21 листопада
Завантажити ще

Старий, але небезпечний: чому Росія розконсервувала свій найвисотніший літак

Старий, але небезпечний: чому Росія розконсервувала свій найвисотніший літак
Фото: wikipedia.org

Великі втрати озброєння Росії на фронті змушують військове керівництво ворога задіяти у війні застарілі зразки озброєння та техніки. Так, днями британська розвідка повідомила, що Кремль може розглядати можливість повернути на озброєння радянський літак М-55 «Геофізика» для здійснення розвідувальних місій проти України.

М-55 піднімається на висоту понад 20 кілометрів

Абсолютно мирне повітряне судно, яке використовувалося як науково-дослідна платформа за часів СРСР (від дослідження стратосфери до картографії), зараз збираються оснащувати військово-розвідувальним обладнанням.

На початку листопада ЗМІ писали, що Кремль розконсервував цей літак, який перебував на складах із 2017 року.

"Росія, напевно, розглядає можливість повторного введення в експлуатацію радянського висотного розвідника Mystic B (позначення в НАТО M-55). Маючи робочу стелю понад 70 000 футів (21 км), літак нещодавно використовувався для науково-дослідних місій. Однак його помітили з військовим розвідувальним обладнанням, розробленим для використання на російських винищувачах", - зазначили британські розвідники.

Британські розвідники наголосили, що М-55 є висотним розвідувальним літаком радянських часів. "Робота на великій висоті дозволяє датчикам бути ефективними на значній відстані", - заявили в Міноборони Британії. Вони помітили, що критичним недоліком у Росії є її нездатність створити адекватний потенціал розвідки, спостереження, виявлення цілей і рекогносцировки (ISTAR). Тобто російська армія має обмежені можливості для здійснення розвідувальних дій над територією України.

Під крилом літака розташований контейнер, у якому розміщено спеціальну апаратуру для радіотехнічної розвідки. При цьому вперше такий контейнер помічено на винищувачі Су-34 під час навчань армії РФ "Захід-2021".

Наводитиме російські ракети

Тому британські військові вважають, що російські загарбники розглядають можливість повернути літаки М-55 на фронт для посилення:

  • обмежених можливостей російської системи розвідки;
  • спостереження;
  • захоплення більшої кількості зазначених цілей;
  • рекогносцювання над територією України.

Радянський Союз почав створювати висотний літак під індексом М-17 "Стратосфера" ще у 60-х роках, щоб перехоплювати американські розвідники U-2 або висотні аеростати. Однак його вперше підняли в небо лише 1982 року.

М-55 "Геофізика" спочатку розроблявся в радянську епоху як висотний розвідник для завдання ракетних ударів, зокрема ракетним комплексом "Ока", який є попередником ОТРК "Іскандер". При цьому перший політ М-55 здійснив в кінці радянської епохи, в 1988 році як наукове повітряне судно. З відкритих даних відомо, що всього Кремль виготовив 5 літаків М-55. Скільки літаків, які не втратили можливості підніматися в повітря, залишилося в арсеналі у ворога сьогодні, достеменно невідомо. Але як мінімум йдеться про одну таку машину.

Українське ППО до нього не дістає

М-55 - стратосферний розвідник, який може бути непомітним і недосяжним для наземних засобів через велику висоту польоту. Його максимальна дальність – до 5 тис. км. М-55 не був серійним літаком, таких машин було виготовлено лише кілька. М-55 "Геофізика" здатний підняти на висоту до 20 км дві тонни різного обладнання, що робить його привабливим для розвідувальних місій. Особливість цих літаків у тому, що вони літають досить високо - на межі стратосфери і атмосфери. І Україна не може збити його - засобів для цього немає.

Основні характеристики машини:

  • розмах крила – 37,46 м;
  • довжина – 22,67 м;
  • висота – 4,83 м;
  • стандартна злітна маса літака – 23 400 кг;
  • максимальна швидкість – 743 км/год;
  • практична дальність польоту – 1315 км;
  • перегінна дальність – 5000 км;
  • практична стеля – 21 550 м;
  • екіпаж – 1 особа.

На межі космосу

Але при використанні цього літака його пілоти повинні мати спеціальну підготовку як для польотів у космос. За радянських часів така була. Але зараз наймолодшим із тоді підготовлених наполовину льотчиків, наполовину космонавтів уже за 50 років, навряд чи вони можуть літати. Можливо, нинішні пілоти могли пройти певні експрес-курси. У таких польотах нічого технічно складного немає - не треба використовувати зброю, просто необхідно вийти на курс і намотувати кола. Основне – це фізичне здоров'я. Тому що такі висоти вважаються на межі людських можливостей. Щоб підніматися на такі висоти, треба мати відповідне здоров'я, підготовку, одягати спеціальний костюм.