Зернову угоду теоретично можна продовжити після 22 листопада без участі Росії, проте це спричинить деякі труднощі. Про це в інтерв'ю LIGA.net повідомив заступник міністра інфраструктури України Юрій Васьков, відповідальний за морський напрямок.
- Ці два дні, коли інспекції здійснювалися без РФ, показали, що він є реальним. Наразі ми про нього не говоримо, бо чекаємо на позиції і ООН, і Туреччини. Він буде мати певні складності для ринку, у тому числі зростання вартості фрахту суден, страхування і т.д. - сказав він.
За словами Васькова, призупинення участі Росії в угоді на п'ять днів призвело до того, що деякі страхові компанії відмовилися страхувати без поновлення чотиристоронньої участі, а також збільшилися фрахтові ставки.
- Судноплавний ринок дуже чутливий до питань безпеки. Формат за участю всіх сторін, де беруть на себе зобов'язання не атакувати судна та інфраструктуру, залучені в експорті зерна, для світових гравців виглядає найбільш надійним, - пояснив заступник міністра.
Теоретичний варіант додаткових фінансових гарантій з боку українського уряду є. Практично він уже був двічі втілений: для авіакомпаній з гарантіями покриття у разі негативних наслідків у лютому та покриття по дунайських портах, якщо якесь цивільне судно буде вражене.
Юрій Васьков заявив, що після повернення до угоди Росія продовжила гальмувати перевірку судів. Без неї 30-31 жовтня Туреччина й ООН перевіряли по 40 суден, із нею – до десяти. Станом на 7 листопада 88 суден чекали на дозвіл на захід в українські порти. 18 завантажених суден готувалися до інспекції у турецьких територіальних водах.
Зернову угоду уклали 22 липня Україна, ООН, Туреччина та Росія. Вона діє до 22 листопада та буде автоматично продовжена, якщо жодна із сторін не буде проти.
29 жовтня Росія заявила про призупинення своєї участі в угоді через атаку дронів на кораблі Чорноморського флоту в Севастополі. 2 листопада Москва повернулася до угоди. Без РФ Туреччина, Україна та ООН змогли погодити подальший прохід зерновозів.