Схоже, тема поставок Україні літаків F-16 зрушила з мертвої точки. Після півтора року напружених переговорів та зусиль Києва переконати західних партнерів дати нам ці літаки вони незабаром прибудуть до нашої країни. Але що це дасть нам і чи готові ми ефективно використати ці літаки?
Видання The Washington Post 28 липня повідомило, що перша партія винищувачів F-16 має прибути до України вже за кілька тижнів. Загалом Нідерланди, Бельгія, Норвегія, Данія наобіцяли нам спільно більше ста таких літаків. Реальність ж така, що ми можемо розраховувати на 40-50 літаків. Біда лише в тому, що всі вони прибудуть не раніше 2025 року. А у 2024 році Україна отримає лише одну ескадрилью F-16, десь 20 винищувачів.
Український президент Володимир Зеленський та українські військові висловили розчарування ситуацією: західних винищувачів мало та й одержимо їх надто пізно, а тому, коли F-16 нарешті прибудуть до України, то не стануть вирішальним чинником, як сподівалися.
Цей літак успішно використовується у ближній повітряній підтримці та для допомоги сухопутним військам, що необхідно для успішних наступальних операцій. Також винищувачі здатні ефективно протистояти авіації ворога за умов повітряного бою.
Спочатку F-16 планувалися як засіб боротьби з російськими бомбардувальниками, які приносять багато бід і фронту, і всій країні. Так само вони можуть і самі завдавати атакуючих ударів, даючи можливість ЗСУ наступати. Проти Су-34 (головний ворожий козир у небі над лінією фронту) у F-16 більше шансів.
"Щоб позбавити Росію переваги у повітрі, наш повітряний флот повинен мати від 120 до 130 сучасних літаків", - сказав президент України Володимир Зеленський.
Але, за інформацією видання The Washington Post, українські та західні офіційні особи попереджають, що літаки, в яких Київ колись бачив вирішальний засіб, навряд чи змінять ситуацію на полі бою. Винищувачів буде замало, а російських ППО, які можуть їх збивати, - надто багато.
Одна з причин полягає в тому, що їх розгорнуть в оборонних цілях, оскільки РФ, як і раніше, контролює небо і встановила системи ППО по всій лінії фронту, що є ризиком для F-16. "Ми не використовуватимемо винищувачі надто близько до росіян через загрозу протиповітряної оборони", - повідомив один із українських чиновників.
Це означає, що перші F-16, швидше за все, слугуватимуть для посилення ППО України. Зокрема, літаки націлять на ракети, безпілотники і ворожу авіацію, але не будуть завдавати ударів по сухопутним військам РФ і іншим військовим об'єктам поблизу фронту.
Основною зброєю F-16 є протиповітряні ракети AIM-9L Sidewinder. Це ракети ближньої дальності, оптимальна дальність пуску – до 20 кілометрів. Такі ракети стануть ефективною зброєю у боротьбі з російськими крилатими ракетами чи дронами.
Крім того, як виявилося, Україна, яка домагалася цих літаків, сама ще не готова взяти їх. Як пише британське видання The Telegraph, лише шість українських пілотів закінчили програму навчання польотам на винищувачах F-16.
Видання The New York Times з посиланням на українських армійських чиновників повідомляє, що у Повітряних силах ЗСУ готові лише 10 екіпажів. За інформацією видання, очікується, що у 2024 році США, Нідерланди та Данія допоможуть Повітряним силам підготувати ще 20 льотчиків. Згідно з бойовими протоколами, за одним літаком належить закріплювати по два пілоти - для того, щоб вони повноцінно могли по черзі брати участь у вильотах, відпочивати, тренуватися тощо.
Крім того, кажуть американські військові, для обслуговування F-16 потрібна достатня кількість навченого допоміжного персоналу. «Справа не лише у пілотах. Важливу роль також відіграє обслуговування та підготовка технічних фахівців», - сказав голова Об'єднаного комітету начальників штабів Армії США генерал Чарльз Браун-молодший, який сам у минулому був пілотом F-16.
Подальші поставки та кількість літаків пов'язані з підготовкою льотного складу. І зараз ситуація із цим не дуже зрозуміла. З одного боку, відкрилася тренувальна база у Румунії, туди завозять симулятори літаків, а Нідерланди передають літаки для навчання, але повною мірою центр ще не запрацював. А на підготовку одного пілота потрібно від пів року до 9 місяців.
Сергій Грабський, військовий аналітик:
- Нам потрібно розуміти, що F-16 – це не вундерваффе (диво-зброя – нім.), яке кардинально змінить війну. По-перше – це літаки минулого покоління, і росіяни розробляли свої комплекси С-300 проти них. Тобто ворог готовий до цього.
І до того ж те, що нам пропонують – це мізерно мало. Нам потрібно не 40, а 200 таких літаків, щоб здобути перевагу в повітрі. 20 літаків не можуть змінити перебіг війни. Ну і треба усвідомлено розуміти, що вони абсолютно нова для нас зброя. І її ще потрібно імплементувати у наші алгоритми ведення війни. Та й пілотів не вистачає. Скільки наш ХУПС випускає щороку пілотів? До двох десятків, і все.
Але все-таки ми отримаємо нову для нас зброю, підрозділ ефективних винищувачів. І думатимемо, як її можна використати. Спочатку це були перехоплювачі бомбардувальників, а тепер вони стануть засобом перехоплення ракет та безпілотників, які атакують наші міста. Тобто навіть те, що ми отримаємо, це завжди краще, ніж нічого.