У гонитві за тим, щоб здаватися багатими та успішними, багато хто просто втрачає зв'язок із реальністю і, постячи «шикарні фотографії» в соцмережах, вже й самі починають вірити, що їм до олігархів рукою подати. Що змушує людей творити свою віртуальну реальність і чому вони не бояться, що цей паралельний світ не зруйнують ті, хто знає їх у реальному житті?
Про це – у сьогоднішньому матеріалі «КП в Україні».
Один мій знайомий, скільки я його знаю, у боргах як у шовках, але, зустрічаючись раніше в спільних компаніях, я тільки й чула про те, як він крутий. Бувало, його настільки заносило, що доводилося «наводити різкість», щоби переконатися: чи не сидить зі мною за одним столом хтось із десятки «Форбс»? Але ні: це все той же Ігорьок, якого я знаю сто років і який після кожної вечірки вибирає момент і тихенько запитує: «Слухай, 100 доларів на тиждень не даси в борг?»
Соцмережі відкрили перед Ігорьком небачені можливості. Його сторінка в Інстаграм – це суцільне «лакшері»: автомобілі, яхти, літаки та круті вояжі. Читати коментарі передплатників досить кумедно. Знаючи Ігорка не один десяток років, я анітрохи не сумніваюся, що він свою яхту не те що не купив, навіть в оренду не взяв – все це суцільний фотошоп. Але те, що Ігорьок, маючи таку кількість знайомих, зовсім не боїться викриття та вперто продовжує постити своє «шикарне життя», навіть трохи захоплює.
Любителі пускати пилюку в очі серед нас були завжди, але до появи соцмереж, щоб створити видимість успіху і багатства, потрібно було добряче витратитися. Для створення нового образу люди брали непідйомні кредити, купуючи речі, які спочатку були не по кишені. Закінчувалося це для сімейного бюджету досить сумно.
Соцмережі відкрили для любителів випендритися небачені можливості. І, що найголовніше, тепер на створення красивої картинки можна взагалі не витрачати гроші, фотографуючись з статусними речами, що не належать людині.
До цієї «гри» охоче включився і бізнес. Комерсанти тримають руку на пульсі, пропонуючи купувати не самі дорогі речі, а упаковки від них – наприклад коробку від айфона або пакет від відомого бренду. Для фото зійде! А ще для гарних фотографій в Інстаграмі можна взяти в оренду модні гаджети, дорогі автомобілі, шикарні садиби і навіть букети квітів!
«101 троянда напрокат і не лише. Схвилювати подруг і шанувальників? Легко! Потрібно лише викласти в соцмережі фото з шикарним букетом. Романтичні селфі з трояндами не дадуть просто проскручити стрічку. Кожен захоче розглянути селфі з букетом: і колишня однокласниця, і троюрідна тітка по батьковій лінії, і найкраща подружка, і симпатичний сусід. Всім захочеться перерахувати квіти: невже й справді сотня? Ніхто не залишиться байдужим! Каскад обговорень запуститься миттєво. Ось дівчина повільно натискає «Опублікувати»… А за п'ять хвилин їй уже навперебій дзвонять подруги, щоб з'ясувати найголовніше: «Від кого?!», - рекламує свої послуги один із київських сайтів, називаючи своє досить сумнівне ноу-хау «альтернативним варіантом для розумних леді» та «зброєю масової поразки».
У мене ж у зв'язку із цією рекламою букета напрокат виникла лише одна асоціація. Це старий анекдот, який любить повторювати мій колега: "солідна компанія візьме в оренду дірокол".
Практично всі люди брешуть або як мінімум трохи прикрашають дійсність у соціальних мережах, щоб справити на інших враження якщо не багатої, то хоча б щасливої людини. Давайте будемо відвертими: ми все своє життя тільки цим і займаємося, що справляємо один одного враження. Але всі люди різні, відповідно, по-різному поводяться і в житті, і в соцмережах.
Психолог Вікторія Єгорова пропонує подивитися на людей, що вас оточують, і зазначає: у цьому випадку навіть вибірка в 20-30 осіб буде цілком репрезентативною.
- Хтось приходить у соцмережі себе показати, хтось – на інших подивитися. Одні активно пишуть пости та коментують, інші відмовчуються, навіть не ставлячи лайки. Одні шукають у соцмережах спілкування душі, інші розширюють робочі контакти. Одні описують у своїх постах реальні події, а інші винятково вигадані історії, - зазначає психолог.
За словами Вікторії Єгорової, серед нас є певний відсоток брехунів, які були такими у реальному житті, але соцмережі дали їм можливість «розвернутися». Є серед них ті, кому брехати про «успішний успіх» належить по роботі.
Це, наприклад, усілякі тренери та бізнес-коучи, у професіоналізм яких просто ніхто не повірить, якщо вони не демонструватимуть картинки з гарного життя. Але все ж таки більшість людей брешуть просто «із любові до мистецтва». І оцінювати ці дії з погляду людини, яка в принципі б ніколи не стала так чинити, не варто.
- Демонструючи гарне вигадане життя, люди хочуть справити враження на інших, отримати задоволення від захоплення передплатників, викликати заздрість і можливість викриття їх зовсім не лякає. Для вигадника все це взагалі не має значення, тому що в нього інша мета: створення іншої реальності, - каже Єгорова.
До речі, якщо замислитися, що конкретно може статися у разі викриття, ми побачимо, що насправді нічого страшного для брехуна не станеться, продовжує психолог. Припустимо, хтось із реальних знайомих побачить брехливі пости, але ще велике питання, чи напише він про це у коментарях. І навіть якщо все буде розвиватися за гіршим сценарієм і викривальний коментар все ж таки з'явиться, його завжди можна видалити, а людину – забанити.
Втім, зазначає Вікторія Єгорова, брехуни найчастіше навіть цього не роблять. Справа в тому, що вони настільки вживаються у вигадане життя, що і негативні коментарі сприймають відповідно: мені всі заздрять!
каже психолог.
Є ще один момент. Переважній більшості людей, якщо ми не говоримо про соціопати, тією чи іншою мірою важливо, що про них думають оточуючі. Але якщо більшість людей насамперед стурбовані думкою близьких (родичів, друзів, знайомих), то «соціальним брехунам» важливе захоплення сторонніх – адже саме для них вони й створюють свою паралельну реальність.