З початку 2024 року в Польщі на заправках дедалі популярніший, якщо не сказати домінуючий, новий вид автомобільного палива – Е10. Він наполегливо витісняє класичний А-95, по суті, будучи його аналогом, але все ж таки з цілою низкою відмінностей. У Європі процес заміни триває вже кілька років та ось-ось перетне наш кордон, і Україна явно не залишиться осторонь цих змін. Коротко про - про Е10 у 10 запитаннях.
E10 - це звичайний неетильований бензин, змішаний з етанолом, причому вміст останнього в суміші - від 9 до 10%. Тому в назві фігурує цифра 10. Тобто це звичайний бензин з додаванням 10% спирту.
Попередня версія – Е5 – це звичне стандартне паливо, яке використовується у будь-якому автомобілі з бензиновим двигуном. Етанол, у свою чергу, це безбарвний спирт, який вже використовується як альтернативне нафтопродуктам паливо.
У 2019 році Німецька асоціація виробників біоетанолу провела порівняльні тести для вивчення витрат палива E5 та E10. У випробуваннях брали участь найпопулярніші моделі BMW, Ford, Opel, Renault та VW різних класів. І в результаті з'ясувалося, що всупереч думці, що витрата Е10 набагато вище, ніж Е5 на одну і ту ж дистанцію, насправді навпаки: наприклад, автомобілю Opel Corsa з Super E10 знадобилося на 2% менше палива на 100 км, ніж з E5.
У британців інші дані: вони кажуть, що порівняно із звичайним бензином Е10 збільшує витрати на 3%. Однак так само впливає на витрату палива їзда на шинах з недостатнім тиском повітря або постійно включений кондиціонер у салоні, дорожні умови і багато іншого (при використанні стандартного бензину).
Як правило, водіям машин, вироблених до 2002 року, не рекомендується використовувати Е10 у своєму автомобілі, оскільки це призводить до проблем із паливною системою. З 2011 року почалося повсюдне використання сумісності авто з Е10, так що власники автомобілів цього «року народження» можуть бути спокійні.
Не панікувати: автомобіль все одно заведеться та поїде. Під час їзди на Е10, залитому у «несумісний» автомобіль, виникають невеликі проблеми із запуском холодного двигуна та його нерівною роботою.
А от якщо залишити Е10 у баку надовго, можуть бути проблеми, адже етанол – спирт по суті – почне роз'їдати пластик, метал, різні ущільнення через свої високі корозійні властивості.
Також, якщо автомобіль довго стоятиме без руху із залитим в бак Е10, там, у баку, може утворитися конденсат. Тому експерти радять не залишати це паливо в баку надовго, і як тільки витрачено хоча б третину Е10 – можна залити звичний бензин.
Якщо Е10 заливати в старе авто, то в довгостроковій перспективі це може призвести до засмічення паливних фільтрів та пошкодження паливних насосів, швидкого руйнування паливопроводів та корозії карбюраторів.
– Вже придумано паливні присадки для захисту від руйнівної дії етанолу, проте немає масштабних досліджень, наскільки вони ефективні, – каже співробітник одного з київських автосервісів Олександр Петрусевич. – Кілька років до нас на ремонт приходили автомобілі на такому паливі – після їхніх вихлопів наш бокс кілька днів «пахнув» самогоном. Оскільки біоетанол – це продукт бродіння органічних елементів, рівень його очищення навряд чи буде високим. А це означає, що термін служби двигуна може зменшитись.
- Що стосується якості цього палива, то ним можна заправляти будь-що, навіть старі машини, - вважає продюсер First Gear Show Олександр Федченко. – Скажімо, якщо взяти «Жигулі», то вони не заправляються 95-м бензином, їм краще 92-й, якого вже немає, або щось гірше. І тут не в біоетанолі справа, а в октановому числі.
До 2018 року виробники не були зобов'язані ставити на автомобілях мітку, що Е10 підходить для використання в даному агрегаті. Водночас 99% автомобілів із бензиновими двигунами насправді сумісні з Super E10. З жовтня 2018 року на всій території Європи діє стандартизоване маркування палива; графічні символи тепер є обов'язковими для баків нових автомобілів, а також для бензоколонок. Зазвичай значок сумісності розташований на горловині паливного бака.
Вперше бензин Е10 почали використовувати у 2011 році в Європі. Вже кілька років його заливають у свої баки водії в Австрії, Бельгії, Болгарії, Чехії, Данії, Естонії, Фінляндії, Франції, Ірландії, Угорщини, Латвії, Литви, Люксембургу, Швеції, Нідерландів, а з 2023 року – Польщі, Румунії, Словаччини. Плюс все активніше Е10 використовується у Великій Британії та Іспанії. У кількох штатах США на заправках представлений тільки Е10.
В Україні перехід на "спиртовий бензин", звісно, рано чи пізно відбудеться. Поки що це паливо підходить далеко не всім маркам автомобілів, якими користуються наші автомобілісти. Наприклад, у популярні "Деу Ланос" або "Деу Матіз" заливати Е10 не рекомендує Європейська асоціація автовиробників. Так само як і практично більшості моделей "Мазда", "Рено Меган" і "Рено Лагуна", 20-річні "Фольксвагени" і т.д. Кілька років тому автозаправки пропонували Е10 у своєму паливному асортименті, але через дефіцит сировини та невеликий попит багато мереж відмовилися від просування цього продукту.
Світ намагається відійти від повального використання вуглеводнів, які завдають страшної шкоди природі. Новий вид палива мінімізує викид вуглекислого газу в атмосферу. Також настав час відходити і від нафтозалежності, яку змогли поширити на всю планету деякі держави, а також шукати нові джерела енергії.
- Нічого шокуючого в цьому немає, - каже продюсер First Gear Show Олександр Федченко. – Усі країни переходять на Е10, і Україна перейде.