Комунальні тарифи в Україні не відповідають платоспроможності громадян, але це ще не найгірші новини. Справа в тому, що суми у квитанціях часто значно відрізняються від того, що було використано насправді, і зрозуміло, що не на користь споживача. Чому таке відбувається і що з цим робити? Кореспондент Коротко про обговорила можливі проблеми з експертами.
За словами профільних експертів, показання у квитанціях дійсно можуть бути вищими за реальні. Звісно, у деяких випадках цифри можуть і «домалювати», але головна причина – несвоєчасне надання показників.
- Якщо не подавати своєчасно дані лічильника, то нараховують по середньому споживанню, а це набагато вищі цифри, - зазначив у розмові з Коротко про голова Спілки споживачів комунальних послуг Олег Попенко. – Найчастіше саме це є головною причиною.
Аналогічні пояснення дають офіційні джерела. Так, наприклад, днями у ПАТ «Запоріжжяобленерго» нагадали, що згідно з законодавством споживач зобов’язаний передавати покази електролічильника у термін протягом останніх двох днів поточного місяця плюс три перші дні наступного місяця.
«Якщо ПАТ «Запоріжжяобленерго» не отримує ваші покази у встановлений термін або покази були передані за номером особового рахунку з квитанції і не були зараховані нашим програмним комплексом, відповідно до вимог законодавства ми зобов’язані самостійно здійснити розрахунок ваших показів за середньодобовим споживанням. Цей розрахунок може не співпадати із вашими реальними показами».
Якщо вчасно не подали показники, програма розраховує споживання, зважаючи на прогнозовані показники, погоджується енергетичний експерт Юрій Корольчук. Але навіть коли все зроблено вчасно, можливі нюанси.
- Є так звані розрахункові дані, які вносять самі організації – постачальники електроенергії, газу, води, тепла, - пояснив Корольчук у коментарі Коротко про. – Це стосується багатоквартирних будинків. Наприклад, показники опалення можуть корелюватися згідно з погодою, роботою теплопункту, показниками загальнобудинкового лічильника тощо. Насправді це не така часта проблема, але вона може бути пов'язана з такими перерахунками. Але якщо кореляція досить суттєва або трапляється настільки часто, що споживачу це здається підозрілим, потрібно розбиратися.
Ще однією причиною завеликих сум у платіжках є незроблена повірка лічильників. До війни регулярна повірка лічильника була обов'язковою, проте на початку воєнного стану цю процедуру скасували. Чимало споживачів заспокоїлися цією інформацією і не звернули уваги на іншу: з червня 2023-го обов'язкову повірку побутових лічильників відновили. І якщо її своєчасно не зробити, споживання нараховуватимуть за нормами, а це майже завжди набагато вищі цифри.
Повірку лічильника можуть відкласти:
Детально про те, як і коли потрібно робити повірку, що чекає на споживача, який вчасно її не зробить, та що робити тим, хто зараз живе за кордоном, ми писали тут.
- Я передаю показання на сайті komunalka.ua, - розповідає жителька Києва Оксана. – Декілька місяців тому, коли я вчергове збиралася передати показники, помітила, що попередні цифри вищі за ті, що я передавала. Одразу написала у чат Центру комунального сервісу (ЦКС) у фейсбуці, і вони відповіли, що за невідомими причинами мої показання не були зафіксовані. Вони попросили надіслати скрин листа, яким повідомлялося про фіксування показань, я надіслала - і проблему було вирішено.
- Якою б не була причина завищених показників та сум у квитанціях – несвоєчасно подані дані лічильника, технічна помилка або свідоме завищення, потрібно звертатися через сайт, чат-боти, електронною поштою або зателефонувати до постачальної компанії і з’ясовувати це питання, - підсумував Юрій Корольчук. - В чергах стояти не потрібно – у більшості випадків все це можна зробити навіть не виходячи з дому.