Останнім часом на поради психологів та коучів «вийти із зони комфорту» все частіше чути відповідь: та ми вже не пам'ятаємо, коли туди заходили! Стрес став постійним супутником нашого життя. Причому останнім часом звичні стреси від походу в ЖЕК або багатогодинного стояння в заторах проходять на тлі новин, які старанно підігріваються, щодо коронавірусу і загрози загострення військового конфлікту.
Не дивно, що за таких умов «робочий стрес» може стати останньою краплею. Один із знайомих, почувши тему статті, похмуро пожартував: напиши, як утриматись від реалізації бажання придушити всіх колег на роботі!
Звичайно, фізичне насильство над колегами - це перебір, а ось бажання голосно грюкнути дверима у відповідь на чергові «фортелі» від колег, начальства чи партнерів, мабуть, виникало у кожного.
Як же позбутися стресу на роботі і при цьому обійтися без різких рухів? Про це – у сьогоднішньому матеріалі.
Психолог Вікторія Єгорова нагадує: стрес – це нормальна реакція організму на ненормальні обставини.
– На роботі всі причини стресу можна розділити на дві великі групи, – каже психолог. – По-перше, це ситуації, коли сама робота передбачає наявність таких «ненормальних обставин» – йдеться про роботу військових, лікарів, пожежників, поліцейських тощо. Вибираючи таку професію, слід задуматися, чи готова людина виходячи з її типу темпераменту та особистості до подібної діяльності. І, по-друге, це ситуації, коли сама робота людину загалом влаштовує, але в ній є низка дратівливих факторів, які провокують стрес.
Експерти кадрового порталу назвали три основні фактори, які провокують стрес на робочому місці.
1. Втома. Надмірний обсяг роботи, який просто неможливо подужати протягом робочого дня, постійні переробки, робота у вихідні. Такі цейтноти призводять до перевтоми, стресу та вигоряння.
2. Дисбаланс між зусиллями та винагородою. Коли людина віддає всі сили роботі, а натомість не отримує ні задоволення, ні гідної фінансової винагороди, ні навіть визнання та похвали, стрес просочується в її життя. Тим більше це стосується важких умов праці, коли людина ризикує здоров'ям та життям за мізерну зарплатню.
3. Токсичне середовище. Колеги, які готові підставити будь-якої миті, керівник, який знімає всю відповідальність із себе і в усьому звинувачує підлеглих, та й загалом негативне ставлення всіх до всіх роблять роботу нестерпною.
Психологи та ейчари дають кілька порад, які допоможуть упоратися з робочим стресом.
Порада 1. Перемикайтеся та радуйте себе
Якою б банальною здалася порада перемикатися на хороше і приємне, працює вона чудово.
- Загальні рекомендації в жодному разі не завадять, - каже Вікторія Єгорова. - Перебуваючи на роботі, робіть перерви, виходьте в обід на коротку пішу прогулянку, тішіть себе чимось смачним, слухайте улюблену музику. Поза роботою намагайтеся перемикатися на сімейні та особисті справи, займайтеся хобі, радуйте себе дружнім спілкуванням, цікавими книгами та фільмами.
Порада 2. Виплескуйте емоції
Психолог Оксана Навроцька каже, що без виплеску емоцій не обійтись. Придушити колегу, до речі, це теж один із способів виплеснути із себе негатив, але психолог радить менш радикальні методи: покричати, поплакати, поговорити з близькою людиною і навіть просто написати про свої переживання на аркуші паперу.
Все це добре для тих, хто на віддаленці - можна зачинити кришку ноутбука і закричати на все горло. Але якщо ви працюєте в офісі, колеги навряд чи вважають такий вчинок адекватним. Та й списати переживаннями пару аркушів паперу в розпал робочого дня і при дедлайнах - теж не найкраще рішення.
– Для роботи підходить порада більше рухатися, – каже Навроцька. - Причому рухатися треба від душі – так, щоб збився подих. Можна зробити кілька вправ, присідань або просто пробігти пару прольотів сходами.
Порада 3. Пишіть плани
Ви, напевно, сильно здивуєтеся, але планування та життя за розпорядком знижує рівень кортизолу – основного гормону стресу. Тому порада писати плани в цьому випадку дуже актуальна.
Планування не тільки зменшить стрес, але й допоможе правильно розподілити час, якщо у вас є кілька термінових завдань і ви не знаєте, за що хапатися. Відчуття того, що роботи дуже багато і ви нічого не встигаєте, змушує стресувати і перескакувати з одного завдання на інше. В результаті ефективність роботи знижується, а рівень стресу підвищується.
До речі, ці ж плани, зафіксовані на папері, іноді допомагають зрозуміти, що роботи дійсно дуже багато і настав час вчитися делегувати обов'язки або просити допомоги.
Порада 4. Знайдіть причину та розробіть стратегію
Все вищесказане - це чудово, але, заспокоївшись, все ж таки потрібно розібратися, що конкретно є постійною причиною стресу і що з цим можна зробити, каже Вікторія Єгорова.
- Розуміючи конкретну причину стресу, легше визначити стратегії, щоб мінімізувати шкоду, - продовжує психолог. - Наприклад, ви вважаєте, що причиною постійної напруги та стресу є ваш начальник. Подумайте, що ви робите не так, що ви можете виправити. Можливо, для нормалізації стосунків вам досить просто не спізнюватися на планерки? Можливо, доведеться попросити його використовувати у спілкуванні з вами інший тон, а може, все, що потрібно – це рідше траплятися йому на очі.
Причиною напруженості може бути багато що – суперечки з приводу кондиціонера, неприємний голос колеги, будівельний шум за вікном. Подібні ситуації і способи їх вирішення індивідуальні та потребують індивідуального підходу, каже Єгорова. Причому не виключено, що доведеться вдатися до допомоги спеціаліста-психолога.
Порада 5. Знайдіть сенс
А це порада від експертів кадрового порталу: щоб знизити рівень стресу, важливо розуміти, де ви й навіщо. Людина отримує більше задоволення від роботи і менше втомлюється, коли знає, що робить щось корисне, робота відповідає її переконанням і здібностям.
А можна згадати про кінцеву мету – наприклад, ця робота вам потрібна, щоб отримати потрібний рядок у резюме чи заробити кошти на виконання давньої мрії.
Навколо нас сьогодні надто багато стресу, тому варто докласти зусиль, щоб зменшити його рівень на роботі, де ми проводимо більшу частину часу.
ДО РЕЧІ
Симптоми, які говорять про те, що ви у стресі:
*головний біль;
* відчуття постійної втоми;
*безсоння;
*порушення роботи ШКТ;
*часті застудні захворювання;
*болі у спині;
*перепади настрою;
*підвищення потовиділення;
*панічні атаки;
*виразка шлунка.