21 листопада
Завантажити ще

Законопроект №5600 хочуть прийняти за прискореною процедурою: чим це загрожує українцям

Законопроект №5600 хочуть прийняти за прискореною процедурою: чим це загрожує українцям
Фото: Поліщук Максим/УНІАН

Після того як парламент прийняв Закон «Про олігархів», наступний важливий документ, який винесуть на розгляд, буде так званий ресурсний, або «антиахметовський» законопроект. Правда, як жартують самі депутати, цей документ спрямований не стільки на збільшення збору коштів з олігархів, скільки з простого народу, а значить - кожен з нас трохи олігарх. При цьому уряд фактично шантажує депутатів тим, що без прийняття законопроекту 5600 не вийде збалансувати бюджет на 2022 рік, хоча економісти з цим абсолютно не згодні.

«КП в Україні» розбиралася, в якому вигляді документ прийшов на друге читання і як його будуть розглядати нардепи.

Що підготували до другого читання

Весь минулий тиждень профільний комітет парламенту розглядав законопроект 5600 і прибирав з нього найрезонансніші норми. І якщо після першого читання він виглядав настільки страхітливим, з точки зору обивателя, що навіть «слуги народу» відмовлялися голосувати за нього, побоюючись народного гніву, то до другого читання від ряду найбільш одіозних податкових змін вирішили відмовитися.

Так, законопроект пропонував ввести ПДВ на продаж квартир в новобудовах. Забудовники говорили, що ціна квадратних метрів через це зросте. Причому подорожчали б квартири спочатку на первинному ринку, а потім і житло в старих будинках. У підсумку, депутати вирішили все-таки відмовитися від цієї норми.

А ось фермерам не пощастило. По-перше, законопроект №5600 передбачає введення так званого мінімального податкового зобов'язання (МПЗ) для власників земельних ділянок. Після першого читання передбачалося,  якщо у вас є будь-яка земля сільгосппризначення, то за кожен рік в якості податку пропонується платити близько 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (в середньому це близько 1500 грн на рік). Але потім вирішили, що такий податок будуть брати тільки з землі сільгосппризначення, яка не перебуває у межах населеного пункту. Тобто фактично від сплати податку позбавили власників городів. А ось власники сільгосппаїв  будуть платити податок - найчастіше така земля знаходиться поза населеними пунктами.

Також депутати вирішили, що потрібно ввести додатковий податок для тих фермерів, які вирощують овочі або фрукти на продаж.

Якщо людина продає в рік сільгосппродукції на суму від 12 мінімальних зарплат (зараз це 72 тис. грн), вона змушена буде платити два податки - 18% (ПДФО) і 1,5% (військовий збір). Правда, депутати самі не розуміють, як будуть цю норму адмініструвати податківці - адже визначити, скільки овочів і фруктів продав за рік фермер, досить складно.

Є в документі і додатковий податок на тих, хто продає три і більше квартир протягом одного календарного року, а також сюрпризи ФОПам і ряд інших нововведень.

Олігархи не постраждають

А ось олігархів, проти яких він нібито і приймається, законопроект, швидше за все, не торкнеться. Справа в тому, що його розробляли, коли залізна руда коштувала близько 200 доларів за тонну. Тому в уряді запропонували ввести ставку податкової ренти, яка буде змінюватися в залежності від рівня ціни на сировину: якщо тонна руди коштує менше $100/т, то доведеться платити 3,5%, від 100 до 200 дол./т - 5%, якщо ціна перевищує 200 доларів за тонну - 10%.

Але поки депутати готували документ до другого читання, ціни на руду в світі різко обвалилися. На цьому тижні біржові котирування опускалися нижче 100 доларів. І падіння може продовжитися. Виною всьому ситуація на будівельному ринку Китаю, де у другого за величиною забудовника виникли фінансові труднощі, що загрожує падінням всієї будівельної галузі Піднебесної. У такій ситуації попит на метал буде скорочуватися, що призведе до падіння цін.

А при низьких цінах на руду додаткові податки з олігархів будуть чисто символічними. Депутати констатують, що замість збору додаткових податків з олігархів за все заплатить простий народ, а також дрібний і середній бізнес.

- За рахунок податків на фізосіб хочуть зібрати у 2022 році плюс 23 млрд грн, а ось з податку на підприємства всього плюс 18 млрд, з ренти взагалі всього на 3,4 млрд грн більше, - каже депутат Ярослав Железняк.

Бюджетний шантаж

Для того щоб депутати проголосували за законопроект 5600, та ще й за скороченою процедурою, в уряді придумали цікаву фішку. При підготовці бюджету на 2022 рік в Мінфіні заявили, що ряд видаткових статей можливий лише за умови прийняття ресурсного законопроекту, а якщо його прокатять, то і грошей на хороші починання не буде.

При цьому експерти критикують законопроект 5600 і кажуть, що особливих доходів до бюджету наступного року він не дасть. Тому прив'язувати голосування  за ним до проекту бюджету не варто.

Проголосують не читаючи?

У четвер, 23 вересня, «слуги народу» зняли з порядку денного законопроект 5600, тому що не хочуть розглядати всі 11 тисяч правок до нього. За оцінками парламентарів, на це може піти близько шести місяців роботи. Тому провладні депутати почали збирати підписи за те, щоб розглянути документ за прискореною процедурою. Для цього потрібно набрати 150 підписів. Правда, такий варіант може стати приводом для опозиції звернутися до Конституційного суду вже після голосування, щоб оскаржити процедуру прийняття.

Експерти кажуть, що не тільки депутати, але навіть економісти не зможуть найближчим часом розібратися в тому, який вид прийняв законопроект до другого читання.

- Таблиця до другого читання з'явилася на сайті парламенту тільки в середу. Не було тексту до другого читання, а щоб осилити таблицю з одинадцятьма тисячами правок, потрібно витратити дуже багато часу. Тобто фактично депутатам пропонується голосувати за кота в мішку. Зробити реальний аналіз версії, що виноситься в зал, за такий короткий час - неможливо. При цьому додаткових доходів до бюджету наступного року цей законопроект не принесе, але весь бізнес буде налаштований проти влади, - каже Даниїл Монін.

Економіст говорить, що бюджет до першого читання розроблявся виходячи з даних, які закладені в бюджетній декларації, але вони істотно застаріли. Більш висока інфляція відкоригує доходи в бік збільшення.

- Бюджет розробляли, спираючись на некоректні дані за розміром номінального ВВП. Мінфін припускає, що ВВП 2021 року в розмірі 4,8 трлн грн і 5,369 трлн грн в 2022 році. Але з урахуванням величезної інфляції я оцінюю зростання ВВП до 5,2 трлн грн в 2021 році і до 5,9 трлн грн в 2022 році. Відповідно, більший обсяг економіки буде генерувати більше додаткових податків. Загальні перевиконання за доходами в наступному році я оцінюю на рівні 110 млрд гривень. У зв'язку з цим немає ніякої необхідності приймати законопроект 5600, - пояснює економіст Даниїл Монін.

Економісти кажуть, що влада все робить неправильно: забираючи гроші у громадян і бізнесу, вона гальмує економічний розвиток країни. У свою чергу, провладні політики впевнені в своїй правоті і шукають нові способи залізти в кишеню громадянам і бізнесу, щоб зібрати побільше грошей в бюджет. Так і живемо.