Світлана Рощенко мріяла про свою майстерню з пошиття взуття з університету, але здійснити мрію змогла лише після повномасштабного вторгнення. У вересні дівчина відкрила шоурум у Бучі, тут можна купити взуття або пошити його на замовлення.
Незважаючи на те, що чоловік служить у ЗСУ, а на власну справу треба було шукати гроші, Світлана ризикнула.
– Мене надихнув чоловік. Сказав: не треба боятися, треба спробувати, - згадує Світлана.
Так з'явився Roshchenko shoes. Докладніше про бізнес під час війни Світлана Рощенко розповіла KP.UA.
– З дитинства мені подобалося щось розробляти, малювати. У школі я не думала про взуття, просто хотіла вибрати творчу професію. Моє захоплення взуттям почалося з університету: навчалася на модельєра-конструктора, дизайнера взуття. Такий напрямок цілком відповідав моїм запитам на творчість, – згадує Світлана. - Під час навчання ми розробляли та відшивали взуття – почала його робити для себе, мами, рідних. Усі родичі ходили у моєму взутті.
Дівчина мріяла про власний бренд сумок та взуття. Але довелося працювати на різних виробництвах, де місця для творчості було не так багато. Потім зустріла коханого, вийшла заміж. 2021 року купили з чоловіком Олегом нову квартиру в Бучі, фактично голі стіни. Почали робити ремонт – але закінчити його не дала війна.
На щастя, під час окупації Бучі молода родина була у батьків у Житомирській області. Тут Світлана і лишилася, а її чоловіка з перших днів війни викликали до військкомату.
– Поки жила у батьків, взуття не шила: і там нічого не було, і з собою ми ні інструментів, ні матеріалів не брали. Ніхто не очікував на окупацію і що я залишуся у батьків так надовго, - каже Світлана. - Повернулася до улюбленої справи вже у Бучі, куди приїхала наприкінці літа. Нам пощастило, будинок уцілів, а через ремонт у нашій квартирі не було нічого, що можна вкрасти.
Виробництво з пошиття робочого взуття, на якому дівчина працювала до початку повномасштабного вторгнення, так і не відкрилося. Залишившись без роботи, Світлана згадала про свою мрію - маленьке виробництво взуття та сумок із власним шоурумом.
- Думала, як розпочати, з чого почати. Розуміла, що мені потрібно з техніки, які матеріали. Бачила: у нашому місті не було нічого такого, щоб можна було прийти і замовити під себе модель взуття, що сподобалася. Чоловік підтримував мої мрії і морально, і фінансово, і фізично – ми зважилися на свою справу. Почали розробляти бізнес-план. Я подала заявку на отримання гранту за держпрограмою «Своя справа» - на 250 тисяч гривень.
Не можу сказати, що здобути грант було дуже складно. Коли тобі щось подобається, все виходить легко. Подали бізнес-план, необхідні документи, трохи почекали – і через деякий час нам відповіли, що ми пройшли. Коли заявку схвалили, я зареєструвалася як підприємець. Далі залишалися лише співбесіди.
У шоурумі можна придбати вже готове взуття. А можна й замовити. Фото: Instagram roshchenko_shoe_studio
На грант закупили потрібне обладнання, матеріали. Тепер у Світлани Рощенко з'явилося приміщення під виробництво та невеликий магазинчик із власною продукцією. Наприкінці вересня 2023 року Світлана вже відкрила магазинчик взуття Roshchenko shoes. Тут працює невелика команда з трьох осіб - швачка, закрійник та майстер з перетяжки взуття.
- Я та ще 2 людини працюємо на місці. Майстер приїжджає за роботою, а я займаюся розробкою дизайну та кроєм. Беремо індивідуальні замовлення, відшиваємо взуття за мірками.
Дуже допомагав чоловік, коли був удома. Якусь техніку зібрати, шафки, полички, привезти якісь моделі – цим чоловік займався. Моделі ми також розробляли разом. Я показувала, що я хочу зробити, а він казав, що йому подобається. Після цього ми все обговорювали. За матеріалами разом їздили, я вибирала те, що мені потрібне. Зараз чоловік теж допомагає морально, але на відстані: він на війні, і багато чого доводиться робити фізично одній.
За словами Світлани, якщо покупцеві якась пара сподобалася та підійшла, її одразу беруть. Якщо хочеться змінити колір чи повноту, взуття шиють на замовлення за вимірами.
- Поки що про нас мало хто знає. Займаємось рекламою, щоб кількість клієнтів збільшилася. Рекламуємо себе через соцмережі, використовуємо банери. Реклама не входить у грантову програму, лише техніка та виробництво. Решту ми оплачуємо самі.
Із рекламою допомагають навіть сусіди. Вони розповідають про наш магазин і про те, що ми робимо взуття на замовлення, своїм знайомим та друзям. Проти нашого сусідства нічого не мають, палиць у колеса не ставлять.
Матеріали для майбутніх виробів Світлана бере у постачальників з Італії, Туреччини та України.
– Зараз є дуже хороші українські виробники фурнітури. Тут ми беремо підошви, колодки. Також звертаємось до італійських виробників.
Ідеї для дизайну Світлана черпає у світових брендів: дивиться, що роблять, що зараз модно, які кольори, моделі взуття тощо.
Але тренди трендами, а при виробництві взуття Світлана в першу чергу орієнтується на зручність та комфорт, робить ставку на якісні матеріали. Свою продукцію тестує, у тому числі на собі.
– Наприклад, зробила модель – ходжу в ній. Намагаюся зрозуміти, наскільки вона зручна. Якщо взуття чоловіче, тестую на знайомих. Також прошу, щоб покупці давали зворотний зв'язок – так я розумію, кому що підходить.
Подивитися цю публікацію в Instagram
Враховуємо індивідуальні побажання клієнта за кольором, матеріалом, комфортом, висотою. Мені важливо, щоб клієнту було комфортно ходити в нашому взутті, щоб на ногу ніде не тиснуло: стопи однієї людини можуть відрізнятися і за шириною, і за довжиною. Бувають ноги різного розміру. Тож у нас індивідуальний підхід.
Ходить Світлана, звичайно, у своєму взутті. Зараз це черевики на низьких підборах або взагалі без підборів, також любить кросівки на низькому ходу.
– Нещодавно дівчина купила у нас взуття – каже, що ходить у них, як у тапочках: воно взагалі на ногах не відчувається, нічого ніде не тисне, шкіра м'яка, підошва дуже легка. Сама модель підходить під сукні, спідниці, штани, спортивні костюми – під все. Лише колірну гаму змінювали.
Колірна гама теж велика - чорного, бежевого, рожевого, зеленого, сірого, білого кольорів, є екзотичні кольори - темний капучино та рудий, під зебру, під леопарда.
Подивитися цю публікацію в Instagram
Наразі, втім, орієнтується вже на холодний період. Клієнти замовляють теплі зимові кросівки та черевики для зими. Також є запит на високі чобітки та взуття з анатомічною формою носіння.
- У найближчому майбутньому хочемо зробити колекцію, в якій буде більше варіантів зимового та осіннього взуття. Потроху почнемо розробляти взуття на весну.
Відшивають взуття і на індивідуальне замовлення. Можна навіть дистанційно, просять лише клієнта зробити виміри. Надсилають готові вироби поштою.
Ціни на таке взуття залежать від моделі. Вартість зимового взуття, у тому числі виконаного на замовлення, починається від трьох з половиною тисяч.
- Я люблю весь процес виготовлення взуття - розробити модель, розкроїти її, пошити, а потім подивитися, як вона виглядає. І, звісно, мене надихають задоволені клієнти. Коли комусь дуже подобається твій виріб, то це дуже приємно, - ділиться Світлана Рощенко.
На взутті Світлана зупинятися не збирається. Як же взуття – та без сумочок. Декілька моделей вже виготовлені, але розширення поки що в планах, для сумок потрібно ще докупити необхідне обладнання.
У планах у Світлани - розширення виробництва та пошиття сумочок. Фото: особистий архів Світлани Рошенко