21 листопада
Завантажити ще

Україна не може, союзники не хочуть: як зробити Чорне море безпечним

Україна не може, союзники не хочуть: як зробити Чорне море безпечним
Фото: REUTERS

У міністерстві оборони Росії заявили, що 13 серпня зупинили для обшуку вантажне судно «Сукра Окан» під прапором Палау, яке прямувало до українського порту «Ізмаїл». По ньому відкрили «попереджувальний вогонь".

Обстріляли, оглянули та… відпустили

Російська сторона стверджує, що вантажне судно під прапором Республіки Палау виявив патрульний корабель "Василь Биков" у південно-західній частині Чорного моря. Окупанти вимагали зупинитися для "огляду на перевезення заборонених вантажів", але капітан судна нібито не відреагував.

Тоді «для примусової зупинки» судна російський бойовий корабель відкрив «попереджувальний вогонь» із автоматичної стрілецької зброї, кажуть у міноборони РФ. Судно зупинило хід, і для його огляду вилетів гелікоптер Ка-29 із групою російських військовослужбовців. Після завершення огляду «Сукра Окан» продовжив рух до порту міста Ізмаїл.

Росія зриває будь-які цивільні перевезення у Чорному морі

Аналітики Інституту вивчення війни (ISW) щодо цього інциденту дійшли висновку, що Росія обстріляла цивільне вантажне судно, щоб обмежити морське сполучення з українськими портами без залучення військово-морських сил для повної блокади.

В інституті нагадали, що 19 липня РФ заявила, що розглядатиме всі судна, які прямують до українських портів, як потенційних військових вантажоперевізників. Водночас 30 липня росіяни не зупинили три цивільні судна, які відкрито вказали у системі автоматичної ідентифікації суден, що їхнім пунктом призначення є Україна.

«Повідомлення про три цивільні кораблі, які безперешкодно пливли до України, свідчать про те, що російські сили не можуть або не бажають примусово зупиняти та обшукувати нейтральні судна. Росіяни, ймовірно, провели свій перший примусовий огляд, щоб знову створити загрозу ескалації проти цивільних суден, які прямують до України», - вважають аналітики інституту.

Також, ймовірно, дії РФ спрямовані на те, щоб підірвати довіру до тимчасових торгових коридорів через Чорне море до українських портів, про які офіційні особи оголосили 10 серпня.

ISW зазначає, що російська позиція у Чорному морі навмисно двозначна і спрямована на створення стримувального ефекту для цивільних морських перевезень до України.

Україна не може забезпечити безпеку

Проте постає питання про те, хто ж може забезпечити безпеку для суден у Чорному морі, якщо Україна цього зробити не в змозі.

«Умови досить складні. Ми попередили судновласників та капітанів, що гарантувати стовідсоткову безпеку на даний момент неможливо. Лише згодом буде зрозуміло, як працюватиме цей додатковий коридор», - розповів представник Військово-морських сил України Дмитро Плетенчук.

Військово-морські сили ЗСУ відкрили тимчасові коридори у Чорному морі для торгових суден, що прямують до українських портів "Чорноморськ", "Одеський порт" та "Південний" або з них, 10 серпня. У ВМС попередили, що зберігається мінна небезпека та «загроза з боку Росії». У зв'язку з цим до проходу цими маршрутами допускаються лише ті судна, чиї власники офіційно підтвердять готовність до плавання.

Тому Київ наполягає на тому, що транспортні та навігаційні коридори у Чорному морі мають бути під міжнародною гарантією. "Потрібно розуміти, що ці існуючі коридори - транспортні, навігаційні - повинні перебувати під міжнародною гарантією. Гарантії ООН чи Туреччини як потужного гравця НАТО й чорноморської країни були достатніми для того, щоб функціонував повноцінний «зерновий коридор». У тих умовах Сили оборони України здатні були забезпечити безпеку суден, що транспортували зерно. Тому продовжуємо дипломатичну співпрацю, продовжуємо домовленості з партнерами і готові забезпечувати все те, що в наших силах", - заявила керівник об'єднаного пресцентру Оперативного командування "Південь" Наталія Гуменюк.

А союзники – не хочуть

Міністр оборони Болгарії Тодор Тагарьов підтвердив, що у стратегічній концепції НАТО захист Чорного моря визначений як пріоритет. "У зв'язку зі зміною ситуації НАТО у своїй стратегічній концепції визначила захист Чорного моря своїм пріоритетом. Чорне море є надзвичайно важливим для безпеки, а також для економіки, транспорту та екології всіх країн - членів Альянсу в регіоні", - сказав міністр оборони Болгарії.

Проте офіційно ані Альянс, ані окремі країни, що входять до нього, поки що не готові забезпечувати безпеку кораблів у Чорному морі. У Білому домі ще понад два тижні тому заявили, що не готові до конвоювання суден у Чорному морі. «Провести ефективну військову блокаду у Чорному морі (щоб кораблі з українських портів йшли або у супроводі конвоїв країн - членів НАТО, або за маршрутом 12-мильної зони їхніх територіальних вод)? Ні, це не той варіант, яким ми активно займаємося», - заявив представник Білого дому Джон Кірбі. І з того часу позиція США та інших країн-членів НАТО не змінилася.

- Захід, США, НАТО не поспішають забезпечувати безпеку у Чорному морі, тому що не хочуть ще більшої ескалації з Росією. Тому в даному випадку це могла б зробити Туреччина – Анкара ніколи не боялася застосовувати силу задля досягнення своїх цілей. Але Реджеп Ердоган, напевно, знаразі торгується із Заходом із цього приводу, щоб отримати максимум преференцій для себе. І прораховує, що це йому дасть, – пояснив KP.UA експерт-міжнародник Тарас Загородній.

Новини по темі: зерно Чорне море