21 листопада
Завантажити ще

Скіфське золото: чи поставить нідерландський суд крапку в суперечці «Чиї скарби?»

Скіфське золото: чи поставить нідерландський суд крапку в суперечці «Чиї скарби?»
Фото: Соколовська Інна/УНІАН

Суд в Амстердамі заявив про готовність прийняти рішення в восьмирічної дискусії України і Росії про приналежність унікального зібрання скіфських артефактів, вивезених із Криму.

Сережки та браслети

Нова історія скіфського золота починається в 1964 році, коли кримські археологи відкрили Усть-Альмінський некрополь в Бахчисарайському районі і віднесли знайдене поховання до періоду I століття до н.е. - III століття н.е. До 1996 року дослідники вели неквапливі розкопки, поки не натрапили на золоті комплекси - багаті поховання, в яких були і золоті шоломи, і сережки, і браслети, і пряжки... Всього понад дві тисячі предметів, пізніше оцінених майже в мільйон євро.

Золоті знахідки з Усть-Альмінської некрополя були передані в колекцію Бахчисарайського музею-заповідника, де і перебували, захоплюючи відвідувачів музею своєю дивовижною красою, до літа 2013 року.

У липні 2013-го експонати, яких вже охрестили «скіфським золотом», у вигляді виставки «Крим - золото і таємниці Чорного моря» вирушили в Рейнський крайовий музей (Німеччина) по лінії німецько-українського культурного співробітництва. У лютому 2014 року колекція переїхала в археологічний музей Аллард Пірсона в Амстердамі, де повинна була демонструватися до кінця серпня.

Предмети начиння з житла скіфів. Експонати колекції. Фото: ru.krymr.com

Предмети начиння з житла скіфів. Експонати колекції. Фото: ru.krymr.com

Ідіть в... суд!

Весь цей час на батьківщині експонатів вирували політичні пристрасті, стався Майдан, трапилася анексія Росією Криму та почалася війна на Донбасі. У музеї задалися питанням: куди повертати експозицію? Назад до Криму? Але він не визнаний світовою спільнотою в своєму включеному вигляді, а офіційно власником експонатів вважається держава Україна в особі Музейного фонду. Повертати до Києва? Але договору про проведення амстердамської виставки підписувалися з конкретними музеями, які залишилися в Криму, і повертати колекцію, виходить, треба їм...

Передача об'єктів зацікавленій стороні майже однозначно призведе до вимог з іншого боку, що створює істотні ризики для музею Аллард Пірсона

У музеї Аллард Пірсона схопилися за голови від такої хитромудрої юридичної колізії, що загрожує судовими позовами відразу від декількох позивачів на адресу музею з вимогою повернути дорогу колекцію їм - і знайшли саме компромісне рішення. У серпні 2014 го музей опублікував відкритий прес-реліз, суть якого звелася до одного - ні вашим, ні нашим.

«Передача об'єктів зацікавленій стороні майже однозначно призведе до вимог з іншого боку, що створює істотні ризики для музею Аллард Пірсона. Музей виконає кваліфіковане судове рішення або угода між сторонами », - говорилося в релізі. Мовляв, залиште музей в спокої і розбирайтеся в суді. Хто виграє - того і колекція.

Експонат із колекції. Змієнога богиня скіфів. Фото: ru.krymr.com

Експонат із колекції. Змієнога богиня скіфів. Фото: ru.krymr.com

Я вам пишу

Як би не були прекрасні експонати з колекції «скіфського золота» (до речі, далеко не всі предмети відносяться до скіфського періоду, а серед них є не тільки золоті, а й бронзові, керамічні та дерев'яні вироби), але вони повинні були поступитися місцем для нових виставок, тому «золото» переїхало в запасники. Але не всі. Два десятка експонатів повернулися до Києва, в Музей історичних цінностей, звідки були взяті для виставки в Голландії - наприклад, золотий церемоніальний шолом, золотий меч і піхви. У музеї Аллард Пірсона залишилися тільки скарби, знайдені в Криму.

Київ, Крим і Амстердам спробували було вирішити справу без суду, відправивши один одному незліченну кількість листів. Але оскільки держструктури погано володіють епістолярних жанром (ми-то знаємо, як здорово вони вміють писати відписки і довгі, але безглузді листи) і переконати один одного ні в чому не змогли, звернулися до суду.

У січні 2015 року Окружний суд Амстердама приступив до розгляду позову до музею Аллард Пірсона від чотирьох кримських музеїв - Керченського історико-культурного заповідника, Бахчисарайського історико-культурного заповідника, Севастопольського національного заповідника «Херсонес Таврійський» і Центрального музею Тавриди в Сімферополі. Вимога була одна - віддати «скіфське золото» кримчанам. Третьою стороною у справі виступила Україна, яка вимагала повернути експозицію до Києва.

Окружний суд упорався швидко: всього через рік він виніс постанову - повернути «скіфське золото» Україні. Ще не стихло відлуння від удару суддівського молотка, що звіщає кінець засідання, як в Апеляційний суд полетіло оскарження цієї постанови від кримських музеїв. Адже справа вже давно прийняло не музейна, а політичний оборот, наприклад, світу в черговий раз нагадали, що Крим - це Україна, тому й вирішили: експонати повинні бути передані на територію нашої країни, а вже потім - як вирішить український суд. Кримчани образилися.

Експонат із колекції. Церемоніальний золотий шолом. Фото: ru.krymr.com

Експонат із колекції. Церемоніальний золотий шолом. Фото: ru.krymr.com

Російський слід і конфлікт інтересів

В Апеляційному суді Амстердама в липні 2019 року образу кримських музеолог розглянули і ухвалили, що до справи про «скіфське золото» не мають відношення ні закон Нідерландів про музейному спадщині, ні конвенція ЮНЕСКО від 1970 (про заходи, спрямовані на заборону і запобігання незаконному ввезенню, вивезенню та передачі права власності на культурні цінності. - Ред.). Чому? Ну, тут суперечка приватних осіб, а не держави, сказали в нідерландській апеляції.

Можливо, є нюанси законодавства Нідерландів, які можуть бути задіяні стороною, що програла, але ми це дізнаємося потім

Київ, прийшовши до тями після неймовірного подиву, готував удар у відповідь, як раптом українські юристи виявили знайоме обличчя в суддівській колегії. Придивившись пильніше, дізналися якогось Дуко Ораньє, років десять тому співпрацював з тими ж російськими адвокатами, які представляють інтереси музеїв захопленого Криму.

У наявності був конфлікт інтересів, Україна подала документи на відведення судді, голландці довго м'яли, вимагаючи нових доказів «зацікавленості» Ораньє, але врешті-решт погодилися вивести його зі складу суду. Всі ці процедури зайняли досить багато часу. Нагадаємо, це був 2019 рік, за ним настав Коронавірусние 2020 й, судді хворіли, брали перерви, час минав - і ось в квітні 2021 року всі сторони цієї резонансної справи виступили в дебатах. Апеляційний суд оголосив, що винесе своє рішення 26 жовтня 2021 року.

Що буде далі - можна тільки припускати. На думку українського юриста Єгора Лебедєва, враховуючи той фактор, що справа перейшла з музейної в політичну (навіть геополітичну) площину, в разі програшу Росія і Україна не будуть сидіти склавши руки.

- Можу припустити, що сторона, яка програла звернеться з касаційною скаргою до Верховного суду Нідерландів. Але касація - це перевірка законності постанови суду, що вступив в силу (на відміну від апеляції - оскарження не вступили в законну силу судових рішень). Тобто апеляційний суд винесе рішення - і, грубо кажучи, в цей же день експонати можна вивозити з музею. Можливо, є нюанси законодавства Нідерландів, які можуть бути задіяні стороною, що програла, але ми це дізнаємося згодом. Але не думаю, що все буде швидко: справа про «скіфське золото» - це ж не просто суперечка музеїв, а питання державних взаємин на дуже високому рівні, - каже Лебедєв.

Довідка Коротко про

Що там в колекції?

Знайти повний опис всіх предметів з експозиції «скіфського золота» нереально - не всі озвучувалися в цілях безпеки і збереження унікального зібрання артефактів. Відомо, що найбільш значимий експонат колекції «скіфського золота», на думку фахівців, - зовсім не золотий виріб, а вапнякова скульптура змієногої богині.

Цінність представляють і кілька китайських дерев'яних шкатулок початку I тисячоліття. Вони є підтвердженням того, що Крим був серединною точкою торгового шляху між Сходом і Заходом, між Китаєм і Римською імперією.

Також в колекції представлені скіфське шатрове навершя у вигляді грифона, бронзовий казан, кінні прикраси, дорогоцінні посудини у вигляді овець, а також жіночі ювелірні прикраси, зброя, панцирі, домашнє начиння скіфів. За традицією кочові скіфські народи всі свої артефакти ховали в курганах при похованнях.