Начальник Київської міської військової адміністрації Тимур Ткаченко відзвітував про перше засідання Ради оборони Києва за його участі. Йшлося про захист критичної інфраструктури столиці, евакуацію пошкоджених обстрілами та покинутих автомобілів і таке наболіле для киян питання - робота громадського транспорту під час повітряних тривог.
І хоча столиця більш віддалена від лінії фронту і краще захищена ПВО, ніж Суми, Запоріжжя чи Херсон, вона залишається єдиним в Україні містом, де з гудінням сирен починається транспортний колапс. Натовпи пасажирів висипають з тролейбусів, автобусів, трамваїв, наземних станцій метро і в кращому разі набиваються в тісні маршрутки, вдруге платять за проїзд. Таксисти миттю накручують тарифи, особливо в «години пік». Пенсіонери, яким нікуди поспішати, залишаються в салоні чекати, поки транспорт рушить, водії не можуть піти в укриття, бо стережуть «впертих» пасажирів. Біля наземних станцій метро – величезні скупчення людей, які не можуть доїхати з одного берега на інший і ризикують порушити комендантську годину, йдучи пішки, наприклад, з «Почайної» на Троєщину.
Так триває вже більше двох років, численні петиції до київської влади залишалися без реакції. Новий начальник КМВА перший з чиновників, хто погодився всерйоз обговорювати тему, і… опинився на рингу з головою КМДА Віталієм Кличком. Чому між двома очільниками Києва з’явилося протистояння і як може вирішитися проблема транспорту - цікавилася журналістка Коротко про.
Про намір переглянути на Раді оборони Києва протоколи безпеки для пасажирів Тимур Ткаченко оголосив 7 січня на телеграмі-каналі. Через кілька днів в ефірі телемарафону він повідомив, що опрацьовуються декілька варіантів змін у протоколах безпеки для пасажирів. Один із таких передбачає зупинку транспорту зонально і при загрозах удару конкретними видами озброєння. Реакція Віталія Кличка була не оперативною, але гострою. 15 січня у своєму телеграмі мер назвав популістськими рішення про рух громадського транспорту під час тривог, послався на трагічні випадки в Миколаєві, Херсоні та Запоріжжі і підкреслив, що «відповідатимуть же не ті, хто вимагає не зупиняти транспорт. І не ті, хто роздає обіцянки це зробити заради того, щоб збирати лайки, сподобатися».
Наприкінці січня відбувся круглий стіл на тему "Забезпечення надійної роботи громадського транспорту під час повітряних тривог у Києві", де з’ясувалося, що обидві сторони не збираються здавати позиції. На боці Ткаченка були представники громадськості, на боці Кличка – його команда.
«Дайте мені відповідь на таке питання: хто має змусити водія автобуса чи трамвая, чи тролейбуса, чи машиніста метро їхати під час повітряної тривоги?» - заявив перший заступник голови КМДА Микола Поворозник.
- Якщо ворожий снаряд втрапить в автобус чи тролейбус під час руху, кримінальна відповідальність за залишення людей в небезпеці ляже на водія транспорту. Бо він не забезпечив пасажирам можливість терміново вийти і прослідувати в укриття, - каже депутат Київради Заслужений юрист України Леонід Ємець. - Згадаймо історію зі сторожем поліклініки, якого судили за те, що не відчинив двері бомбосховища і загинули люди. Так само буде і з водієм.
Що стосується людей, які замість шукати укриття пересідають у маршрутки або чекають відбою в салоні тролейбуса, то юрист відмічає, що це їх власний вибір.
- Питання безпеки визначається таким чином, що людина має вийти і йти до ближчого укриття. А якщо вона цього не робить, то сама несе відповідальність за те, що з нею станеться.
Наш співрозмовник категорично заперечує, що рішення Ради оборони від 1 серпня 2022 року про зупинку транспорту під час тривог столична влада ухвалила, щоб зняти відповідальність із себе.
- Це ніяк не можна пояснити законодавчо. Рішення ухвалювалося виключно з міркувань безпеки. Війна – це дуже незручна історія, в якій вбивають, ґвалтують, вибухають міни та ракети. І коли постає питання, що комусь щось незручно, то нехай десять раз буде незручно, якщо це колись врятує хоч одне життя. Якщо в транспорт, повний людей, прилетить ракета, то перетворить його на групову могилу. Хто готовий взяти на себе відповідальність за цю гру в «російську рулетку»: їхати чи не їхати. Єдиний правильний підхід – це всім під час тривоги знаходитись в укриттях. Особисто я вважаю, що і маршрутки не мають права працювати в такий момент.
Депутат Київради не прокоментував конфлікти між Ткаченком і Кличком, проте зазначив, що начальник КМВА має займатися питаннями, які в його компетенції, а це питання безпеки під час воєнного стану.
- Протистояння недопустимі, має бути співробітництво, - каже Леонід Ємець.
Коментуючи новини від Тимура Ткаченка, українці в соцмережах скаржаться, що пасажири автобусів чи трамваїв «гірші» за пасажирів міської електрички, бо ті їдуть під час тривоги, а вони – ні. Розповідають історії, коли їх висаджували в кількох кілометрах від найближчого укриття або станції метро. Коли укриття, позначені на мапі, були зачинені або віддані під комерційні структури. Навіть вигадують юридичні виходи із ситуації: «Опублікуйте на сайті КМДА публічний договір про те, що вся відповідальність під час тривоги покладається на пасажирів. Кожен, хто валідує карту, автоматично приймає умови договору», - запропонував один з користувачів.
- Під час війни є багато моментів, які важко регулювати юридично. Рішення має ухвалювати Рада оборони Києва, - каже експерт з безпеки транспортного руху адвокат Вадим Володарський. – Я не згодний з тим, що відповідальність за пасажирів несе водій. Теоретично можна говорити про відповідальність службових осіб транспортного підприємства, але тільки в тому разі, якщо будуть встановлені порушення норм та наказів. Якщо рух транспорту під час тривоги буде легалізовано, то і не буде відповідальності.
Експерт звертає увагу, що нинішній порядок приносить збитки не тільки комунальникам і пасажирам, а й всьому великому місту.
- Покажу на прикладі роботи судів. Вони починають працювати о 9.00. Якщо тривога оголошується рано-вранці і скасовується десь о 8.45, то суди відкриваються. Судді, які мають свої автомобілі, приїздять, але не можуть проводити засідання, бо технічні працівники, які пересуваються транспортом, запізнюються. І так порушується робота багатьох установ і підприємств.
Вадим Володарський звертає увагу, що є різні обставини тривог. Одна ситуація, коли масований ракетний обстріл, інша – коли десь помічено самотній дрон чи з російського аеродрому злетів один бойовий літак.
- Мають бути введені якісь градації. Та й вірогідність влучання в людей, які скупчилися на зупинці, більша, ніж влучання у рухомий об’єкт.
Щодо градацій, то такі пропозиції подавала громадська організація “Пасажири Києва”.
- Ми пропонували поділити тривоги на «помаранчеву» і «червону» – за ступенем небезпеки. При «помаранчевій» транспорт їздить, при «червоній» зупиняється, але перед цим довозить людей до найближчого укриття, - говорить співзасновник ГО Олександр Гречко. - І ще щоб було враховано часовий проміжок доби. Якщо тривога оголошується ввечері і скасовується ближче до півночі, мають бути кілька позапланових рейсів, щоб людей не кидали напризволяще і вони могли дістатися додому. Бо часто буває таке, що водій висаджує пасажирів, потім просто їде в депо, бо минула його зміна.
На думку Олександра, рішення щодо транспорту має бути ухвалене на наступному засіданні Ради оборони Києва. До неї входить близько 20 осіб, в тому числі Кличко, його заступники, а також голови райдержадміністрацій, яких призначав президент.
- Якщо Ткаченко переконає більшість, то рішення ухвалять на користь руху транспорту, мені здається, що так і буде, - каже Олександр Гречко. – Буде цікаво подивитися, можливо, Кличко навіть не прийде на засідання.
Конфлікт щодо порядку реагування на тривоги не єдиний, що виник між Тимуром Ткаченком і Віталієм Кличком. 29 січня мер Києва записав відеозвернення до Володимира Зеленського, в якому звинуватив Ткаченка у блокуванні вирішення ключових господарських питань, спробі руйнування місцевого самоврядування і узурпації влади в місті.
У відповідь Ткаченко також записав у своєму телеграмі відеозвернення, однак без конкретного адресата. Начальник КМВА назвав заяву Кличка «дуже дивною» і зіронізував, мовляв, мер не знає, що відбувається в його місті. Відео було записано на тлі будинку на вулиці Жилянській, який у 2022 року зруйнував російський «Шахед» і який досі не відновлений. У заяві Ткаченко зазначив, що обговорив з киянами питання роботи комунального транспорту під час тривог (на «круглому столі»), що буде запроваджувати робочу групу прозорості і підзвітності, попри опір міської влади, і що військова адміністрація робитиме для киян те, що не може зробити мерія.
- У Віталія Кличка склалися хороші стосунки з колишнім начальником КМВА Сергієм Попком, - розповіло Коротко про джерело в КМДА. – Попко згоджувався з усім, що йому приносили, і все підписував. Тому у мера не було до нього претензій. Ткаченко - людина іншого характеру, він хоче в усьому розібратися сам, сам все вирішує і свідомо конкурує з Кличком. Це системний конфлікт, ймовірно, йде приціл на майбутні місцеві вибори.