Про інституцію, яка має згуртувати всіх українців – тих, що на своїй землі, і тих, що за кордоном, Володимир Зеленський казав ще у серпні цього року. Перебиралися різні назви – повернення, об’єднання, врешті маємо Міністерство національної єдності.
Це не перша спроба створити державну структуру, яка б займалася таким складним і більше філософським, ніж прикладним питанням. За часів Петра Порошенка в грудні 2015 року була створена Рада з питань національної єдності, а через рік був підписаний президентський Указ «Про пріоритетні заходи щодо сприяння зміцненню національної єдності та консолідації українського суспільства, підтримки ініціатив громадськості у цій сфері».
Як це вплинуло на наше життя, сьогодні важко сказати. Як до, так і з початком великої війни у державі присутні політичні, соціальні, мовні протиріччя. В той же час країна, де б їх не було, мала б називатися Утопією.
То що криється за поняттям "національна єдність"? Своїм баченням з Коротко про поділилися історики, соціологи, філософи, письменники.
Станіслав Кульчицький, доктор історичних наук, в.о. головного наукового співробітника відділу історії України 2030-х рр. ХХ ст. Інституту історії України НАН України:
- За останні понад 30 років наша історія розвивалася шляхом Майданів. Останній переріс у революцію. Це сталося тому, що президент, якого ми обрали, не мав тої гідності, якої чекав народ: відмовився від шляху до Європи і схилився перед Путіним. Революція була виступом громадянського суспільства за свій суверенітет, за свою гідність.
Для мене національна єдність означає передусім усвідомлення своєї суверенності. Усвідомлення, що рідна мова є державною мовою, що ми маємо своє місце в історії і воно позначене тисячолітнім розвитком. Тобто національна єдність - це національна свідомість і національна гідність. Будь-яка людина повинна бути чесною, мати совість, благородство у вчинках. Це гідність суто суб’єктивна. Але на тих же засадах має будуватися єдність у гідності нації.
Євген Головаха, доктор філософських наук, директор Інституту соціології НАН України:
- Мені термін «єдність» взагалі не дуже подобається. Це поняття не є науковою категорією, а швидше міфотворче. Краще казати про інтеграцію, консолідацію – за цими поняттями стоїть певний сенс. Але такі слова складні у вжитку, тому використовується така собі метафора. Хоча насправді єдність – це однотипність, коли немає відмінностей між окремими елементами. А щоб суспільство розвивалося, інтегруватися мусить різноманітне.
Фетишування єдності походить з радянських часів, коли на кожному стовпі писалося про єдність партії та народу, єдність усіх національностей, радянських республік, єдність громадських утворень, спрямована на соціалістичний курс. Людям нав’язували міфологію, яка утверджувала одноманітність, і люди не почувалися, що живуть повноцінним життям.
Чи можна говорити про національну єдність у Америці? Звісно, ні, бо там все дуже складно. Різні народи і народності, різні раси, різні штати з різними законами, політичними спрямуваннями, рухами і звичаями. Але все це дуже вдало інтегроване у єдину державу насамперед для задоволення власних інтересів людей. Люди розуміють, що в такому об’єднанні вони більше досягнуть для самих себе, зможуть самореалізуватися. Тому там не присутні намагання досягти національної єдності.
Олексій Якубін, кандидат наук, старший викладач кафедри соціології факультету соціології та права «Київського політехнічного інституту», член Міжнародної асоціації політичних наук:
- Ні політична наука, ні філософія не мають чіткої позиції щодо національної єдності. Є концепція єдності як подібності, коли всі дивляться в один бік і говорять однакові гасла. А є концепція єдності різноманітностей. Тобто згуртованості людей у їх свободі вибору мислення і способу життя.
Коли говорити про ліберальний підхід, а ми все-таки будуємо ліберальну демократію в концепції Європейського Союзу, то там єдність сприймають як єдність прав і свобод, які даються громадянам. Немає образу умовно правильного існування. Кожен живе і міркує, як вважає за потрібне. Єдність у тому, що це поважають. Правильно – неправильно живеш, добре – не добре, але це свобода людини в межах, коли вона не зазіхає на свободи інших людей. Такий підхід закладений у конституціях багатьох держав і в Конституції України також.
Радикальне тлумачення поняття "єдність", як це було в тоталітарних або автократичних режимах, себе давно дискредитувало. Імперії, де всі мали однаково дивитися на минуле і майбутнє, де нав’язувалися догми, не дуже добре закінчувалися. Коли Леся Українка у своїй праці «Державний лад» досліджувала, що скріплює держави, то на прикладі Швейцарії, де чотири народи розмовляють чотирма мовами, показала, що це не єдність за національною ознакою і не єдність за мовою, а єдність права і свободи. «Найвільнішою державою можна назвати таку, де люди мають всі людські і громадські права, які тільки встановлені на світі. Людські права – се ті, які належать кожній людині окремо, а громадські – ті, що стосуються до цілої громади людей. Запевне, і ті, і другі дуже тісно сплетені межи собою», - міркувала Леся.
Я не знаю, про що думають чиновники, коли говорять про національну єдність. Наша проблема в тому, що, коли знову і знову витягується ця тема, концепт використовується без розуміння його суті. Нове міністерство, мені здається, буде просто міністерством діаспори, комунікуватиме з українцями за кордоном. Бюрократичними методами не можна створити єдність, Європа в цьому вже переконалася на досвіді останніх 150 років.
Андрій Курков, письменник, публіцист:
- Національна єдність - це мрія про монолітне суспільство. Реалістична національна єдність - це, мабуть, визнання всіма в суспільстві непорушних цінностей - територіальна цілісність держави, демократія, права людини. Для того, щоб визнання всіма цих цінностей відбулось, треба довго і серйозно працювати і політикам, і громадським діячам, і вчителям, і викладачам вишів. Але, перш за все, політична еліта повинна показувати приклад відстоювання тих самих цінностей, а політична боротьба повинна йти в питанні - в який спосіб досягати і відстоювати все це?
Існування протягом довгого часу проросійських політичних партій та сил входило в протиріччя з ідеєю національної єдності так само, як існування Московського патріархату. Директиви тут мало допоможуть. Але можуть допомогти невпинна робота і визнання того, що люди мають право бути різними - за походженням, за вірою, за рідною мовою тощо. Але нацією вони будуть себе вважати саме тому, що в них є спільні головні цінності.