Ситуація з нелегалами на польсько-білоруському кордоні потрапила до об'єктиву уваги РНБО. Але суспільство так і не отримало чітких та виразних відповідей: а що влада робитиме, якщо – умовно завтра – нелегали спробують прорвати українсько-білоруський кордон? Чи можливий взагалі такий сценарій?
«КП в Україні» опитала експертів та знайшла відповіді на найголовніші питання.
Чи є ризик, що з дня на день нелегали з низки країн арабського світу почнуть проривати український кордон з боку Білорусі?
- З погляду стратегічного планування – державний кордон має бути готовим до будь-яких ситуацій. Але щодо конкретно взятої ситуації, то ймовірність прориву українського кордону малоймовірна. Кінцевою метою цих нелегалів є Польща, Німеччина, а не Україна. Навіщо їм двічі йти на прорив держкордонів – спочатку українсько-білоруського а потім українсько-польського? Це складно, нелогічно, ненадійно, – вважає експерт-міжнародник Антон Кучухідзе.
За його словами, нелегали, які намагаються потрапити саме до ЄС, щоб отримувати «соцпакет», знайти роботу. Біженцям у тій же Польщі та Німеччині мають виплачувати по 800-1000 євро на місяць, нададуть житло та можливість офіційної роботи. В Україні таких «пряників» нікому не дадуть, оскільки вони не передбачені на рівні українського законодавства.
Але існує й інша думка. Нелегалів-арабів, які опинились у Білорусі, можуть використовувати як зброю у гібридній війні проти України. А кінцева мета – завести на територію нашої країни тисячі осіб, серед яких можуть бути здатні на провокації, теракти, загалом дестабілізувати ситуацію в Україні.
– Це не міграційна криза, а бойова операція в умовах гібридної війни. Так, безумовно, серед тих осіб, які зараз є біля білорусько-польських кордонів, справді є частина біженців (жінок та дітей), але левова частка – бойовики, люди з Курдистану. Вони вкрай лівих поглядів, бачать у Росії союзника, вважають ворогом Туреччину і озлоблені на США, оскільки вважають їх зрадниками. І ці люди, у разі прориву кордону, почнуть розгойдувати ситуацію, – каже експерт-міжнародник Тарас Чорновіл.
На сьогоднішній день для української влади завдання мінімум – максимально посилити державний кордон із північною сусідкою.
– Загроза мігрантської кризи існує. Рано чи пізно протистояння на польсько-білоруському кордоні закінчиться. І тоді постає питання: куди подіти цих мігрантів? І ми можемо отримати величезний «подарунок» у вигляді розлютованого натовпу, який втомився від тривалого перебування у білоруських лісах та болотах і який спрямують на наші території, - розмірковує військово-політичний експерт Олег Жданов. – Але все у наших руках. Потрібно в найкоротші терміни, буквально за кілька тижнів, «одягнути» кордон у «колючку», збільшити кількість особового складу для охорони кордону, додавши представників Нацгвардії, Нацполіції, ССО. Потрібно зробити мобільні групи швидкого реагування для ліквідації, локалізації і затримання мігрантів, що прорвалися.
Також, за словами експерта, народним депутатам не варто зволікати з розглядом у другому читанні правок до закону про прикордонну службу. Нововведення документу дозволять більш оперативно та жорсткіше реагувати на спроби прориву держкордону, застосовувати зброю та спецтехніку.
Але що станеться, якщо нелегали таки зможуть прорвати наш кордон? Однозначної відповіді на це питання – немає. Можна обговорювати два найбільш можливі варіанти розвитку подій. Перший – повернути назад до Білорусі.
– У нас (України. – Авт.) є угода про реадмісію з Білоруссю. Документ передбачає, що Білорусь зобов'язана повернути собі громадян, які незаконно перетнули кордон з Україною з її боку. Але Лукашенко може відмовитись виконувати цей договір, якщо до цього справа дійде, або взагалі заявить про його розірвання. У жовтні цього року аналогічний договір про реадмісію з ЄС Лукашенко уже розірвав, – пояснює Тарас Чорновіл.
Теоретично всіх, хто «прорвався», можна затримати, посадити в «автозак», доставити до кордону і під дулом автомата змусити назад перетнути кордон з Білоруссю.
розмірковує Чорновіл.
Другий варіант – повернути непроханих гостей у країну походження. А тепер слідкуйте за формулюваннями: якщо нелегалів можна депортувати, то біженців – ні! Якщо до країни прибувають нелегальні мігранти, то до роботи включаються дипломатичні відомства держав, і такі «туристи» повертаються до країни походження.
- Але якщо є аргументовані підтвердження, що на батьківщині такому «мігранту» загрожує смерть чи каліцтва, то за міжнародним гуманітарним правом ми не маємо права відправити його додому. Є підстави для надання статусу біженця, – додає експерт.
Але водночас, на відміну від тієї ж Йорданії, Лівану, Туреччини, в Україні немає налагоджених і на законодавчому рівні чітко прописаних механізмів роботи з біженцями.
Тут знову на перші ролі виходять норми міжнародного гуманітарного права. А це означає, що держава, яка розглядає заяву особи на надання їй статусу біженця, має забезпечити таку особу як мінімум дахом над головою та елементарними «сніданок-обід-вечеря». І знову постає питання: а де взяти гроші на соцпакет для біженців? В українському держбюджеті на ці потреби – жодної копійки. Та нам би хоч забезпечити дахом і надати гідне соцзабезпечення внутрішньо переміщеним людям, не кажучи вже про мігрантів.
Вступити в переговори з тим же ЄС та запропонувати гостинність щодо нелегальних мігрантів/біженців в обмін на грошовий транш для будівництва необхідної соцінфраструктури? Але експерти зазначають, що це є сумнівною ідеєю.
- Українська влада добре ознайомлена з турецьким досвідом. У 2016 році Туреччина погодилася прийняти 3,2 мільйони біженців. ЄС, зокрема Німеччина, пообіцяла виділити 3 млрд євро. А у підсумку дали лише близько одного мільярда євро, – каже Антон Кучухідзе.
Експерти солідарні на думці, що короткострокове завдання для української влади – зробити все можливе та неможливе, щоб державні кордони встояли перед ризиками міграційного удару. Далекострокове завдання – виробити чіткі правові механізми роботи з нелегальними мігрантами та біженцями.