5 липня
Завантажити ще

Митрополит Антоній (Паканич): Як маніпулюють фразою «підстав іншу щоку»?

Митрополит Антоній (Паканич): Як маніпулюють фразою «підстав іншу щоку»?
Фото: facebook.com/MitropolitAntoniy

Для опонентів християнства, напевно, немає більш улюбленої теми, ніж розмова про непротивлення злу насильством. Іноді це виглядає як свідома провокація або, говорячи сучасною мовою, тролінг, а щойно людина намагається адекватно реагувати на ситуацію, захищатися, їй одразу кажуть: «тебе вдарили по одній щоці – ти підстав іншу». Нагадаємо цю ключову цитату: «Ви чули, що сказано: око за око і зуб за зуб. А Я говорю вам: не чиніть опору злому. Але хто вдарить тебе в праву твою щоку, зверни до нього і іншу» (Мф.5).

Ці слова з Нагірної проповіді Христа Спасителя викликали та викликають безліч суперечок. Багато відомих мислителів вважали, що ці слова треба розуміти буквально. І з цього робили висновок про повну неприпустимість будь-якого опору у відповідь на зло. Наприклад, саме так інтерпретував ці слова Лев Толстой. Але таке розуміння слів Ісуса Христа є однобоким. Щоб правильно зрозуміти ті чи інші слова Писання, необхідно враховувати загальний контекст біблійного тексту, а також звертатися до паралельних місць.

Згадаймо, як вів Себе Христос на суді первосвященника Анни. Коли Христа вдарили по щоці, то Він не підставив другу щоку, а поставив пряме запитання: «Якщо Я сказав погано, покажи, що погано; а якщо добре, що ти б'єш Мене?» (Ін. 18, 22-23). Тобто Господь зажадав, щоб з Ним чинили справедливо. Євангеліє від Іоана має розповідь про те, як юдеї хотіли побити Ісуса камінням. І ось Господь запитує їх: «Багато добрих справ показав Я вам від Батька Мого; за яку з них хочете побити Мене камінням?» (Ін. 10, 31-32). І тут ми бачимо, що Господь вимагає справедливості. Пізніше, коли язичники чи юдеї незаслужено утискали апостолів, вони зверталися за захистом до світського суду. Але звернення само собою є опір злу. Отже, Господь не закликає нас відмовлятися від боротьби зі злом. Він лише закликає нас не відповідати злом за зло, він закликає не уподібнюватися гонителю, який незаслужено застосовує насильство щодо нас. І ще один дуже важливий момент. Зверніть увагу, що у наведених віршах Євангелія йдеться про те, що робити, якщо наш ворог виявляє несправедливість стосовно нас. Але зовсім інша ситуація складається, коли насильство обрушується на наших ближніх. Якщо небезпека загрожує нашим ближнім, то тут ми повинні зробити все, що від нас залежить, щоб захистити їх. Ми просто зобов'язані захищати свою сім'ю, своїх дітей. Християнин має ставати на захист своєї батьківщини та свого народу.

Новини по темі: релігія