Відомий британський художник Бенксі є автором семи муралів у місті Києві і у населених пунктах Київської області, які зазнали найбільших руйнувань під час окупації і бойових дій у лютому-квітні минулого року. KP.UA дізнавалася про їхній сьогоднішній стан і про те, як їх оберігають.
Наразі ірпінське графіті Бенксі внесено в перелік об’єктів культурної спадщини рішенням Київської обласної ради. На нього встановили захисне скло. А патрулі Муніципальної варти при патрулюванні здійснюють огляд картини. З нею все добре, але є одне «але»…
- У нас графіті виконано на бетонних плитах. У нас інша проблема. Три будинки ідуть на демонтаж. І ми уже хочемо їх демонтувати, щоб розробити проєкт і відбудовувати людям житло. А два сусідні будинки, що стоять поруч, якщо почнемо демонтувати, можуть постраждати. Тому ми ведемо перемовини з Київською обласною адміністрацією стосовно заходів щодо збереження графіті під час демонтажу будинку і збереження потім. Бо ми ж не збираємось зберігати весь будинок. Ми хочемо зберегти лише графіті, - кажуть у Ірпінській міській раді.
Роботу Бенксі у Ірпені бажають зберегти і шукають для цього відповідні шляхи. Те саме зробили і у Бородянці. Тільки там пішли ще далі. На одній із робіт встановили повноцінний навіс для захисту від зовнішнього середовища.
- Там трошки воно обсипається, бо робота зроблена не на бетоні, а на штукатурці. То у нас спочатку був тимчасовий захист – накриття у вигляді козирка. А зараз фірма, яка цим займається, буде робити більш якісний захист і закриє роботу склом, - каже голова відділу культури Бородянки Наталія Вишинська.
Так захистили малюнок у Бородянці (вже зі склом). Фото: facebook.com/ Бородянська селищна об'єднана територіальна громада
А на малюнку, де гімнастка тримає стійку на руках, встановлено захисний екран. Але є певні проблеми.
- Тут друга біда. Це приміщення поступово руйнується, і ми не знаємо, як воно буде далі, - пояснює Наталія Вишинська. - Як зберегти? Справа в тому, що у всьому світі картини Бенксі ніхто ніяк не закривав і не оберігав. Як є - так і є. Допускаємо, що там їх, може, чимось обробляють. А до нас приїздили представники з департаменту культури, реставратори і так далі. Дивились. Поки що так. Захист є, поліція наглядає.
Київську роботу Бенксі, що знаходиться на вул. В. Житомирська, також захистили за допомогою пластикового екрану.
- Зображення на стіні будинку на вул. Великій Житомирській, 13, наразі знаходиться під склом у рамці із надписом Banksy & Стоямба ( популярне у молоді сленгове слово. Найімовірніший зміст - наказ "всім стояти". - Прим. авт.), - зазначають в управлінні інформаційного забезпечення та доступу до публічної інформації КМДА.
А що стосується роботи Бенксі на вул. Хрещатик, 9, – там ситуація не така, як усюди. І в якомусь сенсі це добре. Тут захисних табличок не ставили.
- Ні, не встановили. Попри те, що графіті розміщене на алеї Героїв Небесної Сотні, яка у підпорядкуванні Музею Майдану, воно нанесене на об'єкти блокпоста, які не належать музею. Відповідно, ми не маємо права без дозволу щось з ними робити, - кажуть в пресслужбі Музею Революції Гідності. - Окрім того, якщо зараз закрити його захисним склом, постраждає ідея графіті - інтеграція малюнку в довколишню ситуацію: протитанковий їжак, бетонне перекриття... Ці графіті (маються на увазі всі нещодавні графіті Бенксі на Київщині) – не самодостатні твори. Відділені від довколишньої обстановки, вони втрачають своє звучання і свою початкову ідею. Ідея з захисним екраном зрозуміла, це, мабуть, найкращий спосіб захистити їх від вандалізму, але навіть це, на мою думку, – втручання у художній задум митця.
А ще на роботах Бенксі у Бородянці, Ірпені і Горенці встановили спеціальну систему безпеки для захисту їх від вандалізму. Ця система має близько 20 датчиків, що працюють від автономного живлення. І дані з них будуть передаватись охоронним фірмам.
В Ірпені художник зобразив гімнастку, що тримає над головою стрічку, а ногою спирається на величезну діру у стіні вид снаряду. Фото: Ed Ram/Getty Images
Ще одна робота стріт-арт художника була зроблена у Гостомелі на вул. Проскурівська, 2. На ній намальована жінка у халаті, в бігудях, з протигазом на обличчі і з вогнегасником у руці. Її історія - найскладніша, бо її зрізали зі стіни будинку волонтери, які хотіли зберегти цю роботу. Та, щоправда, їхнього ентузіазму не розділили правоохоронці. Тепер щодо викрадача картини Бенксі є скерований до суду обвинувальний акт. А сама робота знаходиться у Гостомельській селищній раді.
- Ми затримали зловмисників. Картину передали на експертизу. Вона весь цей час знаходилась у мистецтвознавців. Пройшла експертизу. Її оцінили у понад 9 мільйонів гривень. Малюнок нам уже повернули після оцінки. Він зараз знаходиться у сховищі під охороною, - кажуть у Гостомельській селищній військовій адміністрації.
Ще одна робота Бенксі знаходиться у селі Горенка. Там на стіні зруйнованого обстрілами будинку бородатий чоловік приймає ванну.
- Малюнок у Горенці, поміщено під броньоване скло. Він теж під охороною. Його додатково обробили спеціальними засобами для захисту, щоб не псувався, - зазначають наші співрозмовники.
Чи буде створено музей картин Бенксі? Яким буде їхнє майбутнє? Питання поки що залишається відкритим.
- Всі малюнки залишаться у громаді. Передавати їх ніхто не буде. Це надбання громади. Що буде зроблено у майбутньому – розглядаються різні варіанти. Коли буде обрано конкретний варіант, повідомимо, - зазначають у Гостомельській селищній військовій адміністрації.
У місті Києві є дві роботи видатного стріт-арт художника. Перша розташована на вул. Хрещатик, 9, на повороті на Алею Небесної Сотні. Художник розмістив свою роботу на трьох бетонних плитах, що складені одна на одну.
Друга робота Бенксі знаходиться на вул. Велика Житомирська, 13. На цьому графіті зображено пускову ракетну систему росіян, де замість ракет намальовано чоловічий статевий орган. Це непристойне зображення було тут ще до появи малюнку Бенксі. Тобто художник побачив типовий малюнок на стіні одного з київських будинків і удосконалив його.
У Бородянці є дві роботи Бенксі. «Дзюдоїсти» - на стіні котельні дитячого садочка «Буратіно», що знаходиться на вул. Центральна, 427. Художник зобразив там дитину, яка перекидає через себе дорослого чоловіка, що дуже схожий на президента Російської Федерації Володимира Путіна.
Другий малюнок Бенксі у Бородянці – «Дівчинка-гімнастка», яка виконує стійку на руках, спираючись на зруйновані елементи панельного будинку. Вона знаходиться на цій же вулиці - Центральній, 353.
Є робота Бенксі і у Ірпені, що також зазнав жахливих за своїми масштабами руйнувань. Бої у цьому місті були надзвичайно інтенсивні. Тут художник також зобразив гімнастку, що тримає над головою стрічку, а ногою спирається на величезну діру у стіні будинку, що лишилась через потрапляння туди снаряду. Знаходиться ця робота на Гостомельскому шоссе, 15. За цю роботу Бенксі присвоїли звання почесного громадянина Ірпеня.
Ще одна робота Бенксі знаходиться у селі Горенка, на вул. Садова, 21. На стіні зруйнованого обстрілами будинку бородатий чоловік приймає ванну.
Сьома робота стріт-арт художника - у Гостомелі, на вул. Проскурівська, 2 - жінка в протигазі і з вогнегасником.
Художник публікував фото своїх робіт у себе на сторінці у Instagram з 11 по 13 листопада 2022 року. Що, по суті, і є визнанням авторства цих робіт.