Наш співрозмовник Мирослав Ватащук – відомий журналіст і волонтер із Луцька. А ще він адміністратор проєкту «Медіа-кава:)», де всі, хто бажає, можуть поторгуватись на аукціоні та виграти можливість випити кави з відомими людьми – військовими, лікарями, акторами, письменниками, співаками, музикантами, художниками, правоохоронцями, блогерами, журналістами, волонтерами. Зібрані кошти Мирослав спрямовує на потреби бійців Сил спеціальних операцій Збройних сил України. Станом на сьогодні в межах проєкту вже зібрано понад 3 мільйони гривень.
- Пане Мирославе, я так зрозуміла, що проєкт «Медіа-кава:)» трансформувався з іншого проєкту – «Кава з волонтером». Хто був автором ідеї та взагалі: як все починалося?
- Проєкту сім років, він з’явився на світ у 2015-му, коли країна вже рік жила війною на Донбасі. Група волонтерів, серед яких був і я, допомагали нашим захисникам. Економіка була на спаді, люди вже були виснажені морально та матеріально, збирати кошти ставало дедалі важче. І якось в одному з листувань ми обговорювали, де брати гроші, і хтось написав: волонтерам хоч самих себе продавай! І вже на цій хвилі волонтерка Вероніка Федосова-Цибульська придумала проєкт «Кава з волонтером». В травні 2015-го ми зібрали близько 50 тис. грн і спрямували ці кошти на допомогу "атовцям".
Через рік чи два фейсбук нагадав мені про цю подію, і ми з іншими медійниками спробували провести «Медіа-каву:)». Тоді мені допомагали декілька людей, а потім я вже втягнувся і зараз майже все роблю самостійно.
- У чому суть проєкту?
- Суть проста. Це - інтернет-аукціон, на якому продають можливість випити каву з відомою людиною. Стартова ціна кожного лоту - 150 гривень, ставки робляться у коментарях під світлиною з дописом лоту. Ставка має бути кратною 10 грн, мінімальний крок - 10 гривень. Якщо протягом 24 годин ставка не підвищується, учасник, який запропонував найвищу ціну, оголошується переможцем. Водночас, якщо торги тривають надто довго, адміністратор має право оголосити у коментарях під каволотом, коли прийом ставок буде закінчено.
- Як змінився проєкт з початку повномасштабної війни?
- Спочатку кожна «Медіа-кава:)» продовжувалася два-три тижні, протягом яких ми збирали гроші для Волинського обласного шпиталю ветеранів війни. Тепер все принципово інакше: ми збираємо гроші не на гуманітарні потреби, а для фронту, до того ж лоти виставляються постійно. На початку війни виставляв три лоти на день, тобто 90 лотів на місяць. Зараз вже не встигаю працювати в такому темпі, тому виставляю один лот на день.
- На сьогодні (наша розмова проходила 6 лютого 2023 року) виставлено 598 лотів. Ви вже знаєте, хто буде 599-м та 600-м?
- Так, бо я розставляю каволоти на тиждень наперед. Іноді виникають зміни, бо військові йдуть поза чергою.
- Скільки грошей вже вдалося зібрати з початку повномасштабної війни?
- Ми почали працювати з середини травня 2022-го і за цей час зібрали понад 3 мільйони гривень. Витратили вже близько 2,4 млн.
- Очікували на такий результат?
- Звісно ні. Коли ми починали, я сподівався назбирати 30 тис. грн на планшет для військовослужбовців ССО.
- Як ви шукаєте авторів каволотів?
- Принцип пошуку я б визначив як добровільно-ініціативний. Спочатку я просто кидав клич у нашу закриту місцеву групу «медіасрач по-волинськи», і люди писали мені пропозиції у "приват". Потім я зв’язуюсь з претендентами на авторів каволотів, і ми домовляємось.
Дехто сам проявляє ініціативу. Так, наприклад, було з дуже цікавим лотом – онлайн-кава з полярниками зі станції «Академік Вернадський». До мене з пропозицією звернулися представники Національного антарктичного наукового центру.
- Які лоти були найдорожчими?
- Де-юре найдорожчим став лот, в якому розігрувалося кавування із координаторкою «Фонду Сергія Притули» Меланією Подоляк. Можливість поспілкуватися з нею за чашкою кави обійшлася переможцеві у 100 тисяч гривень.
Де-факто найбільше грошей проєкт отримав за кавування з політиком та блогером, колишнім народним депутатом України Віталієм Чепиногою. Переможна ставка у цьому лоті склала 55 тис. грн, попередня - 50 тис. грн. Через те що свої ставки сплатили обидва учасники, кава з Чепиногою принесла 105 тисяч гривень.
За цей час було чимало цікавих лотів - з міським головою Дніпра Борисом Філатовим (52 тис. грн), керівником видавництва «А-ба-ба-га-ла-ма-га» Іваном Малковичем (15 тис. грн), продюсером Ігорем Кондратюком (22,2 тис. грн), акторкою Ірмою Вітовською (10 тис. грн).
- Чи було таке, що переможець не оплачував ставку?
- Так, за весь час три чи чотири рази. Ми просимо переможця впродовж 24 годин оплатити ставку, або ж, якщо це неможливо, вийти на зв’язок, бо сьогодні може трапитись все що завгодно. Якщо ставка не оплачена і людина тривалий час не виходить на зв’язок, користувач блокується, щоб уникнути такої ситуації у майбутньому. Сама ставка скасовується, а каволот виграє той, хто ставив попередню ставку.
- Якщо лот не дуже добре продається, автори каволотів не ображаються? Чи якось з гумором до цього підходять?
- Ображатися тут нема на що. Давайте порахуємо. Середня зарплата по Луцьку становить десь 10 тис. грн, з яких після витрат на комуналку та харчування залишиться менше половини – близько 4 тис. грн. Тобто, якщо людина ставить 1000 грн, це означає її готовність віддати чверть того, що в неї є на руках. Це дуже багато. І всі ми розуміємо, шо кожна гривня, яка до нас доходить, дуже важлива.
- А ще у вас є цікаві лоти «Братський підгон від користувачів». Хто тут став рекордсменом?
- Тут максимальну суму заплатили за авторський малюнок Філла - 20 тис. грн. Ви точно бачили в соцмережах його гіфки з намальованими чоловічками та ділилися ними з друзями.
Взагалі-то на таких аукціонах нічого прогнозувати неможливо. У нас бували випадки, коли рідкісну марку, яку б можна було продати за 20-30 тис., продавали за 500 грн. А марку, якій красна ціна 150 грн, купували за 5 тисяч.
- Якщо людина хоче щось запропонувати, що це має бути, чи є обмеження? Були випадки, що ви відмовлялись продавати якісь "братські підгони"?
- Найчастіше це якісь символічні речі, які люди передають для благодійного продажу на аукціоні: легендарні марки, патріотична атрибутика, речі з автографами відомих людей тощо. Але є один нюанс: стартова ціна лоту в нас складає 150 грн. І коли нам пропонують «підгони» зі стартовою ціною, скажімо, 5 тис. грн, я кажу: вибачте, це не до нас. Тут правила однакові для всіх. Навіть лот, який пропонував кавування з міністром (міністром спорту Вадимом Гутцайтом. – Авт.), починався зі 150 грн.
- А каву "з собою" ви пропонували?
- Себе я взагалі «продав» тричі! Два лоти – це кава тільки зі мною, за них я виручив десь тисяч 11-12. В третьому лоті розігрували онлайн-каву зі мною та з однією з «анонімок».
- До речі, про анонімів. Ті, хто брали участь у ваших аукціонах, могли побачити, що ви, як адміністратор групи, часто повідомляєте про анонімні ставки. Звідки вони беруться?
- Анонімна ставка - це, так би мовити, спецпослуга. Якщо хтось не бажає «світитися», але хоче зробити ставку, про це можна повідомити мені в "приват". І в разі верифікації покупця я пишу про анонімну ставку.
Але, як правило, аноніми – це люди, яких я знаю особисто або ж друзі друзів. Причини не називати свої імена в них можуть бути різними: хтось хоче зробити сюрприз, хтось приховує такі витрати від родини (часто трати анонімів досить великі), хтось не хоче, щоб його гроші рахували всі знайомі.
До речі, аноніми у нашому проєкті відомі як «збірна солянка анонімів на секретній базі НАТО в Естонії». Це така собі внутрішня тусовка, яка вже «скупилася» приблизно на 300 тис. гривень.
- Хто придумав таку назву і що вона означає?
- Це досить відомий мем з програми «Антизомбі», яку я дивлюся.
– Наскільки вам складно поєднувати журналістику і таке масштабне волонтерство?
– Це вдається тільки тому, що працюю я, можна сказати, у вільний від волонтерства час. Проєкт забирає багато часу, але я маю заробляти, бо волонтерство не оплачується.
Тим більш мені дивно та неприємно відповідати на питання, скільки відсотків волонтер забирає собі за роботу. Я вважаю, що з цих грошей не можна брати жодної копійки: всі кошти, які люди надіслали на волонтерську картку на потреби ЗСУ чи Нацгвардії, мають потрапити за прямим призначенням.