращим. Звичайно, є ті, хто вже в домофон починають кричати "ближче ніж на три метри до дверей не підходити!", але таких меншість. Більшість, на щастя, не тільки цілком адекватні, а й залишають добрі чайові.
- Спочатку я дуже боявся захворіти, незважаючи на всі запобіжні заходи, але чомусь за весь цей час так і не захворів. А влітку я вакцинувався і взагалі відчув себе "безсмертним", – сміється Костянтин. - Роботу поки що міняти не збираюся - мені подобається постійно бути на свіжому повітрі і до певної міри почуватися вільним. А коронавірус зробив мою роботу ще й значущою: пам'ятаю, у перші дні локдауну ми відчули, що виконуємо соціальну місію. Звичайно, не нарівні з лікарями, але все ж таки. Навіть якось почув, що кур'єри – це "супергерої карантину". Мені сподобалося.
Оскільки Костянтин – кур'єр із великим стажем, то може багато розповісти, що змінилося в пандемію у поведінці клієнтів. За його словами, по-перше, поменшало конфліктних замовників. По-друге, кількість замовлень та їх вартість у порівнянні з доковідними часами зросли. По-третє, зросла кількість замовлень із аптек. І, нарешті, по-четверте, значно зменшилася кількість клієнтів, які раніше замовляли багато речей, щоб просто приміряти, і з п'яти суконь купували у кращому разі одне.
Михайло роботу кур'єра освоїв лише рік тому. Компанія, де він працював, не пережила навіть перший локдаун. Якийсь час Михайло був без роботи, перехворів на коронавірус, потім вирішив тимчасово влаштуватися кур'єром і ось це "тимчасово" триває вже рік.
– Цікаві історії були, але, можливо, це тільки мені вони здаються цікавими? – каже Михайло. - Наприклад, одна жінка вимагала, щоб перед тим, як віддати їй замовлення, я зняв маску. Я думав, що вона хоче з якихось причин побачити моє обличчя, але справа була не в цьому. Вона пояснила, що я йшов у цій масці вулицею, і на ній може бути вірус. Або ще, пам'ятаю такого замовника: у період жорсткого локдауну він п'ять днів поспіль замовляв продукти мінімально. Якогось дня замовив пиво і чіпси, в якийсь - сіль і палицю ковбаси, в якийсь - пачку макаронів, потім просто пару пляшок води. Складалося враження, що йому не продукти потрібні, а просто для нього це спосіб побачити живу людину.
На відміну від колеги Михайло великими чайовими похвалитися не може. Але, каже, що клієнти до нього ставляться дуже привітно, завжди дякують, кілька разів на подяку давали щось із принесеного замовлення - шоколадний батончик або пакетик снеків, а одна бабуся, якій онук замовив продукти, подарувала банку солоних огірків.
У друзів і знайомих ставлення до кур'єрської доставки найрізноманітніше - від "я завжди користуюся кур'єрською доставкою" до "ніколи не замовляю доставку їжі, тому що гидую".
Наприклад, моя подруга настільки звикла до доставки під час першого локдауну, що за півтора року була в супермаркеті кілька разів.
- Спочатку побоювалася йти до магазину через можливість заразитися, - згадує подруга. - Потім увійшла до смаку: всупереч моїм побоюванням, мені жодного разу не підсунули ні підгнили фрукти, ні молоко з минулим терміном придатності. Тож поступово звикла та почала замовляти доставку не лише своїй родині, а й батькам. А зараз вийшла на роботу, часу ні на що не вистачає, тож доставка – це справжній порятунок, який дуже економить час.
До речі, під час карантину подруга підсіла не лише на доставку із супермаркету, а й на доставку із грузинського ресторану. Незважаючи на те, що вона ніколи не була в цьому ресторані "очно", заочно вона - завсідник та постійний клієнт.
У той же час деякі знайомі кажуть, що їжу з ресторану вони не замовляють ніколи, бо гидують. Припускають, що кур'єр може спробувати їхню страву або відкрити і подивитися, що там, торкнутися брудними руками. Не кажучи вже про горезвісне "плюнути".
– Приблизно 10-15% клієнтів замовляють самовивіз, – зазначила у коментарі "КП в Україні" директор компанії "Ресторанний консалтинг" Ольга Насонова. - Це саме ті люди, які або гидують, або не хочуть бачити в будинку чужу людину. Знаю випадки, коли люди відмовлялися навіть від доставки води саме через те, що не подобалися доставники.
За словами експерта, випадки поїдання замовлень є і будуть, але ймовірність потрапити на таких кур'єрів є мінімальною, якщо ресторан використовує власну службу доставки. Так як у ресторанних службах немає величезних оборотів і персоналу потрібно значно менше, то часто кур'єрами працюють офіціанти - справжні або колишні, тобто люди, які раніше пройшли відбір.
А от у великих кур'єрських службах недобросовісні кур'єри трапляються частіше. Це пов'язано з тим, каже Насонова, що кур'єрів їм потрібно дуже багато, і коли персоналу не вистачає, поспіхом беруть будь-яких кандидатів.
За даними кадрового порталу grc.ua, три чверті роботодавців (78%) шукають кур'єрів без досвіду роботи або з мінімальним досвідом роботи. Серед основних вимог до кур'єрів аналітики вирізняють уміння працювати в команді (58%), грамотну мову (53%), презентабельний зовнішній вигляд (42%), уміння знаходити спільну мову з людьми (40%) та знання міста (38%). Наявність посвідчення водія категорії "В" важлива для 42% роботодавців, категорія "А" цікавить 8% роботодавців. Ще 2% компаній шукають кур'єра із знанням англійської мови.
Середня зарплата кур'єра в Україні становить близько 12 тис. грн. При цьому чверть роботодавців, які шукають кур'єрів на цьому майданчику, пропонують заробітну плату від 5,6 тис. до 10,5 тис. грн. Найчастіше такі суми пропонують кур'єрам ресторанів та кафе. Роботодавці забезпечують співробітників транспортом (самокат чи мопед), брендованою уніформою та безкоштовними обідами.
Мережі супермаркетів та продуктових магазинів, поштові оператори пропонують зарплатню від 10 до 16 тис. грн. Таку суму обіцяють у кожній четвертій-п'ятій вакансії. Наприклад, піший кур'єр "Нової Пошти" може розраховувати на суму до 15 тис. грн. Бонусом обіцяють усі соціальні гарантії згідно з КЗпП - офіційне працевлаштування, оплата відпустки та лікарняних. Схожі умови пропонують і кур'єрам у Fozzy Group (бонуси - гнучкий графік роботи, медичне страхування та 30% знижка на власну продукцію "Сільпо").
Ще 20% роботодавців готові сплачувати кур'єрам до 20 тис. грн. Найчастіше це водії на автомобілі – як своєму, так і службовому. Робота полягає у виконанні адресної доставки з ресторанів, магазинів, аптек тощо. Досвід роботи не потрібен, головне – знання міста, наявність прав та готовність працювати змінами по 4-8 годин. Цікаво, що великі мережеві рітейлери за аналогічну роботу водієм-кур'єром на власному автомобілі готові платити більше (до 25 тис. грн.). Таких вакансії - 14% від загальної кількості актуальних вакансій категорії "Кур'єр".
Оклад від 25 тис. грн кур'єрам пропонують лише 5% роботодавців. Як правило, це кур'єри в офісі, які розвозять документи та виконують дрібні доручення. Щоб отримати таку роботу, потрібно відповідати низці вимог: грамотне мовлення, акуратність, швидкість, відсутність проблем із законом, хороша кредитна історія.
Дані компанії Jooble щодо кур'єрських вакансій схожі на висновки колег. За даними порталу, серед вимог роботодавців у вакансіях найчастіше вказуються вік претендента старше 18 років, а також наявність посвідчення водія та досвід водіння, оскільки значна частина пропозицій щодо роботи кур'єром стосується роботи на авто- або мототранспорті. Також для роботодавців важливі відповідальність, пунктуальність та акуратність. Серед навичок, які вказують у вимогах нечасто – знання англійської мови (таких пропозицій менше 1%).
Зарплатна вилка для кур'єрів, за даними Jooble, становить від 5 тис. до 22 тис. грн на місяць, але може бути й вищою. Це від типу зайнятості (часткової чи повної), графіка роботи, кількості оброблених замовлень, наявності власного транспорту.
– Наявність сертифікату про вакцинацію роботодавці у своїх вакансіях вказують дуже рідко, – констатує Олена Кирильєвніна, керівник відділу роботи з партнерами Jooble. - Але з огляду на те, що нині діють карантинні обмеження та підприємства не можуть допускати до роботи невакцинованих співробітників, можна припустити, що це питання озвучується безпосередньо під час співбесіди.