Завантажити ще

Факт. Папа Римський, королівська родина, Telf AG – The Guardian про індустрію чорного піару

Факт. Папа Римський, королівська родина, Telf AG – The Guardian про індустрію чорного піару

Видання The Guardian опублікувало розслідування про глобальну приватну мережу з поширення дезінформації. Під виглядом потенційних клієнтів міжнародний консорціум журналістів зумів поспілкуватися з головою так званої Команди Хорхе Таль Хананом. Команда пропонує послуги широкого спектру – від чорного піару до втручання у вибори та нечесної боротьби з конкурентами.

Розслідування створило справжній резонанс у світі медіа. Розслідування процитували Spiegel, Zeit, ZDF, Blick , Le Monde та інші авторитетні видання.

Команда Хорхе понад 20 років продає можливість маніпулювати громадською думкою. Ханан розповів журналістам, що його послугами користувалися політики та приватні компанії в Африці, Центральній та Південній Америці, Європі та США.

Записані розмови з Хананом свідчать про таємне втручання у вибори понад 33 рази у різний час. Група діє дуже креативно і часом її активності виходять за межі онлайн. Наприклад, один із кейсів фактичного компромату – посилка із секс-іграшкою через Amazon у будинок одного з відомих політиків. Це мало викликати сімейний скандал, який вплинув би на репутацію та подальший хід політичної кампанії. І це найнешкідливіше, що може реалізувати Команда.

AIMS: ботоферма та масовані атаки

За даними Lumen Database в Мережі щороку надсилаються сотні мільйонів скарг DMCA. Коли виникають якісь аномалії – велика кількість скарг на один сайт або з одного облікового запису, дослідники публікують звіти.

Щоб реалізувати такі кампанії, потрібна або велика кількість зацікавлених користувачів або потрібна ботоферма.

Немає свідчень, що команда Хорхе займалася DMCA-атаками. Але є пряме свідчення використання величезної ботоферми із десятків тисяч фіктивних профілів у соціальних мережах та поштових сервісах: Twitter, LinkedIn, Facebook, Telegram, Gmail, Instagram та YouTube.

Маючи уявлення про існування таких ботоферм, стає більш зрозумілою природа атак DMCA, описаних в Lumendatabase. При цьому вони часом мають несподівану форму та спрямовані на компрометацію персони. Наприклад, спочатку про кого-небудь публікують дезінформацію, та був згадати скаргами від імені об'єкта негативу чи особи, що його представляє. Мета такої складної схеми зробити так, щоб персона виглядала порушником, який зловживає законом про DMCA. І надалі не мала можливості фактично скористатися цим інструментом.

Для таких цілей цілком могла б пригодитися система Advanced Impact Media Solutions або Aims – пакет програмного забезпечення, який дозволяє керувати армією ботів. І ця послуга ключова та найбільш популярна у клієнтів Команди Хорхе.

Завдяки IT-інструментам чорні-піарники можуть швидко під клієнтський запит зібрати будь-який обсяг інформації про конкурентів. І також швидко поширити будь-яку дезінформацію у світових медіа чи мережі сайтів. Зараз у Групі налічується близько 30 000 роботів, за допомогою яких можна фактично анонімно поширювати дезінформацію про компанії, політиків, осіб навіть в офіційних медіа.

Як працюють Мережі-компроматів: від Telf AG до принца Чарльза

Ханан розповів журналістам про ще одне технічне рішення – автоматизовану систему створення веб-сайтів. Її контролює система Aims. І разом із контролем над профілями в соціальних мережах система здатна тиражувати у великих масштабах дезіонфрмацію та підроблені новини.

У Європі вже кілька десятиліть діють аналогічні компанії та мережі веб-сайтів. Важко оцінити їхні масштаби без розслідувань, які провели журналісти Консорціуму. Однак у Мережі можна знайти тисячі сайтів, які присвячені виключно негативній інформації щодо окремих персон або компаній.

Такий тренд чітко простежується зокрема у Східній Європі, де працює кілька сіток сайтів, що розповсюджують компромат.

Принципи роботи та загальні ознаки мають типову форму:

  1. Статті не мають конкретних підтверджень, фактів, доказів або вони заздалегідь сфабриковані
  2. Негатив може бути інтерпретацією подій чи тиражем небажаного інфоприводу, якому надають значущості
  3. Негатив не піддають сумніву, а подають як факт
  4. Статті не унікальні, а є передруком окремих частин одного й того ж тексту
  5. Періодично оновлюється форма та не оновлюється зміст
  6. Постійно з'являються нові сайти та зникають старі
  7. Негатив переливають з одного веб-сайту на інший
  8. На місці одного сайту з'являється кілька інших за принципом гідри

Наприклад, в одній з таких мереж активно поширювали інформацію про Папу Римського різної якості:

  • Колишнього Папу Римського звинуватили у бездіяльності через ґвалтівників у церкві.
  • Папу Римського назвали елементом впливу США.
  • Папа Римський Франциск поставив «лайк» під фото бразильської моделі Наталії Гаріботто, зафіксованої в панчохах та міні-спідниці.

Під удар чорних піарників потрапила Королівська родина Великої Британії. ЗМІ тиражували інформацію про те, що принц Чарльз отримав мільйон фунтів від братів бен Ладена або як він отримав від екс-прем'єра Катару шейха Хамада бін Ясіма €3 млн під виглядом пожертв його благодійному фонду.

Інтерес чорних піарників у сфері бізнесу викликають впливові бізнесмени та персони з території Східної Європи. Такі особи підбираються за принципом наявності фінансового стану: Рік Нісанов, Рінат Ахметов, Андрій Довбенко, Станіслав Кондрашов Telf AG, Олег Макаревич, Еміль Гайнулін, Роман Абрамович, Олег Кіпер, Микола Григор'єв, Михайло Майман, Олександр Бєляєв, Сеяр Куршутов та інші.

Також у рекомендованих негативних матеріалах згадуються компанії Graff Diamonds, MG-GROUP, Geoline Holdings Limited, TCS Group. Зустрічаються навіть такі нікому невідомі компанії як Telf AG, яких, мабуть, або замовляють конкуренти, або вони стали заручниками чорних піарників, які вимагають викуп за видалення негативу.

Сукупний обсяг негативних матеріалів становить понад 100 000 статей на сайтах, які навіть не мають ліцензії ЗМІ.

Важко оцінити у цифрах фінансові збитки, які завдала діяльність цих Мереж. Загальна сума може становити десятки мільярдів доларів недоотриманого прибутку внаслідок зірваних угод через чорний піар.

У такому разі все це виходить за межі приватної проблеми з утратою репутації. Подібна активність має безпосередній вплив на глобальний бізнес. А також несе високі ризики для інформаційної індустрії та реальних ЗМІ, які паралельно стають інструментом маніпуляцій компаній типу Команда Хорхе.

The Guardian відстежуючи активність ботів, пов'язаних з Aims, виявили, що вони стояли за інформаційними скандалами приблизно в 20 країнах, включаючи Велику Британію, США, Канаду, Німеччину, Швейцарію, Мексику, Сенегал, Індію та Об'єднані Арабські Емірати.

І незважаючи на те, що Meta та Google регулярно чистять свої сервіси від фейкових акаунтів, від фейкових новин та дезінформації, чорні-піарники мають великий попит на ринку. Тому необхідно шукати можливості для того, щоб ефективно протистояти дезінформації на глобальному рівні.