1 листопада у Києві запрацювали нові правила, які поставили невакцинованих мешканців столиці у дуже незручні умови. Для того, щоб зайти в торговий центр, транспорт чи ресторан, тепер потрібен сертифікат, інакше і бізнесу, і клієнтам загрожують штрафи.
Ми поговорили з колегами, друзями та знайомими, заглянули до кафе, ТРЦ і салонів краси та з'ясували, як пройшли перші три дні за новими правилами.
У неділю я згадала, що мені потрібно купити пуховик, і одразу поїхала до ТЦ. Така висока швидкість ухвалення рішення пояснюється просто: з понеділка Київ у «червоній зоні», а це означає, що тепер купівля пуховиків доступна лише щасливим власникам сертифікатів. Всім іншим доведеться ходити у тому, що є. Тож довелося прискоритися.
У магазині я швидко вибрала дві моделі та розмірковувала, на якій із них зупинитися. Продавець запропонувала подумати та прийти за покупкою наступного дня. А почувши, що я не маю сертифіката, повідомила, що це зовсім не перешкода.
- По-перше, сертифікати якщо й перевірятимуть, то лише у продавців і лише у перші дні – ми все це вже з масками проходили, – пояснила вона. - По-друге, якщо ви все ж таки не хочете заходити в магазин, побоюючись штрафу, можете мені подзвонити - я вам куртку на вулицю винесу, ще раз поміряєте.
Їхати в ТЦ у понеділок і міряти одяг на вулиці мені здалося не дуже вдалим варіантом, тож пуховик я все ж таки купила. Але розповіді друзів і знайомих про відвідування найрізноманітніших торгових центрів у ці три дні в «червоній зоні» показали, що продавець мав рацію: сертифікат перевіряють не скрізь і не у всіх.
Так, за словами подруги, вона пройшла до торгового центру неподалік свого будинку абсолютно безперешкодно. Аналогічну історію розповіла і колега:
- Батьки з онуком пішли до ТРЦ і підготувалися досить ґрунтовно: скачали «Дію», про всяк випадок роздрукували сертифікати. Охоронець на вході запитав, чи мають сертифікати, і батьки чесно відповіли, що є. Дивитися їх охоронець не став – пропустив так. У ТРЦ вони зайшли до дитячого магазину, де їм уже поставили інше питання: чи перевіряли на вході сертифікати? Вони сказали, що перевіряли, і більше до них питань не було.
Судячи з того, що відбувається у столичних закладах громадського харчування, єдиної стратегії кафе та ресторани не виробили. Одні закрилися, щоб перечекати один-два тижні та подивитися, як це працює, адже вже зараз зрозуміло, що вакцинованих клієнтів на всіх не вистачить. Інші мляво цікавляться сертифікатами, але зізнаються, що робити це якось незвично. По-перше, всі розуміють, що це, м'яко кажучи, не надто законно. По-друге, не хочеться втрачати постійних клієнтів.
«Новини червоної зони. Відвідувачі ресторанів ніяк не можуть звикнути до того, що в них запитують документи, – написала на своїй сторінці в соцмережі директор компанії «Ресторанний консалтинг» Ольга Насонова. - Перший раз в історії бізнесу клієнт почав становити загрозу, і його потрібно вчитися грамотно посилати. Багато хто ображається. Але багато хто й сам показує якісь коди, папірці, не чекаючи суворого погляду адміністратора і питання «Руки мили?». Помічено, що чим молодша публіка, тим охочіше вона грає у гру «покажи документи». Комусь це здається нормальним. Мені ні. І я не втомлюся повторювати, що нема чого перекладати на ресторани функцію контролю за поширенням ковіда, сифілісу чи туберкульозу».
Є серед ресторанів і ті, хто пішов проти системи – у Києві це насамперед Nebos на Майдані.
«У нашому закладі можна бути всім, можна їсти без маски, нам здається, що це якось нормально», - заявили у « Небосі » і пообіцяли ніколи не виганяти гостей через відсутність вакцинації.
Зрозуміло, що для того, щоб дозволити собі відстоювати таку позицію, потрібна не лише впевненість у своїй правоті, а й команда добрих юристів. А таким похвалитися можуть небагато ресторанів, тож кожен знаходить свій вихід.
Декілька кафе біля будинку в моєму мікрорайоні пішли своїм шляхом: вони просто перейшли на роботу «на виніс», як це було під час локдауну.
- Власник сказав,якщо ми запитуватимемо сертифікати, розгубимо всіх клієнтів, та ми, чесно кажучи, і самі морально не готові вимагати у клієнтів документи, - каже бариста однієї з таких кав'ярень. - Якби я хотів бути поліцейським, я пішов би працювати в поліцію, але я варю каву! Тож вирішили піти на такий компроміс: знов працювати лише на виніс. І закон не порушуємо, і клієнтів не поділяємо на «правильних» та «неправильних».
Салони краси від обмежень втомилися. Кажуть, що стригти, фарбувати та робити укладання в масках вже якось звикли, але вимагати з клієнтів ще й сертифікати багато хто вважає перебором. Моя майстер з манікюру не вимагає не те, що сертифікат – навіть маску. Тобто сама вона в масці (але вона і в доковідні часи в ній працювала), а наявність маски на клієнті залишає на розсуд.
Подруга сьогодні (3 листопада) була у СПА-салоні, і пофігізм закладу її навіть трохи здивував.
- Без масок всі - і персонал, і відвідувачі, тож мені в масці було навіть якось некомфортно, - каже вона. – Звичайно, моїм сертифікатом ніхто не цікавився.
Аналогічна ситуація у перукарні біля мого будинку, куди я зазирнула, щоб «пробити обставини». Без маски працюють не лише майстри, а й адміністратори, тож про сертифікати тут навіть не згадують.
А ось у фітнес-клубах вирішили дотримуватись правил. Тож співробітники на ресепшені, які, видаючи ключі від шафок, уже понад рік міряють відвідувачам температуру, тепер ще й сертифікати перевіряють.
До речі, кількість відвідувачів у спортклубах, за оцінками тих, хто був у ці три дні, знизилася в рази.
У салонах краси клієнтам дозволяють перебувати без масок. Але для тих же барбершопів це, загалом, логічно. Фото: REUTERS/Sandra Sanders
Ні на відкритих, ні на закритих ринках сертифікати (принаймні у покупців) не перевіряють, але продавців поменшало. Багато точок із продуктами просто закрилися і коли відкриються – незрозуміло.
– Зайшла сьогодні на «Житній ринок», біля входу – величезна черга, – розповідає знайома. – Навіть цікаво стало: що ж це за дефіцитний товар продають із такими чергами? Виявилось, що це черга на вакцинацію. А ось якраз товару, як і продавців, мало. Продавець, у якої купувала м'ясо, запитала: ви сертифіковані? І не чекаючи відповіді, весело розреготалася, що наштовхнуло мене на думку, що вона якраз і «не сертифікована».
У невеликій крамничці верхнього одягу подругу вчора попросили на вході показати сертифікат:
- Я дістала телефон, показала і запитала дівчинку на вході: а у вас такий є? Вона дістала свій телефон та показала мені свій сертифікат. Якось по-новому сьогодні розпочинаються відвідування магазинів.
Тим часом додаток «Дія» живе своїм життям, і, судячи із коментарів у соцмережах, його розробники серйозно зіпсували собі карму. Як тільки настав час «Ч», тобто «червона зона», додаток продемонстрував користувачам весь спектр своїх викрутасів, пропонуючи «спробувати пізніше».
«Ви що, серйозно? – обурюється один із користувачів. - Вже кілька годин не можу зайти до «Дії». Ні в транспорт, ні в ТРЦ, ні в кафе. Тупо стою під дощем. Сертифікати про «5G-чіпування» ж у «Дії».
Інший користувач розповідає історію, як сертифікати зникали, а потім самостійно підтягувалися, і приходить до висновку: «Дія » – це самий автономний додаток у його житті, оскільки він робить, що хоче і коли хоче.
Досвідчені користувачі програми поділилися напрацюваннями: потрібно завантажити сертифікат з веб-Дії, зробити скрін і зберегти його в галереї. І, звичайно, завжди мати при собі роздруківку - тобто старий добрий паперовий варіант.
Правду кажучи, все це дуже нагадує старий анекдот про те, як пасажир автобуса закомпостував два талончики на випадок, якщо один втратить. А на запитання, що він зробить, якщо втратить обидва талони, гордо відповів: «А на цей випадок у мене проїзний!».