Колишній заступник генерального прокурора Микола Голомша став героєм всіх новинних стрічок. В ефірі на "4 каналі" він заявив, що В'ячеслав Чорновіл загинув не внаслідок ДТП, а був добитий після аварії чотирма ударами кастета. Сказане багато хто сприйняв як сенсацію, хоча дана версія широко обговорюється з 2007 року.
Про те, звідки вона взялася, чи має право на життя і чому Микола Голомша може помилятися, "КП в Україні" розповів колишній народний депутат, син загиблого політика Тарас Чорновіл. Ми повністю наводимо його розповідь про те, що було з резонансною справою і що відбувається зараз.
- Якби про кастети сказав хтось інший, я б відреагував досить жорстко. Але Микола Голомша колись зробив багато потрібного і корисного, щоб справа про загибель мого батька взагалі розслідувалася. Щоб зупинити ті фальсифікації, які відбувалися за часів Леоніда Кучми.
При Ющенку Голомша курирував багато резонансних справ. Вбивство мого батька було одним з найважливіших, але пройшло з тих пір 15 років. Він щось пам'ятає, щось не пам'ятає...
Саме інтерв'ю було політичним, присвяченим діяльності Голомші. Питання про загибель батька підняв журналіст Остап Дроздов. Голомша згадав досить багато важливих речей: і про те, що був убитий один з основних свідків (Іван Шолом, що сидів біля водія - Ред.), і про те, як брехали експерти, а потім зізнавалися, що нічого не читали - тільки підписували те, що їм приносили. Це стовідсоткова правда. Але ось про кастети - Голомша або забув, або має неправильне уявлення про деякі події.
- А було так. Перші експертизи після аварії, в тому числі і патологоанатомічна, на сто відсотків сфальсифікували. Все підганялося під випадкову ДТП, справу поспішно закрили в тому ж 1999 році, водія КамАЗа поправили під амністію.
Але ми домоглися поновлення справи. І нарешті почалося реальне, серйозне розслідування, коли Микола Голомша був заступником генпрокурора. За нашим наполяганням провели додаткові експертизи. Спочатку була дуже серйозна технічна в Польщі, яка довела, що "Тойота" батька не мчала 180 кілометрів на годину, як брехали на першому слідстві. Швидкість становила 100 - 105 кілометрів, що для тих погодних умов було нормально.
А потім провели медичну комплексну експертизу, була ексгумація тіла водія Євгена Павлова. За батьком підняли матеріали, фотографії, які збереглися, і заново їх вивчили. Всі офіційні експерти говорили: все зрозуміло, все очевидно. А один експерт, якого попросили включити в групу ми, сказав: нічого не ясно про характер пошкоджень. Чим вони нанесені, яким елементом автомобіля? Не зафіксований момент смерті: об що був удар?
Експерт поставив питання щодо дуже конкретних пошкоджень на голові у батька, що не пояснювалися. І зробив припущення, що схожі сліди залишають удари кастетом.
- Всі інші експерти не погодилися з таким припущенням. А чи були удари кастетом? Я вважаю, що ні. Вся проблема в тому, що слідство було проведено абсолютно бридко і не шукало відповіді на необхідні питання. При ексгумації тіла батька, коли генпрокурором був Віктор Пшонка (2011 рік - Ред.), останки фактично знищили. Щось знайти і зрозуміти вже було фактично неможливо. Тому нічого нового і не сказали.
В ході судового розслідування ми чітко допитували всіх учасників події. І отримали свідоцтва, які заперечували версію про добивання кастетами.
По-перше, машина соратників батька, яка слідувала за ним, під'їхала до місця через 30 секунд після зіткнення. За цей час звідкись підбігти до "Тойоти" і нанести удари просто неможливо.
По-друге, ці удари не можна було нанести. "Тойота" була так зім'ята, що засунути руку в салон і там розмахнутися ніяк би не вийшло.
По-третє, удар при зіткненні з КамАЗом був такої сили, що водій і пасажир, що сидів з ним поруч, просто не могли вижити.
Повторюю, вся проблема в тому, що перший слідство, прагнучи швидше підігнати під випадкову аварію, не пояснило походження травм, які були отримані, найімовірніше, природним чином.
Голомша міг це забути, міг не знати. Міг згадати, що на версії про кастет наполягали народні депутати Ярослав Кендзьор та Іван Стойко. Вони доповіли про це Віктору Ющенку як про сенсацію. Ющенко повідомив всім своїм, купа народу побігли на телеканали і розкричався на всю країну. Після цього справа пішла шкереберть.
- Але я наполягаю, що батько був убитий. Аварія була підлаштована, і діяли дуже вміло. Найімовірніше, за кермом самоскида був не сільський шофер Куделя, а інша людина.
Куделя з'явився на місці аварії тільки через кілька хвилин. Коли вже під'їхала машина з соратниками і хтось, ще. Всі шукали, де водій КамАЗа, і тут раптом він з'являється з-за самоскида.
Куделя був підставною особою. Йому гарантували, що його ніколи не засудять, так воно і вийшло. Прессекретар батька - Дмитро Понамарчук (помер в березні цього року - Ред.) під час аварії спав на задньому сидінні і не міг нічого згадати.
|
- У січні 2014 року справу про вбивство батька закрили через Бориспільський суд за строками давності. Ми оскаржили це рішення, і справу поновили з вимогою до прокуратури провести повноцінне розслідування. Зокрема, за статтею "Теракт проти державного діяча". Генеральна прокуратура віддала матеріали в Київську обласну прокуратуру, та нічого не зробила і передала все в міліцейське Управління по боротьбі з оргзлочинність, що взагалі було абсурдом.
У міліції сказали, що не можуть розслідувати теракт, а тільки ДТП. Так справа там і лежала, поки на посаду генпрокурора не був призначений Віктор Шокін. Він забрав матеріали назад в прокуратуру, почав шукати, кому передати, нікого не знайшов.
Процесуальні терміни спливали, Шокін справу зупинив. Не закрив, а саме зупинив. А з рік тому, я раптом почув від когось із заступників Авакова, як добре вони розслідують справу. І розповів речі, які були встановлені у другій половині 2014 року. Але повернув все так, ніби це розслідували недавно.
Зараз слідство не ведеться. Я навіть не знаю напевно, де лежать томи. По-моєму, в Київській обласній прокуратурі. Справу не можуть закрити - це вбивство, нехай навіть загибель двох осіб. Повинен бути якийсь вирок.
Історія питання
Відомий публіцист і політик, засновник Народного руху України В'ячеслав Чорновіл загинув разом з водієм Євгеном Павловим вночі 25 березня 1999 року коли повертався до Києва з Кіровограда. У районі Борисполя його "Тойота" врізалася в КамАЗ з причепом, який був завантажений зерном. Водій вантажівки, всупереч правилам, робив розворот на вузькій дорозі.
На наступний ранок тодішній міністр внутрішніх справ Юрій Кравченко, заявив, що смерть наступила в результаті ДТП. Представники НРУ з перших днів наполягали, що загибель їхнього лідера була політичним замовленням.
В'ячеслава Чорновола поховали на центральній алеї Байкового кладовища. Труну з тілом несли на руках від Володимирського собору.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ