4 листопада
Завантажити ще

Труха. Чому трусять найбільший телеграм-канал України

Труха. Чому трусять найбільший телеграм-канал України

У матеріалі журналісти дослідили «Труху» – найпопулярніший телеграм-канал України. Вони дізналися, що ж з ним не так, чому так багато уваги до каналу, чому він під постійними інформаційними атаками, та зробили власні висновки.

«Труха» – це найпопулярніший український канал в Telegram, який рекордно зріс з початку повномасштабного вторгнення. З того часу він неодноразово піддавався нищівній критиці з боку окремих громадських організацій та медіа, але не лише зберіг своїх читачів, а й у рази збільшив їх кількість.

Розмір має значення

Багато українських та проукраїнських каналів піддавалися критиці, особливо під час війни. Причиною цьому ставали помилки, які допускали їхні адміністратори у висвітленні подій війни (причому, на той час, цих помилок масово припускалися й традиційні ЗМІ, публікуючи контент з «прильотів», роботи ППО та ін.).

Серед головних цілей «інквізиторів» від медіаспільноти – найбільші телеграм-канали з мільйонами підписників, а найчастіше атакують саме «Труху» – бо він найбільший. Причина саме у розмірі, бо в інформаційному бізнесі він має першочергове значення.

Фейки, чутки та маніпуляції

Звісно, на початку свого стрімкого зростання, українські телеграм-канали (в тому числі «Труха») отримували приріст аудиторії та перегляди завдяки публікації інформації про прильоти ракет та хід бойових дій. Іншими словами, завдяки хайпу на темі страху. Але чи не так само досі роблять традиційні ЗМІ, які потім критикують телеграм-канали?

Один з останніх прикладів – деякі поважні ЗМІ на своєму сайті опублікували новину із заголовком на кшталт «Путін ухвалив рішення підірвати Запорізьку АЕС: названо дату», посилаючись на (!) анонімний (!) російський телеграм-канал «Генерал СВР». І саме українські телеграм-канали почали критикувати традиційне ЗМІ за розповсюдження панічних настроїв серед українців. Невдовзі ЗМІ змінили заголовок на адекватний, але, що було напочатку – всі можуть побачити у веб-архівах.  

Тру чи не тру? Хто власник «Трухи»

Основний закид в бік телеграм-каналів – це їхня анонімність, яка дозволяє уникати відповідальності за поширену інформацію. Але, на відміну від більшості найбільших каналів, «Труха» не є анонімним каналом. Його засновник та власник відомий й мало того – він публічно виступає й не уникає обговорень щодо роботи й контенту каналу. Його звуть Максим Лавриненко.

На даний момент у медіа накопичилося багато припущень про те, що за Лавриненко стоїть хтось інший й справжні власники «Трухи» залишаються у тіні. Але ця інформація, зазвичай, має ознаки заказних публікацій й не містить жодних доказів, які б свідчили, що хтось крім Лавриненка керує цим телеграм-каналом.

Як змінилася «Труха» та чи виправдана критика

На початку повномасштабної війни «Труху» звинувачували у розміщені фейків та дезінформації. У чому це полягало? Адміністратори могли публікувати старі відео, видаючи їх за нові. Також публікувалася інформація на рівні чуток. Це дратувало. Але «Труха» змінилася. Цього не можна не визнати. Кількість постів, у яких інформація не є перевіреною, зменшилася до рівня інших телеграм-каналів та ЗМІ та вона завжди маркується словами «інформація потребує перевірки» або «інформація не підтверджена».

Чим відрізняється «Труха» березня-2022 від «Трухи» вересня-2023:

- кількість публікація об’єктивно зменшилася;

- якість публікацій збільшилася;

- публікується більше інформації про корупційні діяння, що допомагає кримінальним справам набувати резонансу, суспільної уваги й не дає злочинцям «зіскочити» (цим «Труха» виконує функцію традиційного ЗМІ щодо суспільного контролю);

- фотографії прильотів зараз постяться з обережністю (явно є співпраця із СБУ);

- канал «Труха» допомагає на волонтерських засадах ЗСУ та постраждалим від ракетних ударів, що не кожен власник традиційного ЗМІ собі дозволяє;

Не можна не згадати, що у черівні Харківська обласна військова адміністрація відзначила «Труху» й нагородила грамотою за внесок у протидію російській інформаційній пропаганді, а також за допомогу бійцям ЗСУ. Тож, канал «Труха» не лише отримав найбільшу аудиторію в українському сегменті Telegram, а й став важливим інструментом інформаційної війни, в тому числі у протидії російським фейкам.

«Труха» може не подобатися комусь, але його вподобала більшість українців. А отже саме його контент та його інформаційна політика виявилася найбільш запитуваною серед українців та найбільш припала до душі.

Повну статтю дивіться за посиланням.

Новини по темі: ЗМІ критика