Літак, що прямував рейсом Баку - Грозний і впав у Казахстані неподалік від аеропорту міста Актау, найімовірніше, був підбитий з російського ППО. Про це красномовно говорять і відео із салону літака до посадки, і фото – після. Характерні від потрапляння уламків отвори у фюзеляжі та вибух зовні, про який встигли розповісти пасажири, що вижили, наводять на думку про повторення трагедії малазійського «Боїнга» в липні 2014-го в небі над Донбасом. У Коротко про - що відомо про трагедію в Казахстані на сьогоднішній день.
Трагедія сталася у середу, 25 грудня. Літак Embraer E190 авіакомпанії Azerbaijan Airlines з бортовим номером 4K-AZ65 вилетів зі столиці Азербайджану Баку до столиці Чечні Грозний. Зазвичай цей маршрут забирає близько однієї години, але у Грозному приземлитися літаку не дали. Embraer тричі заходив на посадку, але марно. Командир повітряного судна вирішив піти на запасний аеродром.
- Повідомив наших диспетчерів, що йде на Баку. Потім змінив рішення і вирушив на Актау, - повідомив гендиректор аеропорту в Грозному Альві Шахгірієв. Політ, за його словами, проходив штатно. Про жодні проблеми на борту командир не повідомляв.
За півтори години борт подав сигнал лиха і доповів про відмову системи управління. Ще за пів години літак зайшов у повітряний простір Казахстану, запросивши аварійну посадку в Актау. Екіпаж намагався здійснити її в режимі прямого керування (без автопілота). З літаком було втрачено зв'язок, через 10 хвилин він зіткнувся із землею, зробивши до цього два віражі біля аеропорту Актау і розбившись на третьому.
На борту лайнера, що зазнав аварії, знаходилося 67 осіб — 62 пасажири і п'ятеро членів екіпажу, 38 з них загинули, а 29 — вижили. Усі постраждалі перебувають у лікарні.
Перші повідомлення про авіакатастрофу починалися з безневинних фраз: «Через туман у Грозному літак був перенаправлений до Актау, де запросив аварійну посадку, зробив кілька кіл над аеродромом і впав. Попередня причина краху - зіткнення зі зграєю птахів».
Безумовно, зграї птахів біля аеродромів не рідкість, й іноді проскакують повідомлення про потрапляння птахів у працюючі літаки. Але йдеться зазвичай про пернатих одинаків, а так щоб просто зграя, та одразу в обидва двигуни… Та й колеги пілотів засумнівалися, мовляв, зустріч літака з птахами рідко призводить до таких наслідків. Але прессекретар «Росавіації» Артем Кореняко повідомив саме про зіткнення з птахами і про те, що після цього командир повітряного судна вирішив йти на запасний аеродром в Актау.
Тоді ще в мережі не з'явилися фото обшивки літака, не заговорили пасажири, користувачі тільки-но почали переглядати курс літака на «Флайтрадарі» - тому брехати ще було можна (хоча, звичайно, не можна). Але це ж росіяни… Тихі питання на кшталт «Чому КВС знайшов запасний аеродром аж у Казахстані, а не в сусідньому з Чечнею Дагестані?» ще губилися в сонмі повідомлень про катастрофу.
Довго-довго розбиралися з кількістю тих, хто вижив і загинув, поки казахському блогеру не вдалося зробити кілька великих фото останків літака. Світ ахнув: хвіст літака та інші його частини були пробиті наскрізь якимись дрібними предметами. Росія продовжувала твердити про птахів, які, мабуть, подзьобали літак у повітрі. Казахстан мовчки вивчав картину трагедії. Фото розходилися по соцмережах, і користувачі з жахом упізнавали в дірках отвори після потраплянь елементів бойової частини ракети. Виходить, хтось намагався збити літак, і йому це майже вдалося!
Літак, що розбився поблизу Актау, пройшов останній повний техогляд у жовтні, повідомили в авіакомпанії Azerbaijan Airlines, тож версія про несправність повітряного судна відпала. До речі, в експлуатацію його було введено лише 11 років тому.
У мережі відновили шлях казахського «Ембраєра» з Баку до місця останньої посадки. З'ясувалося багато цікавого.
- Літак летів до Грозного, але чеченський аеропорт його не прийняв нібито через туман і відправив на аеродром до Махачкали. Чому борт не прийняла Махачкала – поки невідомо (у ходу версія про ті ж погані метеоумови). Але лайнер був направлений чеченськими диспетчерами до Казахстану.
- Насправді в аеропорту Грозного діяв план «Килим»: чеченці полювали за безпілотниками, які казна-звідки взялися, і закрили льотне поле. По безпілотниках працювало російське ППО, аеропорт Грозного був закритий. Вистрілити ракетою по «пташці», не розбираючись, це БпЛА чи цивільний літак, чеченцям було легко. Що вони і зробили з найвищою часткою ймовірності. Плюс до цього, як повідомляється, у чеченському аеропорту системи РЕБ глушили сигнали GPS.
- Чеченці зрозуміли, що збили не те, але літак продовжував летіти та просив посадки. Його відправили до Актау, для чого борт мав подолати сотні кілометрів над Каспієм. В аеропорту Грозного знали, що борт підбито. Єзуїтський план полягав у тому, що літак мав упасти в море та сховати кінці у воду.
- Пілоти виявили професіоналізм та героїзм, відвівши літак із зони житлової забудови. Хотіли сісти на автодорогу, але трохи недотягнули, впавши на поле, – інакше кількість жертв була б значно більшою. Поки що відомо про одного члена екіпажу, що вижив, – це стюардеса. Також вже знайдено чорну скриньку.
- Аеропорт Актау нібито отримав повідомлення від диспетчера в Ростові-на-Дону про аварійну ситуацію на борту літака, який «зіштовхнувся зі зграєю птахів», а потім у ньому «вибухнув газовий балон». Який газовий балон міг бути на борту повітряного судна – авіатори, які тямлять у цьому, не розуміють.
Якби не казахський блогер Азамат Сарсенбаєв, який представляв азербайджанський телеканал і зняв докази аварії літака, і не свідчення пасажира, які він встиг дати журналістам у лікарні до приїзду спецслужб, можливо, версія з птахами продовжувала б розкручуватися й далі. Блогера, до речі, вже заарештували на 10 діб за непокору поліції. Постраждалим пасажирам заборонили спілкуватися з пресою.
За свідченнями очевидців та їхніми відео, обшивка літака пошкоджена, ймовірно, уламками, які прошили її наскрізь і травмували жінку в салоні. Постраждалі розповіли, що під час третього заходу на посадку у Грозному поряд із літаком вони почули вибух. Птахи не вибухають, проте ракети ППО це роблять «успішно». Дірки у фюзеляжі явно демонструють потрапляння ззовні, а не «газовий балон вибухнув у літаку». І так, чеченці самі викладали вранці відео про роботу системи «Панцир-С» в аеропорту по БпЛА (які вони вважали українськими).
На момент написання цього матеріалу в ЗМІ з'явилася інформація з посиланням на джерела в уряді Азербайджану, що літак був збитий ракетою класу «земля-повітря», випущеною над Грозним. Уламки потрапили в пасажирів та бортпровідників, коли вона вибухнула поряд із літаком. І так – "пораненому" літаку не дозволили приземлитися в жодному з російських аеропортів (Грозний, Махачкала, Магас). Попри прохання пілотів про аварійну посадку йому було наказано летіти через Каспійське море у напрямку Актау в Казахстані. Навігаційні системи GPS літака були заглушені протягом усього польоту над морем. Намір проглядається чітко: літак мав згинути у водах Каспію з усіма доказами чергового російського злочину.
В Азербайджані жалоба. З Чечні Рамзан Кадиров надіслав сухе співчуття, як і Путін. Розслідувати авіакатастрофу буде група представників Казахстану, Бразилії та Азербайджану. І шанси на те, що справжню причину трагедії буде встановлено, дуже великі – благо є ті, хто вижив. Головне, щоб у лікарні з ними не трапилося «раптової зупинки серця» чи чогось на кшталт.
І повертаючись до згаданого малайзійського «Боїнга»: влітку 2014 року Росія також на блакитному оці брехала всьому світові, що літак над Донбасом «збили українці в повітрі/збили українці із землі/він сам упав». Слідча група працювала шість років, зібравши «Боїнг» по шматочках та відновивши картину трагедії. Росіяни викручувалися і змінювали свідчення, але провини не визнали. Подібну картину ми бачимо і зараз – вони не зізнаються. Чи проковтнуть таку образу Азербайджан та Казахстан – скоро дізнаємось.