Завантажити ще

Чому суми у квитанціях за комуналку можуть бути вищими за реальні і що робити

Чому суми у квитанціях за комуналку можуть бути вищими за реальні і що робити
Фото: Архів Коротко про

Комунальні тарифи в Україні не відповідають платоспроможності громадян, але це ще не найгірші новини. Справа в тому, що суми у квитанціях часто значно відрізняються від того, що було використано насправді, і зрозуміло, що не на користь споживача. Чому таке відбувається і що з цим робити? Кореспондент Коротко про обговорила можливі проблеми з експертами.

Головна причина – несвоєчасне надання показників

За словами профільних експертів, показання у квитанціях дійсно можуть бути вищими за реальні. Звісно, у деяких випадках цифри можуть і «домалювати», але головна причина – несвоєчасне надання показників.

- Якщо не подавати своєчасно дані лічильника, то нараховують по середньому споживанню, а це набагато вищі цифри, - зазначив у розмові з Коротко про голова Спілки споживачів комунальних послуг Олег Попенко. – Найчастіше саме це є головною причиною.

Аналогічні пояснення дають офіційні джерела. Так, наприклад, днями у ПАТ «Запоріжжяобленерго» нагадали, що згідно з законодавством споживач зобов’язаний передавати покази електролічильника у термін протягом останніх двох днів поточного місяця плюс три перші дні наступного місяця.

«Якщо ПАТ «Запоріжжяобленерго» не отримує ваші покази у встановлений термін або покази були передані за номером особового рахунку з квитанції і не були зараховані нашим програмним комплексом, відповідно до вимог законодавства ми зобов’язані самостійно здійснити розрахунок ваших показів за середньодобовим споживанням. Цей розрахунок може не співпадати із вашими реальними показами».

Інші причини: незроблена повірка та кореляція

Якщо вчасно не подали показники, програма розраховує споживання, зважаючи на прогнозовані показники, погоджується енергетичний експерт Юрій Корольчук. Але навіть коли все зроблено вчасно, можливі нюанси.

- Є так звані розрахункові дані, які вносять самі організації – постачальники електроенергії, газу, води, тепла, - пояснив Корольчук у коментарі Коротко про. – Це стосується багатоквартирних будинків. Наприклад, показники опалення можуть корелюватися згідно з погодою, роботою теплопункту, показниками загальнобудинкового лічильника тощо. Насправді це не така часта проблема, але вона може бути пов'язана з такими перерахунками. Але якщо кореляція досить суттєва або трапляється настільки часто, що споживачу це здається підозрілим, потрібно розбиратися.

Ще однією причиною завеликих сум у платіжках є незроблена повірка лічильників. До війни регулярна повірка лічильника була обов'язковою, проте на початку воєнного стану цю процедуру скасували. Чимало споживачів заспокоїлися цією інформацією і не звернули уваги на іншу: з червня 2023-го обов'язкову повірку побутових лічильників відновили. І якщо її своєчасно не зробити, споживання нараховуватимуть за нормами, а це майже завжди набагато вищі цифри.

Повірку лічильника можуть відкласти:

  • громадяни, що проживають на тимчасово окупованій території: повірка може не відбуватися до кінця воєнного стану і 3 місяці після;
  • особи, які проживають на території активних бойових дій: процедуру можна відкласти до закінчення воєнного стану і протягом 6 місяців після.

Детально про те, як і коли потрібно робити повірку, що чекає на споживача, який вчасно її не зробить, та що робити тим, хто зараз живе за кордоном, ми писали тут.

Що робити?

- Я передаю показання на сайті komunalka.ua, - розповідає жителька Києва Оксана. – Декілька місяців тому, коли я вчергове збиралася передати показники, помітила, що попередні цифри вищі за ті, що я передавала. Одразу написала у чат Центру комунального сервісу (ЦКС) у фейсбуці, і вони відповіли, що за невідомими причинами мої показання не були зафіксовані. Вони попросили надіслати скрин листа, яким повідомлялося про фіксування показань, я надіслала - і проблему було вирішено.

- Якою б не була причина завищених показників та сум у квитанціях – несвоєчасно подані дані лічильника, технічна помилка або свідоме завищення, потрібно звертатися через сайт, чат-боти, електронною поштою або зателефонувати до постачальної компанії і з’ясовувати це питання, - підсумував Юрій Корольчук. - В чергах стояти не потрібно – у більшості випадків все це можна зробити навіть не виходячи з дому.